• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • Petronella01
    Tow2Mater skrev 2011-10-27 13:41:59 följande:
    Helt OT, men det argumentet faller platt då samma personer som tycker så oftast helt stödjer idiotin att göra bränsle av mat och andra resurser som skulle kunna användas för matproduktion.
    "Som tycker så"? Att köttproduktionen har en negativ effekt på klimatet är ett faktum. 
  • Tow2Mater
    Petronella01 skrev 2011-10-27 13:46:04 följande:
    "Som tycker så"? Att köttproduktionen har en negativ effekt på klimatet är ett faktum. 
    Jag pratar om synen på svält i fattiga länder som många 'klimativrare' har. Det är mest viktigt för dem då det handlar om just kött, inte alls lika viktigt om det handlar om t ex förnyelsebara bränslen och vad de görs av.
  • Petronella01
    Tow2Mater skrev 2011-10-27 13:35:49 följande:
    Men det har jag ju inte heller sagt. Om du vill ha mer, eller helt annat, har du frihet att ta med det själv.
    Eller också kan ju de som är kolesterolsuckers ta med sina egna djurkadaver. Ditt och ts inlägg är så dumma att man nästan känner lite medömkan. 
  • Petronella01
    Sven Erik Johansson skrev 2011-10-27 12:57:13 följande:
    Med betoning på vin har jag en känsla av!
  • Petronella01
    Tow2Mater skrev 2011-10-27 13:48:17 följande:
    Jag pratar om synen på svält i fattiga länder som många 'klimativrare' har. Det är mest viktigt för dem då det handlar om just kött, inte alls lika viktigt om det handlar om t ex förnyelsebara bränslen och vad de görs av.
    Dumheter. Vi ser nödvändigheten av en kombination. Vad "klimatokunniga" inte begriper är att köttproduktion är skadligt på en rad områden: dels förbrukar själva produktionen enormt mycket resurser vad gäller energi. Betesdjur tar områden i tredje världen som skulle kunna vara odlingsmark för bönder, i centralamerika utnyttjar macdonalds landområden som skulle kunna föda fattiga bönder till kor som i stället göder redan feta amerikaner. I Brasilien avverkas regnskog, våra gemensamma lungor, för att ge plats för boskapsskötsel.

Till det kommer det etiska, som förmodligen möter noll genklang hos dig, huruvida det är rätt att äta andra levande varelser, och att föda upp dem under de former som faktiskt sker 
  • Sven Erik Johansson
    Tow2Mater skrev 2011-10-27 13:48:17 följande:
    Det är också viktigt.
  • LivL

Vad spelar det för roll om barnen inte äter kött?? Vad är problemet? Mina eventuella barn kommer inte få äta kolhydrater.

• Sven Erik Johansson
    Tow2Mater skrev 2011-10-27 13:41:59 följande:
    Helt OT, men det argumentet faller platt då samma personer som tycker så oftast helt stödjer idiotin att göra bränsle av mat och andra resurser som skulle kunna användas för matproduktion.
    INTE ALLS OF TOPIC:  Djurindustrin o dess miljöpåverkan o åtgång av vatten o mark osv spär på svälten.
    Sedan är naturligtvis annat viktigt också. Vad gäller bränslediskussionen är den komplex. Man får väga klimateffekter som i sin tur påverkar matproduktion och dirrekta matproduktionsaspekter mot varandra.

Jag anser det viktigt att använda en mix av förnyelsebara energikällor och även att använda kärnkraft i kombination med detta och gärna exportera kärnkraftsel till idag mycket fossileldande länder.
  • Sven Erik Johansson
    LivL skrev 2011-10-27 14:57:04 följande:
    Vad spelar det för roll om barnen inte äter kött?? Vad är problemet? Mina eventuella barn kommer inte få äta kolhydrater.
    Kan man ätra en kost helt utan kolhydrater?
  • Kattdamen
    LivL skrev 2011-10-27 14:57:04 följande:
    *fniss*
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan