• Anonym (dotterdottern)

Binda egen dekoration till begravningen?

Klarar jag som lekman av att binda ett sorgarrangemang som hälsning på begravningen?
    (Jag gjorde min egen brudbukett.)

Får man köpa bara bandet på en blomsterbutik, eller kan man få tag på det från annat håll?

• Svar på tråden Binda egen dekoration till begravningen?
  • Fairybolt

Det beror nog på hur bra du binder. Ingen här kan nog svara på det? Googla. Det viktigaste är väl att det blir vackert?

• Anonym (dotterdottern)

Jag undrar nog mest hur svårt det är, på ett ungefär. Tänker lägre eller högre dekoration, inte krans. Kan det vara svårare än en droppformad brudbukett?

• SuzyQgirl

Klarar du av att göra en droppformad brudbukett så borde du klara en sorgdekoration. Det finns ju lite olika varianter du kan satsa på. En droppformad sorgbukett går också att göra. (En liggande droppform blir det då.)  Vill du ha en högre så kolla bara efter inspiration på nätet så går det säkert bra. Då ser du ungefär hur formen ska vara & färgerna & blomsorter går ju att byta ut om man vill. Jag tycker att det är mycket svårare att göra en brudbukett än en sorgdekoration med tanke på att du har mycket mer oasis när du gör en sorgdekoration. Band borde du definitivt kunna köpa i blomsteraffären och även sorgbukettshållare. (Brukar finnas i två storlekar.) Cypress kan ju också vara bra att köpa där så du har något grönt som täcker oasisen bra. Sen blommor kan du i princip köpa i vilken butik som helst bara kvaliteten är bra. Lycka till! Det går säkert jättebra. =)
    (Hantagen på sorgbukettshållarna ska antingen peka rakt bakåt (för liggande) eller till höger (för stående) när du ser på buketten framifrån.)

• Anonym (dotterdottern)

Tack. Jag kanske vågar  mig på. Känns lite pirrigt ifall det skulle bli fel, men jag tycker det skulle vara en lite personlig gest sådär.
    Tack för tipsen!

• SarahIbrah

Om du känner att du kan göra en fin begravningsdeko. så tycker jag verkligen att du ska göra det. Det är vackert och den blir personlig på ett annat stadie än de som man beställer hos blomsterhandlaren.
    Jodå du kan gå in i en blomsterbutik och antingen beställa färdigskrivna band eller bara köpa band och skriva själv? :)

Du kan inte riktigt jämföra en brudbukett med begravningsdeko. -troligtvis kommer du bli extra känslig när du gör denna om du stod den avlidne nära. Och det är inte samma uppsättning på en beg.deko. och droppformad brudbukett..

Är florist så jag vet vad jag pratar om :) ..

Men hoppas du lyckas! :D . Lycka till!!!!

• Anonym (dotterdottern)
    SarahIbrah skrev 2011-10-27 13:51:29 följande:

Du kan inte riktigt jämföra en brudbukett med begravningsdeko. -troligtvis kommer du bli extra känslig när du gör denna om du stod den avlidne nära. Och det är inte samma uppsättning på en beg.deko. och droppformad brudbukett..

Men tycker du att det är svårare?

Vill gärna försöka, men jag oroar mig för att det ska bli kattskit av det.
  • SarahIbrah
    Anonym (dotterdottern) skrev 2011-10-27 13:57:07 följande:
    Men tycker du att det är svårare?

Vill gärna försöka, men jag oroar mig för att det ska bli kattskit av det.
    Nej det tycker jag inte att det är.
    Jag googlade lite, hittade en blogg som beskriver lite hur man gör en hög begravningsdekoration. Du kan kika in där och läsa.
    Denna bloggen.

Googla lite på olika beg.deko. så du kan se vilka propotioner det bör vara för att det ska bli harmoniskt för ögat :)
  • Anonym (dotterdottern)
    SarahIbrah skrev 2011-10-27 14:06:18 följande:
    Nej det tycker jag inte att det är.
    Jag googlade lite, hittade en blogg som beskriver lite hur man gör en hög begravningsdekoration. Du kan kika in där och läsa.
    Denna bloggen.

Googla lite på olika beg.deko. så du kan se vilka propotioner det bör vara för att det ska bli harmoniskt för ögat :)
    Tackaroch kikar.
    Förstår inte riktigt det där med L-et och Y-et...
  • SarahIbrah

Med Y menar hon att den har 1 topp och två "utstickningar" nertill . Inte så snyggt enligt mig iallafall.

L menar hon en topp med en utstickning nertill som är lite på sniskan, inte rakt framifråm :)

• Anonym (dotterdottern)

Då tror jag att jag förstår vad hon menar i alla fall.
    Hur beter sig liljor som man sticker i oasis? Jag vet att de är vanliga vid begravningar, men funderar på om de är svårbundna igenom att de har lite tungt huvud?

Svar på tråden Binda egen dekoration till begravningen?