Mat som ger magknip vid amning.
Har letat men hittar ingen tråd som tar upp det som jag vill ha tips om.
Jag har en liten kille på dryga 6 veckor som har magknip, vilket resulterar i mkt missnöje och skrik. Till en början trodde vi det var endast pga att han svalde mkt luft när han åt. Jag helammar. Började med miniformdroppar och det blev lite bättre. Jag var redan inne på att börja med mjölkfritt då min bvc-sköterska reagerade på att han var torr i huden vilket också kan vara ett tecken på mjölkallargi förutom magont. Jag har därför slutat med alla mjöklprodukter. Fick även tipser om fänkålste och har nu druckit det i en vecka. Alla tre åtgärderna har gjort att min lillkille mår bättte, är nöjdare och verkar inte ha lika ont.
Nu till mitt dilemma. Ibland händer det dock att jag råkar äta något livsmedel som han reagerar på och magknipet är ett faktum. Han verkar vara ganska så känslig. Än så länge har det bara varit de klassiska som lök, vitlök, purjolök och kakao. Jag har även hört att clementiner och pepparkakor kan ge magknip.
Så de jag vill veta är vad för livsmedel har du märkt att din ammande bebis har reagerat på el vad har du fått för rkkommendationer att undvika pga av magknip?
Tack på för hand!