• Anonym (illamående)

Mår illa av onyttigt!?

De senaste dagarna har jag inte mått bra, kännt mig konstig i kroppen men framförallt, när jag äter något onyttigt som godis, glass eller andra sötsaker så mår jag jätteilla. Inte när jag äter vanlig mat eller dricker något. Bara utav dessa onyttiga saker, även om jag är hungrig när jag äter dessa...
    Detta har aldrig hänt mig förut så jag undrar vad det kan vara!!!

Någon som har känt samma eller som vet vad det kan vara?   

• Svar på tråden Mår illa av onyttigt!?
  • Rainei

Har du ätit mycket "nyttig" mat under lång tid eller ätit en fiberrik diet under en tid? I så fall reagerar magen på att den får lättlöst föda som den inte är van vid och din kropp är inte heller van vid att blodsockret höjs så fort. Kan vara en orsak. 

Om så inte är fallet har jag dock ingen aning Skrattande 

• Anonym (mimi)

När jag lyckas ta mig loss från sockerberoendet och äter nyttigt en månad så mår jag också illa om jag äter 100 g lösgodis sen, inget konstigt alls.

Har du lågt blodsocker och vräker nåt onyttigt så ska din kropp ogilla det.

• NadiaMi

Sockerkänslig?
    Jag drog ner på socker under en period och sedan dess behöver jag väldigt lite för att reagera, och blir det för mycket så känner jag mig både trött och lite illamående.

Generellt sett är det väl ganska bra om kroppen tydligt visar att den mår bra av nyttigare mat, men är det en plötslig förändring så kan det ändå vara värt att kolla via hälsocentralen så du kan få blodvärden mm kollade.

• Anonym (illamående)

Jag är en väldigt oyttig person av mig, har inget problem met kroppsfiguren så jag brukar äta lite kakor och kladdkaka och sånt när jag känner för det. Så det borde inte vara så som ni skriver att min kropp inte är van.

Dock har jag haft ett annat problem de senaste veckorna, att jag får yrsel. Har varit hos doktorn och nu senast så tog de mass blodprover för att kolla, hade dock lågt blodtryck den senaste gången(första gången var det normalt). Men i vanliga fall är mina blodvärden helt normala, även blodtrycket, så jag ska invänta dessa svar. Hoppas inte på något allvarligt bara, de tog prover för blodsocker och problem med sköljkörteln.... Det gör mig lite orolig även om jag har tagit dessa förut och de har alltid varit normala.

Men detta problemet har jag haft nu i kanske 3 dagar, med illamåendet.

Tack så mycket för era svar iallafall !=)        

• Anonym (illamående)

*sköldkörteln

• NadiaMi

Om du lätt får yrsel så kan det vara ett problem med blodsockret och kroppen kan bli överkänslig för snabba förändringar. Då blir det ju ganska naturligt att den reagerar snabbt när du äter söta saker som får upp blodsockret så gott som direkt och inte alls visar samma reaktion när det är en lugnare kurva.

Bra att du redan håller på kolla upp det.

• Anonym (illamående)
    NadiaMi skrev 2011-10-26 20:57:54 följande:
    Om du lätt får yrsel så kan det vara ett problem med blodsockret och kroppen kan bli överkänslig för snabba förändringar. Då blir det ju ganska naturligt att den reagerar snabbt när du äter söta saker som får upp blodsockret så gott som direkt och inte alls visar samma reaktion när det är en lugnare kurva.

Bra att du redan håller på kolla upp det.

ok, hoppas inte det bara. Känns inte så kul om man får diabetes vid 19 års ålder....

dock har jag inte pratat med dom om illamåendet då det kom upp efter att jag varit hos doktorn. men jag har även varit mycket stressad, kan det bero på det?  
  • NadiaMi
    Anonym (illamående) skrev 2011-10-26 21:11:26 följande:
    ok, hoppas inte det bara. Känns inte så kul om man får diabetes vid 19 års ålder....

dock har jag inte pratat med dom om illamåendet då det kom upp efter att jag varit hos doktorn. men jag har även varit mycket stressad, kan det bero på det?  
    Absolut, det måste ju inte vara något med blodsockret och diabetes brukar inte heller visa sig genom illamående så vitt jag vet.
    Stress kan påverka en hel del så det är definitivt en stark kandidat.
  • Anonym (illamående)
    NadiaMi skrev 2011-10-26 21:18:18 följande:
    Absolut, det måste ju inte vara något med blodsockret och diabetes brukar inte heller visa sig genom illamående så vitt jag vet.
    Stress kan påverka en hel del så det är definitivt en stark kandidat.

Oh skönt, blev lite (läs väldigt) orolig där!!
    men vi får se vad farbror´doktorn säger! =)
Svar på tråden Mår illa av onyttigt!?