Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Sån otur med aggressiva kaniner!

Tyvärr är oftast aggressivitet genetiskt. Så det gäller att välja sin uppfödare noga. Det gäller att hitta en uppfödare som har nolltolerans mot aggressivt beteende och där en kanin som hugger eller "kaxar sig" inte går vidare i avel. Tyvärr är det ju så att en del uppfödare anser att utseende är viktigare än temperament.

Hos oss skulle en kanin som hugger inte bli långvarig. Jag måste veta att oavsett vem som öppnar kaninburen eller kör in fingrarna i den så händer det inget. Våran kanin morrade mot maken när hon var skendräkigt (och därmed blev hon borträknad som eventuell avelskanin hos oss) men har annars aldrig gjort nått.

Familjekaninen måste man kunna lita på. För oavsett hur bra koll man har på barn och djur så är det så lätt hänt att ett barn öppnar buren. 

Vi har förövrigt en dvärgvädurs hona.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    Plupp73 skrev 2011-12-30 20:57:57 följande:
    Hej!
    Har haft både marsvin och kaniner. Generellt upplever jag faktiskt marsvinen som lättare att ha tillsammans med mindre barn. De är aldrig aggressiva (har aldrig mött något aggressivt marsvin), är lite klumpiga och inte så snabba. Är oerhört mysiga och låter alltid. Våra visslar när vi kommer hem och är tama och keliga. För min yngsta dotter (har tre st 3,7,9 år) är de också riktigt bra djur eftersom hon kan sitta på golvet och ha marsvinet länge i knät.

Kaniner är jätteroliga när de är tama och trevliga. Däremot är otama eller aggressiva kaniner ganska starka och svåra att komma till rätta med, och kan skada ett litet barn. Jättebra att det har blivit bättre för er efter kastreringen i alla fall!!
    Problemet är ju att marsvin till skillnad från kaniner inte kan bo ute året om. Vi valde kanin eftersom vi har allergiska barn. Våra kaniner bor ute. 
    Shasti skrev 2011-12-30 21:51:55 följande:
    Jag har haft massor med marsvin från det jag var liten till vuxen ålder. De är jättesöta men jag upplevde dem som inte alltför smarta djur, gick aldrig att få rumsrena på något sätt heller, pinkade jämt i mitt knä. Men söta, lät, "pratade" och kurrade.

Vår kanin har i allafall hämtat sig efter kastreringen, är inte alls slö längre men fortfarande jättesnäll. Blivit superduktig på att gå på låda, slickas och inget mer juckande. Hurra för kastrering!   

Underbart, härligt att det fungerar bra.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Sån otur med aggressiva kaniner!