• studentbruttan29

Varför väljer ni att arbeta heltid respektive deltid?

Jag undrar vad ni har för motiv till att arbeta just de tider som ni gör. 

Ni som arbetar heltid, varför gör ni det och är ni nöjda?  

Ni som arbetar deltid, varför gör ni det och är ni nöjda?

{#emotions_dlg.flower}

Jag arbetar deltid för att jag alltid vetat att jag velat ha mer tid till familjen och jag sätter familj före pengarna, men jag ser till att alltid ha pengar till räkningar och mig själv/min familj.
    Vi äter frukost ihop varje dag och har tid att umgås.
    Vi lever varken i överflöd eller fattigt utan har det bra och lite till.  
    Jag erkänner att jag aldrig skulle vilja arbeta heltid. 

{#emotions_dlg.flower}

((Skriv också gärna vad ni jobbar med och hur era familjeförhållande ser ut))  Kaffe

/En undrande

• Svar på tråden Varför väljer ni att arbeta heltid respektive deltid?
  • Gladskit

Jag jobbar heltid för att jag bytte jobb i somras och kände att jag ville ge det ett halvår innan jag väljer att gå ner i tid. Jag hade väl en förhoppning om att det skulle fungera men det gör det inte så efter årsskiftet går jag ner på 87,5% vilket innebär en timme kortare arbetstid per dag.

Min man jobbar skift (dag, natt eller dygn) och beroende på hans schema för veckan blir det väldigt stressigt om jag ska både lämna och hämta på dagis. Vi har haft hjälp med hämtning och barnvakt ett par ggr vecka men på grund av ett sjukdomsfall i familjen har vi inte det stödet längre och det är också en anledning till att jag inte kan jobba heltid.

Jag har inte haft dåligt samvete eller så för att jag jobbar heltid, jag gillar mitt jobb och jag tycker att jag fixar pusslet i vardagen rätt bra. Inte heller innebär det så mycket för vårt barn vad gäller dagistider etc. eftersom han bara går på dagis 2-3 dagar/vecka, resten är han hemma med sin pappa. Utan det är mest att det blir tight när jag har jobbat som vanligt till 17 och mannen ska iväg och jobba natt till exempel. Plus att jag gärna lägger min träning på mornarna för att ta så lite tid som möjligt från familjetiden på kvällen och då måste jag ha lite tid att ta av, som det är nu hinner jag precis fullgöra min heltid under veckan tack vare flex, men det är preciiiiiiis. Och då jobbar jag hellre lite mindre så att vardagen hemma blir mindre pressad.

Sen känner jag lite också att jag får passa på nu för vår son fyller snart sex och den lagstadgade rätten till deltid gäller ju bara tom barnet fyller åtta så det är bara drygt två år kvar...

• Eisa

Ensamstående mamma med ett barn och arbetar deltid eftersom jag känner jag får för lite tid med sonen när jag jobbar heltid.

I framtiden vill jag gärna jobba heltid dock.

• Bebbefabriken

Jobbar heltid och känner inget behov av att gå ner i tid då jag har effektiva arbetstider & ett jobb som ger mer än det tar. Sen vill jag ha en dräglig standard och kunna bo bra & ha råd med en hyfsad bil & göra nån resa emellanåt.

• Butterscotch

Jag jobbar deltid (80%) för att inte barnen ska behöva vara alltför mycket på dagis, vill ju gärna hinna träffa dem om dagarna. Ska nog gå upp i tid om nåt halvår dock, mitt jobb funkar inte så bra på deltid om jag vill göra ett riktigt bra jobb, och det vill jag förstås. Kan förlägga den förlängda arbetstiden som jag vill, så det kommer att bli på kvällstid när barnen lagt sig.

• alma s

Har jobbat heltid hela mitt vuxna liv, men hoppas att slippa det de närmaste åren framöver. Har en son på 1,5 år och ett litet syskon på väg. Jag kommer att prioritera familjen framför jobbet, särskilt så länge barnen är små. Under våren jobbade jag heltid när min sambo var föräldraledig, och jag hade ständig ångest över att inte räcka till varken hemma eller på jobbet. Var helt slut. Nu i höst jobbar vi båda halvtid och är för.lediga halvtid, så behöver inte sonen börja på dagis så ung. Jag tycker det är perfekt med halvtid! Skulle gärna fortsätta med det lääänge! Jag har ett jobb som jag älskar, arbetar socialt som beteendevetare. Men jobbet är trots allt bara en bisyssla i livet, man jobbar för att leva, inte tvärtom

• Limus

Jobbar halvtid för att jag måste, ekonomin går inte runt annars. I alla fall inte nu när min man är föräldraledig.

Saga och jag är tuffa brudar i lyxförpackning
  • Limus

Men åh, heltid ska det stå!

Saga och jag är tuffa brudar i lyxförpackning
  • gryning2

Jag har arbetat deltid sedan vi fick barn, först 75 % fram till han var ca 2 år, sedan 90 %. Jag tänker börja jobba ca 75 % igen när minsta sonen är ett år. Har inte råd att (och vill inte) vara hemma helt längre än så. Jag tycker deltid är bra för att barnen slipper vara så långa dagar på dagis och även kan vara hemma någon vardag. Jag blir också mer utvilad själv om jag inte jämt jobbar. Att man får mindre pengar är såklart trist men något man får ta. Jag skulle nog kunna tänka mig heltid när barnen är i 10-årsåldern och uppåt. Tillägger att min man också haft deltid i perioder. Jag är ingen förespråkare av att endast mamman ska ta deltid.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • mandelblomma

Mitt förra jobb heltid, men där hade jag en viss möjlighet att styra mer över tiderna än nu. Jobbet var också svårt att göra på mindre än 100%..hade blivit fällan samma andel jobb på mindre tid och mindre betalt.
    Nu jobbar jag 85% då jobbtiderna är mer styrda och jag inte kan jobba hemifrån något.
    Svårt att få ihop det på en heltid kände jag och även om barnen hade ett otroligt bra luftigt schema pga makens bra jobbtider så höll jag på att stressa  ihjäl mig och hade långa dagar.
    Så på ett sätt gick jag ner i tid för min egen skull.
    Maken jobbar heltid men han kan liksom inte förkorta dagarna på sitt jobb utan får i så fall ta bort en hel dag då och då, så det känns liksom inte som det är vad vi egentligen behöver. Han har rätt många lediga dagar ändå varje månad mot mig pga hans långa jourer.
    jag kan inte alltid heller korta ner dagarna, utan behövs det schemamässigt jobbas till 17 så är det så, men jag har lite mer luft nu i mitt liv än på heltid.

• Ari Gold

Jag jobbar DELTID för att jag tycker att det ger bättre livskvalitet.

Jag vill inte ha ett liv i ekorrhjulet där man jobbar, hämtar på dagis, käkar middag, glot tv, sover...och så är det nästa dag igen. Jag vill ha tid och energi kvar att göra andra spännande och intressanta saker varje dag efter jobbet. 

Jag vill inte ha ett liv som kretsar kring arbetet och där yrkesrollen är det som identiteten hänger på´, det finns många andra viktiga delar i vem jag är som också kräver tid och utrymme.

Jag får mycket intellektuell stimulans av mitt jobb, men det är inte så att jag blir mer och mer stimulerad ju mer jag där där, tvärtom. Långa dagar tycker jag blir stressigt och tröttande.

Samma sak gäller mina barn: jag tror säkert förskolan ger dem utbyte och stimulans, men jag tror inte de blir mer stimulerade ju mer de är där, utan att långa dagar även för dem blir stressigt och tröttande.

Jag tycker inte heller att det lönar sig ekonomiskt att jobba heltid. De fåtal perioder i livet då jag jobbat mer har jag haft mindre tid att göra kloka inköp och ekonomiska jämförelser, laga mat från grunden osv. Dessutom har jag vissa hobbyprojekt jag tjänar pengar på och dem har det blivit mindre av då.

Kan inte komma på en enda fördel med heltidsarbete faktiskt? 

• von Brev

Jobbar heltid för att de sökte någon att anställa på just heltid. Min sambo jobbar heltid och anser att man ska jobba heltid så jag ser bara "lathet" till att jag skulle jobba deltid i nuläget. Är ung, frisk och behöver få ihop pengar till framtiden dvs. hus, resor och sparande. Men när jag får barn vill jag jobba deltid och helst så länge jag kan. Jag ser verkligen inte vitsen med att jobba heltid hela livet... Min sambo tycker att jag är tokig men det är en sån extrem stor del av livet och man klarar sig utmärkt ekonomiskt på att jobba 75 %. Jag bygger ju upp mitt sparande nu så jag föreställer mig att jag kan leva på typ 13 000 (vilket blir vad jag får ut om jag jobbar 75 %) om man räknar med en partners inkomst. Som det är nu räcker det gott med att vara ledig varje helg plus 3-4 timmar varje kväll (mellan man kommer hem från jobbet och tills man ska sova) men har man barn eller djur vill jag ha mer tid över!

• CinnamonGirl

Jag jobbar heltid för att jag helt enkelt inte har råd att jobba deltid, fast det skulle vara jätteskönt att jobba deltid och få tid över att leva lite.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Konvaljen

Jobbar mer än heltid och älskar mitt jobb. Skulle dock gärna jobba mindre, helst 60-70%. Det funkar inte praktiskt, jag skulle stressa ihjäl mig eftersom arbetsmängden förmodligen inte skulle minska särskilt mycket.

• 071001

Deltid, 50%, administration. När jag fick den här tjänsten var den redan då enbart 50% och det kändes okej. Nu tre år senare känner jag mig redo för heltid. Det kan jag dock inte få här utan då blir det till att leta nytt.

• saxon

Jag jobbar heltid pga att jag har eget företag och har svårt att minska på arbetsbördan. Helst vill jag jobba mindre och har anställt en person för att få avlastning. Det hjälpte inte, så snart blir det en till anställd så att jag kan gå ner i tid. Pengarna bryr jag mig inte så mycket om, men jag bryr mig om mitt företag som jag vill ska fungera på ett bra sätt. Sambon jobbar också heltid och har också svårt att gå ner i tid, så det blir mycket pusslande och mycket kvällsjobb för att barnen ska slippa för långa dagar på dagis.

Svar på tråden Varför väljer ni att arbeta heltid respektive deltid?