Nekad havandeskapspenning?
Ni som ansökt om havandeskaps penning och blivit nekad, vad jobbar ni med?
Ni som ansökt om havandeskaps penning och blivit nekad, vad jobbar ni med?
Psykiatrisjuksköterksa. Eftersom min chef inte anser att det finns tillräckliga risker i min arbetsmiljö (sluten psykiatrisk avdelning) så får jag inte beviljad HP på grund av hot och våld. Detta trots att jag har så ont i bäckenet att min rörelseförmåga är kraftigt försämrad.
Min chef är ju den som gjort att jag verkligen har fått igenom ansökan. Det Många arbetsgivare inte förstår är nog att Om man inte får igenom GP så kommer man till slut att sjukskrivas vilket innebär att arbetsgivaren måste betala sjukpenningen de första två veckorna vilket de slipper helt med graviditetspenning...
@Spookie: Det låter som om sjukskrivning är på sin plats för Dig...
Jag jobbar inom restaurang. Har fått havandeskapspenning med mina tre tidigare barn men inte nu när jag väntar mitt fjärde. Har överklagat men fått avslag igen. Förstår inte alls hur FK tänker. Lyfter tungt (men tydligen inte tillräckligt tungt), går och stå hela tiden och kan inte jobba i våra trånga utrymmen för magens skull.
Nä, jag har inte hört något mer! Jag har ju fått avslag på mina överklagningar hos fk, så jag tror chansen att länsrätten ger mig rätt är liten. Men skulle det bli så, så får man ersättning rättroaktivt... Jobbar fram till Nyår o bf är 26 januari.
Tråkigt att din chef inte tog sig tid att skriva ordentligt. Risken är ju att företaget blir lidande om du blir sjukskriven... men det verkar inte som alla chefer tänker på att bollen ligger till viss del hos dom när pappren ska skrivas!
Förstår om det känns tungt... Så taskigt! Undrar om hon verkligen får göra så? Är du sist in som anställd? Annars har hon väl inte rätt att avskeda dig? Om du är medlem i handels så kolla upp vilka rättigheter du har!
Hoppas det löser sig!
Jag jobbar som ensam städerska och matservering på en högstadieskola med 250 elever och blev nekad.....
Jag väntar med spänning på min.
08 jobbade jag som förskollärare och blev nekad trots överklagan
denna gång blev jag beviljad hel på en gång...samma yrke fortfarande
Jobbar som trafiklärare. Ingen HP.. Motiveringen var att det inte var några tunga lyft. De verkar ha glömt komma i/ur bilen hela dagarna, stillasittande i en bil med folk som inte kan köra, behovet att ha full kontroll och vara på helspänn hela dagarna.
Går hemma med FP nu istället.
Whiiiiiii Äntligen, är så glad. Nu kan jag börja planera. Min ansökan gick i genom. :)
Bara ordet försäkringskassan får mej att se rött Är så jäkla trött på hur de sitter där och leker med andras liv.
Jag är bilbyggare.
Jag hade ansökt om havandeskapsp.., min ansökan var väldigt på jobbade. I ansökan fanns bilder på hur min arbetsställningar var, vad jag lyfte för tungt och massa förklaringar på mitt jobb och vad som krävdes av mej på dagarna. I ansökan fannas också förklaring på att jag redan förflyttas en gång för att jag jobbade med farliga kemikalier och där jag nu var,var ända stället att vara på den sista tiden. Men jobbet där innebar tunga lyft, taskiga arbetsställningar, stå och gå mycket mm. Dessutom skrev läkare ut ett läkarintyg på att jag svällde väldigt om händer och fötter och att det var ett väldigt dilema för mej när jag skulle bygga. Även detta intyg skickades med i min ansökan. Min chef skrev under allt sammans. Vad mer kan man tyckas att de behöver för att fatta att det inte är så enkelt att bygga bil med stor mage och händer som korvar.
Men jodå, det skickades tillbaka till mej att mer uppgifter behövdes Helt sanslöst.
Brevet från fk kom dagen efter jag fått veta att mitt barn hade dött i magen i brevet stog det att om jag inte hörde av mej så skulle de besluta efter uppgifterna de fått, och vad hade det då blivit, jo ett avslag antar jag
Så jag ringde helt kallt till dem och sa att de inte längre behövde anstränga sig så hårt på min ansökan längre för barnet har dött. Kvinnan i telefonen blev alldeles ställd, dessutom sa jag att jag vill inte få nått avslag av er sen och behöva ha det att tänka på oxå, även om det nu inte längre är aktuellt. Ändå skickar de, på samma dag kom det ett brev om att de vill ha mina inkomstuppgifter och ett brev att de på min begäran har avskrivit ärendet.
Har för några år sedan haft massa strul med fk i samband med en utbrändhet.
Usch vilken resa du har varit med om. Ja det är inte lätt att bara stå bredvid och hoppas att man får en bra handläggare, verkar vara mest tur eller otur beroende på vem man får :(
Jag fick hel förra gången (knappt två års sen), min kollega fick 8 mån senare halv och nu får jag inget, känns skitskumt när man jobbar med exakt samma sak!
Ja ja bara att göra det bästa av det och jobba så länge det går, sen får jag ta ut föräldradagar istället.
En stor kram till dig och hoppas att du snart mår bättre!