• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • o0Noun0o
    trettioplus skrev 2012-01-25 08:54:10 följande:
    Det är stor skillnad i kosthållning hos en vegan och en lakto-ovo-vegetarian.
    Jag skulle inte heller rekommendera vegankost till ett litet barn.

Visst är det så. Däremot kan man i dagsläget anta att dom barn som växer upp som vegetarianer idag har föräldrar med viss kunskap i näringslära. Skulle rekomendationen allmänt vara att endast ge barn vegetarisk kost eller att "kött är onödigt för barnen" skulle situationen kunna bli en helt annan. Det låter inte vettigt i mina öron att rekommendera alla att bli vegetarianer.

Av miljöskäl bör vi däremot dra ned på vår köttkonsumtion, men det betyder ju inte att alla människor bör sluta äta kött. 
  • trettioplus
    o0Noun0o skrev 2012-01-25 09:01:42 följande:
    Visst är det så. Däremot kan man i dagsläget anta att dom barn som växer upp som vegetarianer idag har föräldrar med viss kunskap i näringslära. Skulle rekomendationen allmänt vara att endast ge barn vegetarisk kost eller att "kött är onödigt för barnen" skulle situationen kunna bli en helt annan. Det låter inte vettigt i mina öron att rekommendera alla att bli vegetarianer.

Av miljöskäl bör vi däremot dra ned på vår köttkonsumtion, men det betyder ju inte att alla människor bör sluta äta kött. 
    Med tanke på att det inte är svårt, så tror jag vi kan anta det, ja.
    Vem har rekommenderat alla barn att bli vegetarianer?

Själv förespråkar jag att alla skulle införa vegetariska dagar hemma och vill även att viss skolmat skall vara det, (men det har jag inte nämnt i denna tråd.) eftersom det skulle ge mera effekt än att några få blir helvegetarianer.

Finns vegetarisk mat i skolan, så förutsätter jag att den lagats av utbildad personal, varför vårdnadshavare inte behöver kunna ett jota.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Satisfaction
    Farbror6 skrev 2012-01-25 08:58:40 följande:
    Om du läser historan rätt så var det när vi lärde oss att jag djur, INTE fiska....
    Jasså! 
    jag har lärt mig att hjärnan växer bäst med omega-3-fettsyror som bl a finns i snäckor. Homo sapiens åt detta för 100 000, spår finns i Sydafrika.
  • sirisdotter
    trettioplus skrev 2012-01-25 09:08:29 följande:

Själv förespråkar jag att alla skulle införa vegetariska dagar hemma och vill även att viss skolmat skall vara det, (men det har jag inte nämnt i denna tråd.) eftersom det skulle ge mera effekt än att några få blir helvegetarianer.

Finns vegetarisk mat i skolan, så förutsätter jag att den lagats av utbildad personal, varför vårdnadshavare inte behöver kunna ett jota.
    Så svårt det kan vara....   Några kommuner i landet har  infört  "Köttfri måndag"  där kommunen fixar maten;   på skolor och boenden.   En motion i vår kommun ledde till mycket motstånd,   både  från de styrande och en mängd insändare från allmänheten.   I konceptet ingår utbildning av berörd personal i näringslära  och tips om maträtter.
  • o0Noun0o
    trettioplus skrev 2012-01-25 09:08:29 följande:

Ingen rekomenderar det, men det ligger nära tillhands om man hävdar att det är onödigt att barn äter kött och dessutom hänvisar till att dom flesta i världen inte gör det.

För övrigt håller jag delvis med dig, men jag skulle hellre se ett allmänt betydligt mindre användande av köttkonsumtion bland friska vuxna. Det inkluderar inte minst fisk och skaldjur. Barn, sjuka och gamla bör gå först och få mer kött än vi som utan problem kan dra ned på det betydligt. 
  • trettioplus
    o0Noun0o skrev 2012-01-25 09:19:30 följande:
    Ingen rekomenderar det, men det ligger nära tillhands om man hävdar att det är onödigt att barn äter kött och dessutom hänvisar till att dom flesta i världen inte gör det.
    Dels vet jag inte vem som hävdat att större delen av världen inte gör det, och dels håller jag inte med om din tes om att det skulle ligga nära till hands ändå.
  • tantS

I Franska skolor räknas ketchup som fullgod grönsak. Förstår inte varför de ska lagstifta om människors personliga livsval. Hur min familj lever, äter eller har på sig rör väl ingen annan så länge ingen kommer till skada? Liberté, egalité, fraternité - slagord som fransmännen håller på att begrava.

• Farbror6
    trettioplus skrev 2012-01-25 08:40:28 följande:
    30% av hinduerna utgör en stor grupp.
    Min  poäng är att de inte svälter mer än någon annan folkgrupp. 
    Men 70% av dem äter kött, en ännu större grupp med andra ord. Nu ligger dessutom siffran mellan 20-30%.
  • trettioplus
    Farbror6 skrev 2012-01-25 09:40:18 följande:
    Men 70% av dem äter kött, en ännu större grupp med andra ord. Nu ligger dessutom siffran mellan 20-30%.
    Och?
    Det är helt irrelevant i sammanhanget.
  • Neelah
    Magnus Petersson skrev 2011-10-26 12:47:26 följande:
     Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.
    Var har du hittat den här informationen? För det jag har läst i frågan är att det alltid ska finnas ETT alternativ med animaliska produkter bland de lunchalternativ som franska barn kan välja mellan i skolan och de ska inte längre ha några helt köttfria dagar som de har haft tidigare.
    Följ dina drömmar var de än leder
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan