• Anonym

Gråter på natten

Jag har en glad och nöjd liten tjej på snart 11 mån, hon äter, sover och växer som hon ska men det är en sak jag undrar över. Hon äter fortfarande ofta en gång på natten (somnar ca 18:30 vaknar ca 06). Tidigare så gick det bra att gå upp på natten och göra flaskan, byta blöja och sedan mata men de senaste två mån så är hon jätteledsen när man går och förbereder maten. Hon gråter oavsett om hon får följa med upp eller om hon ligger kvar. När hon fått flaskan somar hon på direkten och sover gott. Nu undrar jag om detta är vanligt och hur kan man göra för att underlätta för henne? Måste man byta blöja på natten eller kan hon ha kvar den även om den är kissig? Jag tror nämligen att det stör henne att byta men vad ska man göra, annars får hon ju röd stjärt. Obestämd Är detta en fas som jag bör vänta ut? Annars är hon glad och nöjd så jag tror inte att hon tar någotn "skada" av detta men det gör ont io mammahjärtat att hon ska behöva vara ledsen nästan varje natt.

• Svar på tråden Gråter på natten
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Det bästa vore att du vänjer av henne med välling på natten, så den lilla magen får vila.
    Ge bra med mat under dagen.
    Visserligen har hon redan fått en vana,  och vaknar vid samma tid, men försök få henne att somna om
    genom en tröstande hand på henne. Det tar ca: 3 dagar att vänja henne att inte äta på natten.

Skydda huden på kvällen med Bepanthen salva, så behöver du inte byta kissblöjan.

Lycka till / Carmen

• Anonym

Men hon äter hela flaskan, betyder inte det att hon är hungrig? Hon vaknar på olika tider på natten så därför misstänker jag att hon verkligen är hungrig.

• BVCsköterska Carmen

Hej igen!

Du har alldeles rätt, flickan din är hungrig, du skall därför försöka bryta detta mönster med nattamat.

Eftersom hon får mat under hela dygnet, så äter hon mindre mängd hela tiden.
    Får hon ingen mat under natten, blir hon hungrigare under dagen och äter bättre, och då
    har du brutit cirkeln.

Det finns tyvärr ingen genväg, mycket kämpigt är det, men en natt får hon vara hungrig,.
    Försök ge mat var tredje timme under dagen.

Kämpa på.
    Håller tummarna för dig att du lyckas.
     Vänligen Carmen

Svar på tråden Gråter på natten