• HonSomVet

Skicka barn med nässeutslag till dagis?

Dottern fick helt plötsligt nässelutslag ikväll, men enbart rumpa, svank och ben. Hon fick Tavegyl och efter 1 1/2 timme hade alla nässelutslag lagt sig, men en kort stund senare blossade det upp nya igen. Hon verkar inte störas av den nämnvärt. Hon har ingen feber, är lite snuvig, men inte sjuk.

Hon har varit i kontakt med vattkoppsbarn, men det är nu 22 dagar sedan så sannolikheten för vattkoppor borde vara minimal. Dessutom försvann ALLA utslag av nässelutslagen av tavegylen och hade det varit vattkoppor borde väl det varit prickar kvar.

Men jag känner mig osäker, ska/kan man skicka ett barn med nässelutslag till dagis? Jag har ganska stor respekt för det just iom att det är en reaktion på något och det KAN sätta sig på luftrören. Ovanligt, jag vet, men det kan.

Har ni skickat era barn med nässelutslag till dagis?

• Svar på tråden Skicka barn med nässeutslag till dagis?
  • Lindreas

Jag har inte suttit i den sitsen, men jag själv hade nog hållit min grabb hemma om han fått sådär, särskilt om det kommit nya trots medicin. Bara tills man vet vad som händer liksom. Precis som du säger så KAN det ju sätta sig på luftrören. Men ring 1177 och rådfråga!

• HonSomVet

Jo, jag tänkte ringa dem senare eller imorgon på morgonen om de är kvar. Hon har haft nässelutslag förut, men fått tavegyl, men då försvann de. Nu kom de ju tillbaka nästan genast. Knappt så de gamla hann försvinna innan det kom nya.

Såna här saker kommer ju alltid väldigt lämpligt, exempelvis då man ska börja ett nytt jobb imorgon.

• Lindreas
    HonSomVet skrev 2011-10-26 22:33:09 följande:
    Jo, jag tänkte ringa dem senare eller imorgon på morgonen om de är kvar. Hon har haft nässelutslag förut, men fått tavegyl, men då försvann de. Nu kom de ju tillbaka nästan genast. Knappt så de gamla hann försvinna innan det kom nya.

Såna här saker kommer ju alltid väldigt lämpligt, exempelvis då man ska börja ett nytt jobb imorgon.
    O, aj fan. Olägligt! Men du kan ju också prata med personalen på förskolan, beroende på hur det ser ut i morgon bitti.
  • Nilla88

Ja hade aldrig skickat mitt barn till dagis, man vet inte hur känsliga andra barn är och de är på de viset allt sprider sig.. Sen hur e de för en själv hade ja velat gå ut om ja var "dålig" bättre att vara hemma och vila sig så de går över fortare:)

• HonSomVet
    Nilla88 skrev 2011-10-27 00:24:41 följande:
    Ja hade aldrig skickat mitt barn till dagis, man vet inte hur känsliga andra barn är och de är på de viset allt sprider sig.. Sen hur e de för en själv hade ja velat gå ut om ja var "dålig" bättre att vara hemma och vila sig så de går över fortare:)
    Fast nässelutslag smittar inte, så någon risk för andra barn finns inte när det gäller det och därmed inte något att ta i beaktande. Det är en allergisk reaktion/reaktion i kroppen på något. Det kan vara något du har ätit, att du har en förkylning i kroppen, komma av kyla, värme osv.
  • HonSomVet

Nässelutslagen var borta imorse och hon mådde bra vad jag kunde se, så hon fick gå till dagis. Det har inte varit några problem alls idag. Så jag vet faktiskt inte riktigt vad hon reagerade på. Men hon är lite atopisk i huden, är lite förkyld så det kan bero på det. Eller för att hon stojade och blev väldigt varm. Det är ju omöjligt att veta.

Svar på tråden Skicka barn med nässeutslag till dagis?