• Charlisen

Mat som ger magknip vid amning.

Har letat men hittar ingen tråd som tar upp det som jag vill ha tips om.

Jag har en liten kille på dryga 6 veckor som har magknip, vilket resulterar i mkt missnöje och skrik. Till en början trodde vi det var endast pga att han svalde mkt luft när han åt. Jag helammar. Började med miniformdroppar och det blev lite bättre. Jag var redan inne på att börja med mjölkfritt då min bvc-sköterska reagerade på att han var torr i huden vilket också kan vara ett tecken på mjölkallargi förutom magont. Jag har därför slutat med alla mjöklprodukter. Fick även tipser om fänkålste och har nu druckit det i en vecka. Alla tre åtgärderna har gjort att min lillkille mår bättte, är nöjdare och verkar inte ha lika ont.

Nu till mitt dilemma. Ibland händer det dock att jag råkar äta något livsmedel som han reagerar på och magknipet är ett faktum. Han verkar vara ganska så känslig. Än så länge har det bara varit de klassiska som lök, vitlök, purjolök och kakao. Jag har även hört att clementiner och pepparkakor kan ge magknip.
    Så de jag vill veta är vad för livsmedel har du märkt att din ammande bebis har reagerat på el vad har du fått för rkkommendationer att undvika pga av magknip?

Tack på för hand!

• Svar på tråden Mat som ger magknip vid amning.
  • Lena

Dottern hade ont av paprika enbart.

Ge sempersmagdroppar, probiotika är bra när man vänjer magen vid föda.

• Havsjungfrun

Kål är också gasbildande.

• Flisan79

Samanfattar det jag själv erfarit och hört:

Choklad
    Kaffe
    Kolsyra (läsk)
    Citrusfrukter
    Juice
    Mjölkprodukter (såklart)
    Kål, bönor, lök
    Stark mat
    Frukt öht

• MammaTillDomFinaste

min son reagerade på alla starka kryddor, så allt som var de minsta hett fick jag skippa. tillåmed chili con carne som jag inte upplever starkt. pizza var för starkt.
    choklad
    lök

en bekant kunde inte dricka coca cola. 

• Veritaslux

Jag åt sparris en gång i somras och dottern fick magknip och fjärtade sedan hemskt illaluktande i ett dygn. Så det har jag inte ätit sedan dess.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Charlisen
    Flisan79 skrev 2011-10-26 18:12:26 följande:
    Samanfattar det jag själv erfarit och hört:

Choklad
    Kaffe
    Kolsyra (läsk)
    Citrusfrukter
    Juice
    Mjölkprodukter (såklart)
    Kål, bönor, lök
    Stark mat
    Frukt öht
    Kaffe och juice ska jag tänka på...
    Får kanske över gå helt till te. Synd för kaffe behövs verkligen efter sömlösa nätter...
  • Agnes81

Stark mat, kaffe. Fattar inte hur få ihop anpassad mat med amning.. Glad om jag hinner äta nåt över huvudtaget. Tillagning än mer lyx.. Amning, Leka m bebis, tvätta, städa, diska, handla, ev sova.. När hinna lags super tallriksmodell mat? LäSte Livsmedelsverkets råd för ammande och blev provocerad av de orealistiska rekomendationerna..

• Flisan79

Haha, ja du jag instämmer.

En dag för mig kan vara te och mackor till frukost. En macka till lunch. Ytterligare en macka till mellanmål. Middag måste jag laga då jag har två äldre barn men antingen slänger jag i mig en liten portion eller så får jag äta maten kall. På kvällen sen är lillan extra kinkig så då blir det möjligen något onyttigt snaks.

• Charlisen

Jo, visst blir det en del små ätande och då blir problemet ännu större när det är begrändat utbud på  vad man kan små äta...

Ngn som hört el har erfarenhet av saffran. Julen närmar ju sig och det känns som att en hel del på julbordet faller bort...Vill så gärna äta mjölkfria lussekatter med saffran.

• Flisan79

Till jul räknar jag helt med att kunna äta i stort sett allt (utom alkohol förstås). Då är min lillfis 4 månader och hennes mage borde vara stabil.

Saffran tror jag inte är någon fara, pepparkakor däremot kan det nog bli en del pruttar av

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Hungrigmamma

Min son har haft extrem kolik vilket har resulterat i att jag inprincip bara kan äta "ren" mat, dvs kött kyckling, ris,potatis. Han får ont i magen av ALLT .. Nu har det gått 13 veckor , så jag har inte ätit frukt o grönsaker på 11 veckor... Inga såser inget starkt... Detta har varit extremt jobbigt. Men förhoppningsvis slutar koliken snart ..

Svar på tråden Mat som ger magknip vid amning.