• Vitamin

hur funkar "avdrag för dubbelt boende"

Jag kommer att veckopendla 40 mil enkel resa under ca 8 månader, i samband med nytt jobb på annan ort. Hela familjen flyttar dit efter skolavslutningen nästa sommar.
    Jag kommer att hyra en liten lägenhet  under denna tid och får en månadskostnad på ca 4000 kr i månaden för detta (hyra plus el och försäkring)
    Jag vet att man får göra "avdrag för dubbelt boende" i deklarationen.
    Men jag fattar inte hur avdraget räknas.
    Är det 4000 kr x 8 månader = 32000 kr "tillbaka på skatten" (= den faktiska kostnaden)
    Eller är det som med andra avdrag, att 32000 kr räknas bort från min sammanlagda årsinkomst?

// Vitamin

• Svar på tråden hur funkar "avdrag för dubbelt boende"
  • riboflavin
    Jag har fått för mig (någon får gärna rätta mig om jag har fel) att det fungerar så här:

Man drar av sina faktiska kostnader för boendet (och i vissa fall även för elkostnad och dyl.) från sin beskattningsbara förvärvsinkomst. 

Exempel. 

Jag tjänade förra året 160 272 kr. Efter grundavdrag är min beskattningsbara förvärvsinkomst (dvs det belopp jag ska skatta för) 129 900 kr.

Om jag haft utgifter för dubbla boenden under 6 månader om 4000 kr/mån (totalt 24 000 kr) ska jag dra ifrån ytterligare 24 000 kr från min beskattningsbara förvärvsinkomst. 

129 900-24 000= 105 900 kr. 

Jag ska nu endast skatta för en inkomst på 105 900 kr.

Du får altså inte tillbaka de pengar du lagt ut, utan du får sänkt taxeringsbar inkomst med motsvarande belopp och får tillbaka motsvarande skatten på det beloppet.

Jag är inte helt säker på att det är så här det funkar dock så ta det med en nypa salt. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • CML

Jag drog av för dubbelt boende och jag drog av hyreskostnaden(hade ingen el kostnad osv) Du får tillbaka ca 33% Man kan säga att du betalar ditt boende med oskattade pengar!
    ring skatteverket det gjorde jag! De hjälper gärna till 

Svar på tråden hur funkar "avdrag för dubbelt boende"