• Anonym

2 åring som knuffas

Hejsan

Min dotter på 2 år har den senaste månaden (kanske lite längre) knuffats en hel del. Mest är det hennes 9 månaders lillebror som råkar ut för det, hon knuffar med sådan kraft att jag är orolig att min son ska få någon skada på huvudet.
    Hon knuffar även en 1 årig pojke på sitt dagis och han är numer rädd för henne.
    Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta med detta för hon lyssnar inte på mig (eller sin pappa) längre. Jag har provat det mesta tror jag, säga till på skarpen, sätta henne i "skamvrå", även försökt förklara för henne med lugn röst varför hon inte får knuffas. Men inget fungerar.
    Hur ska jag få henne att sluta med detta beteende?
    Kan även tillägga att när hennes bror föddes för 9 månader sedan så började jag redan då märka ett trotsigt beteende från henne...

Har även en annan fråga ang min dotter. Ibland när jag byter blöja på henne så säger hon: Ont i snippan.
    Jag har försökt att titta lite försiktigt (vet ju egentligen inte vad jag ska titta efter) och jag tycker att hon ser röd ut. Vad kan det bero på? Svamp? Bör jag ringa BVC så att de får titta på henne?

Tack på förhand          

• Svar på tråden 2 åring som knuffas
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Er lilla flicka, vet inte hur hon skall göra för att få uppmärksamhet , för hon är nog inte så
    bra på att sätta ord på sin inre ilska. Därför beter hon sig så här.
    Troligtvis svartsjuka.

Ett tips. När dottern knuffas nästa gång, tar du till dig  lillebror, tar upp honom och säger till honom:
    Så kan man inte göra, då kan ju du få ont. Vänd dig sedan till din dotter och fråga helt lugnt, eller hur?
    Man skall ju klappas och vara goa mot varandra.
    Vänd uppmärksamheten till den som blivit slagen eller knuffad.
    Skäll inte, utan ge incidenten  ingen uppmärksamhet
    När dottern gör bra saker, beröm henne och krama henne.
    Gör detta i 2 veckor och se vad som händer.
    Smörj med Bepanthen i snippan, hjälper inte detta  ta kontakt med din BVC-sköt. som får titta på henne,

Lycka till Carmen

Svar på tråden 2 åring som knuffas