• Imasy

Tradera och inkasso

Gjorde ett köp på tradera för evigheter sedan, som jag pinsamt nog var en jäkla klant och glömde av att betala, och i veckan kom det en påminnelse på mailen med ett inkassohot.

Så långt är jag med, jag borde ju ha betalt vara för länge sedan, men det jag undrar är detta med inkasso.

Om vi säger att jag struntar i att betala till säljaren och de skickar detta till inkasso, vad händer då? Får man sin vara då efter att ha betalt till inkasso eller anses detta vara någon form av "straffavgift" för att man inte betalt från första början?

Någon som varit med om detta?

Säljaren är förvisso ett aktiebolag i detta fall, men man har ju sett auktioner (från privatpersoner) som mer eller mindre raddar upp en hel juridikutbildning i auktionsbeskrivningen om alla avgifter de kommer lägga på om du inte betalar inom 48 timmar. 

• Svar på tråden Tradera och inkasso
  • Waldo

Om dom ska skicka något till inkasso i detta läget kan det bara vara sina påminnelse avgifter
    Dom kan inte skicka kostnader för varan,  om dom inte skickat någon vara
    Alltså kan du heller inte få någon vara, eftersom du då bara betalat påminnelseavgifter

Din vara får du först EFTER du betalt själva VARAN
    Den diskusionen måste du ta med säljaren

• Imasy

Självklart har jag ju för avsikt att betala varan, var mer nyfiken på hur det hela fungerar och om det är lagligt öht.

Mailet jag fick var:

Enligt våra noteringar är den fortfarande inte betald! 
    Hör gärna av er om det är några oklarheter  Alla bud som läggs på Tradera är bindande.
    Om inte betalning erhålls efter påminnelse nr.2,
    går ärendet vidare till Visma Collectors Inkasso  

Om de skickat varan först och om man inte betalar kan jag förstå inkasso helt klart. Men att skicka en faktura till inkasson FÖRE de ens levererat varan var en ny variant jag aldrig stött på tidigare. 
  • Superba Supernovan

Intressant fråga, hoppas någon vet! Tycker för övrigt att det är lite komiskt med alla privatpersoner som skriver långa uppsatser i auktionen om att köparen måste betala annars kommer säljaren att polisanmäla, driva ärendet vidare till inkasso och bla bla bla. Lycka till säger jag . Polisen kommer säkert utreda ärendet nogrannt!

• Imasy

Visserligen är ju budet bindande, men jag har ju bundit upp mig på massa andra saker också, telefon, banklån etc, men enda skillnaden där är ju att jag blir fakturerad i efterhand för en vara/tjänst jag redan nyttjat.

Vet någon gång jag gjorde en beställning på nåt via en nätbutik och ångrade mig av någon anledning var det inga problem att makulera min order, trots att jag hade ingått ett avtal där också, egentligen.

Men är det skillnad via nätbutik och tradera tex? Gäller den där distansavtalslagen på tradera mfl liknande sidor?

Om vi leker med tanken att jag struntar i att betala denna vara jag budat hem, och de skickar kostnaden till inkasso, jag sruntar i att betala och den går till kronofogden och betalar den först då, då har ju en tid förflutit iallafall. Har säljaren någon skyldighet att skicka mig varan då?

Skulle ju bli irriterad själv på att behöva behålla saker jag sålt, men jag kan ju inte sälja varan till någon annan och samtidigt kräva in avgifter från andra som också "köpt" varan av mig.

• Waldo
    Imasy skrev 2011-10-27 12:00:08 följande:
    Självklart har jag ju för avsikt att betala varan, var mer nyfiken på hur det hela fungerar och om det är lagligt öht.

Mailet jag fick var:

Enligt våra noteringar är den fortfarande inte betald! 
    Hör gärna av er om det är några oklarheter  Alla bud som läggs på Tradera är bindande.
    Om inte betalning erhålls efter påminnelse nr.2,
    går ärendet vidare till Visma Collectors Inkasso  

Om de skickat varan först och om man inte betalar kan jag förstå inkasso helt klart. Men att skicka en faktura till inkasson FÖRE de ens levererat varan var en ny variant jag aldrig stött på tidigare. 
    Du har förbundit dig att ingå avtalet i samma stund som du budade på varan
    Det är ett galet uselt avtal och man skriver bort en del rättigheter som konsument.

Egentligen kan jag inte svarar på kärnfrågan då jag inte sett några rättsfall där någon bestridit ett inkassokrav på ett Tradera krav på en påminnelseavg endast
Svar på tråden Tradera och inkasso