• Alicias

Vågar man sig på 3:e försöket?

Jag fick tidigt mf i september. Ägglossning 2 veckor efter. Testade positivt redan i måndags (har testat negativt på flera tester efter första missfallet så inga hormoner kvar från det) och började blöda som mensblödning igår.

Antar och hoppas att nästa ägglossning kommer igen om 2 veckor då. Frågan är bara - vågar man prova sig på att bli gravid igen på en gång? Fysiskt tänker jag. Eller behöver kroppen återhämta sig? Jag vill verkligen bara bli gravid och få en liten bebis. Hjärtat värker av längtan!

Hur gjorde ni som fått upprepade missfall? Satsade ni allt eller väntade ni lite? 

• Svar på tråden Vågar man sig på 3:e försöket?
  • Alicias

puff puff. Ingen? Jag vet är ni är många där ute som har varit med om samma sak. Dela gärna med er

• Alicias
    moa80 skrev 2011-10-27 19:00:25 följande:
    Jag satsar på tredje gången gillt! Men är samtidigt livrädd att det ska gå åt skogen.

Har försökt bli gravid i ett par år med min kille, (jag har pco och han långsamma simmare, ingen toppkombo)
    Plötsligt blev jag spontant gravid.
    Slutade tyvärr i ma i vecka 7.

Blev gravid ca tre veckor efter missfall, alltså ingen mens mellan.
    Slutade även den gången med missfall, i vecka 6. 

Nu, ca 4 veckor efter missfall är jag gravid igen! Helt galet, men så är det. Sjukt glad men som sagt livrädd att det ska bli ännu en upprepning.
    Förstår inte själv hur jag orkar men längtan efter bebis är starkare än rädslan. 

Till mig har läkare sagt att det kan vara bra att vänta en månad för att återhämta sig mentalt men att kroppen läker snabbt. Blir man gravid är kroppen redo. För mig känns det jobbigare att vänta än att försöka direkt.

Känner även folk som haft missfall, blivit gravida direkt och fött ett friskt barn 9 månader senare. Det räcker som bevis för mig!

Lycka till och hoppas att du får ditt efterlängtade barn, jag förstår dig precis. 
    Åh vad underbart att du är gravid igen! Nu måste det väl få vara er tur. 

Precis som du säger, det känns jobbigare att vänta än att försöka igen. Det är så jag också känner!
    Håller verkligen tummarna för er! Ska absolut följa din blogg

• Alicias
    Ninninn skrev 2011-10-27 19:03:27 följande:
    Förstår att du vill göra precis allt för att bli gravid igen så fort som möjligt de har jag med velat varje gång men jag tror du iallafall ska vänta till mensen kommer tillbax å sen försöka ägglossningen efter de i så fall! jag är ingen läkare men dom tycker att man ska vänta tills mensen kommer tillbax då vet man att kroppen fungerar igen!

Lycka till vad du än bestämmer dig för! 
    Ja precis jag tänker att kroppen kanske behöver komma i fatt. Men samtidigt har jag hört att det mest är för det mentala som man rekommenderas att vänta någon mens emellan. 

Tack snälla! 
  • Alicias

Jag testade idag för att se men det var negativt. Hade jag inte testat från början hade jag trott att detta var en vanlig mens. Om ägglossningen kommer om två veckor kommer vi nog inte att kunna hålla oss från att ge det en till chans. Går det åt skogen ännu en gång tänker jag kräva en utredning! 

Får jag fråga vad pco innebär? Är det någonting du märkt av eller har du fått veta det i samband med att ni försökt bli gravida? 

• Alicias
    moa80 skrev 2011-10-27 20:01:18 följande:
    Ja, att vänta känns som att slösa med tiden lite. Men det är nog väldigt individuellt hur man känner.

Men är du säker att det verkligen är missfall igen den här gången? Man har ju hört att det inte är helt ovanligt med mensliknande blödningar speciellt i tidig graviditet.

Men med missfall i bagaget så vet jag hur man tänker om det kommer minsta lilla blod. Du känner säkert det där själv men det behöver ju inte betyda det värsta.

Läste din blogg nu och såg vad pco är. Jag blir så berörd av det du skriver. Jag tror att er graviditet nu kommer gå vägen, det kommer din fina skyddsängel du la upp se till
  • Alicias
    moa80 skrev 2011-10-28 10:17:27 följande:
    Tack! 

Ja, det var förmodligen pga pco som vi inte blev gravida första tiden men nu efter första missfallet är det som att min kropp glömt bort att jag har pco.

Jag har hört att det inte är ovanligt att kroppen "lär sig" att den faktiskt kan bli gravid och så verkar ju vara fallet hos mig då jag helt plötsligt blir gravid väldigt lätt. Nu gäller det bara att få kroppen att fatta att hålla kvar graviditeten också!

Hoppas att det går bra för er vad ni än bestämmer er för att göra, vänta eller prova igen direkt! 
    Hur går det för er? Fortfarande preggo hoppas jag  
  • Alicias
    Gaaaa skrev 2011-11-09 10:54:17 följande:
    Min filosofi är att man inte blir yngre..
    Kör igen visst det kanske blir MF men då kan du ju kräva utredning.
    Den kan ta tid och kanske behöver du vidare till IVF med långa väntetider osv.
    Själv är jag 36 och har försökt att bli gravid i 5 år. 1 MF.
    Det har du helt rätt i. Det är så jag tänker, jag vill gärna veta nu om det är så att vi har svårt att få barn. 
    Hur går det för dig? Försöker ni med IVF? 
  • Alicias
    moa80 skrev 2011-11-09 15:30:00 följande:
    Ja, fortfarande preggo! Var tvungen att boka UL för att verkligen få se att det är något där. Vågar inte tro på det ännu, har tid bokad på måndag och är sjuuukt nervös..
    Kul att höra, allt kommer säkert gå hur bra som helst

Jo då, jag väntar på ÄL... Tror den är på väg om ett par dagar så då får vi ge det ett nytt försök  
  • Alicias
    Gaaaa skrev 2011-11-10 12:21:52 följande:
    Vi har gjort 3 utplock och ett frysförsök. Sedan vidare till privatvården 1 uttplock och 2 ggr kvar.
    Vi skrev in oss 08 fast har försökt i 5 år totalt...
    Oj, vad tufft! Vet ni vad som är orsaken till att det är svårt? 
Svar på tråden Vågar man sig på 3:e försöket?