Anonym (kluven) skrev 2011-10-26 23:17:31 följande:
Ja jag har funderat på att ringa till någon. Men jag har inte riktigt vetat vart jag ska vända mig.
Jag vill inte att min man ska veta hur jag mår, för då mår han också dåligt. Och det får jag dåligt samvete för.
Och så är jag rädd för att det enda någon har att komma med är något snack att jag har mycket att leva för, och att det bara är att fortsätta kämpa. Men jag vill inte kämpa längre. Jag tycker att jag gör inget annat än kämpar hela tiden. jag vet att jag har mycket att leva för. Men det är så jävla jobbigt att hålla sig uppe bara! Mest av allt skulle jag vilja bryta ihop totalt. Men det går ju inte.
nä det funkar inte så. först så får du prata med en läkare som efter att han/hon hört din historia kommer att refererera dig till psykolog eller kurator. läkaren kommer också fråga om du vill äta medicin. jag själv har gått på antidepressiva i en låg dos och under vinterhalvåret är det en en välsignelse. du mår precis likadant som vanligt bara att man känner sig liiite gladare.
när du sedan kommer till krator eller liknande så får du i lugn och ro berätta om vad som tunger dig. tillsamamns jobbar ni sedan ut olika sätt att bearbeta dina tankar och ni kanske gör lite minfulnessövningar där du lär dig att slappna av. hon kan sedan komma med små tips om saker man kan göra för att lätta vardagen eller ett anant sätt att tänka runt vissa saker.
vad som är viktigt att veta är att du som patient har all makt! du får gå på precis hur många sessioner som helst. gillar du inte din kurator kan du byta. det är viktigt med personkemi! vill du inte ha mediciner behöver du inte det heller. med tankens kraft kan du bota mycket.
en sak som kan vara bra att veta är att hjärnan naturligt har seratonin i sig. är den halten låg kan man som du och jag känna sig nere och deprimerad. vad antidepressiva då gör är att återställer den halten och gör så att du blir som du skulle varit egentligen. så man ska inte vara allt för rädd för tabletter heller. seratonin får du naturlig genom solen, det är därför man nu i höstmörkret kan känna sig extra låg!
gör ett löfte till dig själv om att ringa imorgon! varje dag du inte söker hjälp är en dag du förlora till dessa tankar som just i detta läge bestämmer över din kropp! och det är ju inte något man vill eller hur? att dumma tankar ska komma och ta kontrollen?!
ring imorgon så lovar jag att du är ett steg närmare bättring! man har bara ett liv! ge det en chans!