• Anonym (dotterdottern)

Binda egen dekoration till begravningen?

Klarar jag som lekman av att binda ett sorgarrangemang som hälsning på begravningen?
    (Jag gjorde min egen brudbukett.)

Får man köpa bara bandet på en blomsterbutik, eller kan man få tag på det från annat håll?

• Svar på tråden Binda egen dekoration till begravningen?
  • SarahIbrah

Bra! :)

Nej men du får sticka ner om en bra bit i oasisen, men det är det lika bra o göra med alla blommor så inget lossnar :) ..
    Sen tänk på att vara säker när du ska placera ner de blommor med tjockare stjälkar för stickmassan (oasisen) fördärvas om du ska hålla på o ändra stickhålet för stjälken :) ..

Lycka till nu tjejen!

tips: täck 80% av oasisen med något grönt, eller kanske gul/orange nu på hösten med eklöv eller liknande kanske :) Annars klassiskt cypress

• Anonym (dotterdottern)

*tar med mig alla tips*
    Tack så  mycket!

Jag får väl försöka fota den och lägga ut här sedan om jag törs.

• Anonym (dotterdottern)

Jag är tidigt ute. Begravningen sker den elfte.
    Mamma trodde jag skulle klara det bra, och gav sin välsignelse, så det är bara att hoppas att jag hittar bra blommor och får till det när vi kommer dit.

Någon som har en aning om ifall man kan få placera dem vid kistan själv? Det där med att vaktmästaren bär dem i toppblomman gör mig nervös.

• vap

Det finns nog ingen gräns för hur en bukett (eller hur det nu heter) ska se ut. Finns alla varianter, fast en del är mer vanliga.
    Om du gör en som jag antar av kärlek så kan du göra den hur du vill.

• Anonym (dotterdottern)
    vap skrev 2011-11-01 10:14:57 följande:
    Det finns nog ingen gräns för hur en bukett (eller hur det nu heter) ska se ut. Finns alla varianter, fast en del är mer vanliga.
    Om du gör en som jag antar av kärlek så kan du göra den hur du vill.
    Jo. Fast det vore ju pinsamt om den blev ful...Skäms
  • vap
    Anonym (dotterdottern) skrev 2011-11-01 10:35:19 följande:
    Jo. Fast det vore ju pinsamt om den blev ful...Skäms
    Vackra blommor kan inte bli fula. Välj ett färgtema eller mormors favoritblommor, det kan inte gå fel.
  • Anonym

Kolla på youtube. där finns massor av filmer som visar hur man gör både det ena och det andra.
    Jag hade hellre gett en hemmagjord än en dyr rackare.
    När min far gick bort blev jag mest glad för några som planterat träd i hans namn i stället för en blomma. Gillar inte hysterin med störst o dyrast blomma vinner

• SarahIbrah
    Anonym skrev 2011-11-02 09:13:52 följande:
    Kolla på youtube. där finns massor av filmer som visar hur man gör både det ena och det andra.
    Jag hade hellre gett en hemmagjord än en dyr rackare.
    När min far gick bort blev jag mest glad för några som planterat träd i hans namn i stället för en blomma. Gillar inte hysterin med störst o dyrast blomma vinner
    Bra tips!
  • Anonym (dotterdottern)

Ja, youtube hade jag inte tänkt på. Bra tips!

Svar på tråden Binda egen dekoration till begravningen?