• Anonym (Panikslagen)

Segoria driver med mig. Har panik, hjäääp!

Jag hade en skuld hos Klarna AB på 16.000SEK. Jag hade då CSN lån och jobbade extra  och betalade in en mindre summa varje månad och allting var perfekt.
    Sedan fick jag avslag från CSN och blev även av med jobbet (suck). Kunde förstås inte betala till Klarna och min skuld hamnade hos Segoria...  Jag kontaktade då Segoria och förklarade min situation och tjejen på kundservice sa att jag kan delbetala min skuld, fan vad glad jag blev!

Jag skulle betala in 3500SEK och kontakta dem inom 2-3 dagar efteråt för att de skulle fastställa mitt avbetalningsplan. Jag betalade in och kontaktade dem, fick svaret att allting var perfekt och jag kan nu delbetala.
    2veckor efter får jag ett brev från Kronofogden med betalningskrav och en massa avgifter.
    Ringer i panik till Segoria och skäller ut dem och frågar varför har de lämnat mitt ärende till KF trots att vi har kommit överens om ett avbetalningsplan. Tjejen på kundservice säger då att jag ska inte vara orolig och att de ska återkalla kravet från KF. Jag lugnade ner mig och trodde att det löste sig... Men idag, en vecka efter att jag pratat med Segoria, så ringde jag till KF för att se att de har verkligen återkallat kravet och fick svaret att de hade INTE gjort det! Och att jag har 2 dagar på mig att betala in hela skulden!!!Gråter Jag har inte sådana pengar just nu...
    Jag hann inte ringa till Segoria idag, men jag är för fan nervös och skakar i hela kroppen.

Jag ska dessutom ansöka om svensk medborgarskap om 3mån. och en betalningsanmärkning kan för fan förstöra allting.

Vad ska jag göra? Hur går det med återkrav? Om de återkallar kravet från KF imorgon får jag ingen betalningsanmärkning? Eller hur gör jag?=( aaa, jag är totalt panikslagen!:((((

Är det ngn som har varit med om liknande???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-26 00:06
    Oj, sorry, det var en massa fel... Men hoppas att ni förstår.

• Svar på tråden Segoria driver med mig. Har panik, hjäääp!
  • Waldo

Du måste omgående överklaga kravet till KFM.
    Motiveringen ska vara den du har skrivit här, att du har gjort en avbetalningsplan med Segoria , skicka med första betalningen som bevis
    Detta måste du göra idag

Sedan kontaktar du Segoria igen och påtalar samma sak. I samma stund som du gjorde din första betalning  började er avbetalningsplan att gälla. Du har gjort vad som krävs av dig nu måste dom göra vad som krävs av dem

Detta är en av och den starkaste anleningen till varför jag alltid tjatar om att man ska ha allting skriftligt när man är i kontakt med ett inkassobolag.
    Att man har pratat med någon i telefon funkar inte, dom kan och försöker krångla sig ur det
    ALLTID, ALLTID per mail eller brev. Spara ALLTING och begär skriftliga kontrakt på ALLT

• Anonym (Panikslagen)
    Waldo skrev 2011-10-26 07:47:48 följande:
    Du måste omgående överklaga kravet till KFM.
    Motiveringen ska vara den du har skrivit här, att du har gjort en avbetalningsplan med Segoria , skicka med första betalningen som bevis
    Detta måste du göra idag

Sedan kontaktar du Segoria igen och påtalar samma sak. I samma stund som du gjorde din första betalning  började er avbetalningsplan att gälla. Du har gjort vad som krävs av dig nu måste dom göra vad som krävs av dem

Detta är en av och den starkaste anleningen till varför jag alltid tjatar om att man ska ha allting skriftligt när man är i kontakt med ett inkassobolag.
    Att man har pratat med någon i telefon funkar inte, dom kan och försöker krångla sig ur det
    ALLTID, ALLTID per mail eller brev. Spara ALLTING och begär skriftliga kontrakt på ALLT
    Tack för ditt svar! Pratade just med Segoria och de sa att dem återkallar kravet nu på en gång. Ska ringa till KF om en liten stund för att se om de har gjort det.
  • Anonym (Panikslagen)

Hurra! De har återkallat kravet! Gud, vad glad jag blir!=)

• Anonym (Panikslagen)
    mikroE skrev 2011-10-26 17:03:17 följande:
    Härligt! Lycka till med ditt medborgarskap osv.
    Tack så hemskt mycket! =)
  • Anonym (Resglad)

Akta er!
    Segoria är dotterbolaget till Klarna AB, de är helt hänsynslösa blodiglar! Jag var bortrest (semester) och fick fakturan från CDON med Klarna, men de har ju inte e-faktura (avsiktlig kanske) så efter 14 dagar påminnelse 50 och sen hittar jag fakturan från Segoria med extra 160 kr trots att jag betalade den första fakturan. Bestred per telefon men...fakturan skulle betalas 20:e, jag betalade 30:e, och fakturan från Segoria kom dagen efter. Argumentation? Ju, de ÄR INTE SKYLDIGA ATT INFORMERA DIG OM FAKTURAN om du är bortrest. Det spelar ingen roll om du är hemma eller inte, de är inte skyldiga att informera dig elektroniskt! Du ska hålla avtalet du ingår, 14 dagar betalning eller  straffbetalningar, välj vilken.

Det är löjligt att idag med all elektronisk kommunikation är sådana bolag inte lagligt tvungna att ha e-fakturor. Vad gör politiker åt det? Sitter i deras styrelser kanske?

Vill du handla med Klarna AB? Ankra dig fast i fåtöljen och se till att betala i tid.

• Anonym
    Anonym (Resglad) skrev 2012-08-03 16:50:39 följande:
    Akta er!
    Segoria är dotterbolaget till Klarna AB, de är helt hänsynslösa blodiglar! Jag var bortrest (semester) och fick fakturan från CDON med Klarna, men de har ju inte e-faktura (avsiktlig kanske) så efter 14 dagar påminnelse 50 och sen hittar jag fakturan från Segoria med extra 160 kr trots att jag betalade den första fakturan. Bestred per telefon men...fakturan skulle betalas 20:e, jag betalade 30:e, och fakturan från Segoria kom dagen efter. Argumentation? Ju, de ÄR INTE SKYLDIGA ATT INFORMERA DIG OM FAKTURAN om du är bortrest. Det spelar ingen roll om du är hemma eller inte, de är inte skyldiga att informera dig elektroniskt! Du ska hålla avtalet du ingår, 14 dagar betalning eller  straffbetalningar, välj vilken.

Det är löjligt att idag med all elektronisk kommunikation är sådana bolag inte lagligt tvungna att ha e-fakturor. Vad gör politiker åt det? Sitter i deras styrelser kanske?

Vill du handla med Klarna AB? Ankra dig fast i fåtöljen och se till att betala i tid.

varför beställer man nåt precis innan man åker på semester?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-03 18:04:46 följande:

varför beställer man nåt precis innan man åker på semester?
    För att man andra på FL ska kunna komma med en massa oväsentliga påhopp förståss fattaruväl! Tungan ute
  • Anonym (Konstigt!)

Jag beställde en bok från Adlibris för 38 kr. Sedan glömde jag bort fakturan. En vecka efter att fakturan förfallit kom ett email till mig, en påminnelse- samt en inlogg till Klarnas hemsida där jag helt problemfritt kunde flytta fram förfallodatumet.

Funkade super, jag är jättenöjd med denna tjänst och det verkar som att TS är nöjd också   

• Anonym (morgonsur)

Usch, jag åkte också på Klarna under sommaren fast jag valt faktura hos CDON. Hade lyckats kladda till siffrorna (typ enda gångem i mitt liv) och betala 20 kr för lite, och då får jag plötsligt brev om att jag valt att "delbetala" till Klarna och så nån jävla avgift på det för vi var bortresta.

WTF liksom, jag köper inget på avbetalning utom ett hus!

Så jag skrev till dom och bad att få en ny faktura på allt jag var skyldig och ingen jävla delbetalning.
    Då fick jag ett mail med länk till svar och ett mail med bifogad faktura. Eftersom jag hade bråttom öppnade jag bara fakturan och betalade den.

Men då var inte det helle rätt för då hade de skickat en bok efteråt som hade haft en egen faktura, medan jag trodde att jag betalat för allt på första fakturan, så det blev en runda strul till.

Meh, ska man behöva sluta handla på CD:on nu eller?

Visst, jag knappade fel, my bad, men då vill jag fan inte hamna i avbetalningsträsket för det, skicka en påminnelse på fakturan istället och var som folk! Skrikandes

Svar på tråden Segoria driver med mig. Har panik, hjäääp!