• Grazzy

Unga Mödrar (Danmark)

Har följt denna serie ett tag nu och alltid under varje avsnitt är det något som upprör mig!
    Senast igår , vasade dom ett par (21 år gamla, notera!) som hade ett tvilling par under sex månader. Den ena var väldigt sjuk och smittsamt dessutom och skrek våldsamt. Vad gör föräldrarna då? JO, sätter båda barnen framför TVN i vardagsrummet, (båda skikandes), går ut på balkongen stänger dörren och tar varsin cigg??!!
    För det första, barn vid tvn så pass små?!
    För det andra, ingen reagerar på skriken, ciggen MÅSTE ju verkligen gå före!!
    Mamman skyllde på sömnbrist, men va fan ingen sover väl hela nätter när dom är så pass små, iaf inte jag men inte lämnar jag ungen vid TVN och stänger dörren för att göra något för mig själv på det sättet?!

Sen finns ju dom mammor i serien som inte ens vet vem pappan är och skiter fullständigt i att ta reda på det, eller dom som är arebetlösa totalt, lever på SOC eller sina föräldrar och köper snabbmat, cigg och cola för flera tusen i månaden och skiter i att ens leta jobb eller utbildning. 

Vad tycker ni om denna serie?
    Personligen tycker jag den inte tillför något utan snarare upprör. Finns ingen hyllning alls i denna serie ser jag det!         

• Svar på tråden Unga Mödrar (Danmark)
  • Grazzy
    Angeliic skrev 2011-10-27 12:04:11 följande:
    Mm såg också det avsnittet och känner precis som du - barnen skriker och de går ut för att röka? 

Dock finns det en mamma i programmet som jag gillar som faktiskt tar ansvar för sitt barn (och kommande) - Stine tror jag hon heter. Har en flicka som heter Isabella. Resten av mammorna i det där programmet tycker jag verkar helt otroligt och egoistiska.  
    Ja hon är den enda med någorlunda vett bakom pannbenet rent ut sakt
    Men dom andra förstår jag inte varför dom vill visa sina liv i TV och skämma ut sig totalt.
    Så lätt för SOC att ingripa om detta kommer ut hur dom faktiskt behandlar sina barn  
  • Grazzy
    MattssonE skrev 2011-10-27 12:07:39 följande:
    Ja, du är så duktig så...

Den handlar inte om att hylla unga mödrar, den handlar om att visa en ung moders vardag. Håller dock med om att en del av dem är lite knäppa, sitter och röker i vardagsrummet när barnet klättrar på dem. Men när det gäller allt annat så är det faktiskt deras egen ensak. Vi får helt enkelt hoppas att barnen blir lyckliga.
    Ja skulle iaf tycka det var pinsamt om någon visade en sådan sida av mig på TV. Vill man leva på sina cigg och skita i barnen kanske man inte skulle ha skaffat dom i första stund heller.
  • Grazzy
    Makka Pakka skrev 2011-10-27 12:08:03 följande:

Är inte det samma Stine som fick en son Benjamin med sin nya kille.. sedan skakade pojken så kraftigt att han blev blind på ena ögat?

Va? gjorde hon? :O
  • Grazzy
    MattssonE skrev 2011-10-27 12:09:31 följande:
    sen ska man inte lita på allt i TV, crewet kan ju lika väl sagt till dom att  men gå ni ut så länge så kan vi kolla till dem. visst , rätt otroligt, men soc kan inte  direkt ingripa på vad som ses på TV, med tanke på att det är en väldigt opålitlig källa att utgå ifrån, då de klipper som de vill och säger åt medverkande att göra vissa saker för att det ska bli bättre TV.
    Kanske det
  • Grazzy
    Makka Pakka skrev 2011-10-27 12:12:13 följande:

Japp. Pojken fick hjärnskador också. Hon satt i fängelse (kanske sitter kvar fortfarande) i alla fall under 2008!

Fy!  

Nej vad hemskt :O
    Hon verkade verkligen vara en bra mamma ju. Men där ser man. Tråkigt att höra  
  • Grazzy
    FannyC skrev 2011-10-27 12:15:17 följande:
    Tycker de flesta mammor där är helt otroligt dumma i huvudet.. Skär det inte i hjärtat på dem när ungarna skriker?! och det ända dem gör är att tycka synd om sig själva, usch och fy! Man blir upprörd.

Tyvärr så skakade ju Stine sin lilla son så mycket att han fick hjärnskador och men för livet, någon bra mamma knappast! Gillade henne också innan jag fick höra vad som hänt, blev chockad.. Vet inte vad som hänt efteråt, men stackars liten!! 

Visst kan man bli tokig på sina barn ibland, men aldrig skulle jag få för mig att skaka mina barn så dom fick men för livet! Vet inte ens hur man kan gå så pass långt, bara tanken skrämmer mig
  • Grazzy
    Anonym (UM) skrev 2011-10-27 12:18:02 följande:
    Fast nu skrev ju någon att det inte var så - att hon blev släppt efter att de konstaterat att pojken hade en sjukdom som gjorde honom blind på ena ögat

Det var ju skönt att höra! Men man har ju läst mycket om andra föräldrar som helt tappat fattningen att skakat sina barn.
  • Grazzy
    Kaosmamma skrev 2011-10-27 12:20:47 följande:
    Nej vad hemskt :( haft tre svåra kolikbarn men skulle aldrig skaka. Aldrig!! Visst man har haft knäppa tankar med har ju en spärr i kroppen!! Bättre att säga några fula ord vid sidan om och lägga ner barnet.. Stackars liten!
  • Grazzy
    Angeliic skrev 2011-10-27 12:22:05 följande:
    Ja hon som har den flicka Cicelya (stavning? Tungan ute) tycker jag är så otroligt omogen! Senast igår tror jag hon sa att hon inte alls ville ha reda på vem som var pappan till hennes barn för hon vill ha flickan för sig själv. Och hennes egna pappa tyckte att det är bra om barnet vet vem dess far är men hon höll inte med alls. Hon tyckte att "det skulle man bara acceptera" - alltså när barnet blev äldre och inte visste vem som var dess far. Helt otroligt
    Tycker pappan har rätt få veta han ÄR pappan, sen själv bestämma utifrån det om han vill vara delaktig eller ej. Då har man iallfall gett sitt barn en chans att få kontakt med sin egna pappa istället för att gå ovetandes och pappan å andra sidan inte fick ens en chans att veta om det är hans barn.
  • Grazzy
    Anonym (A) skrev 2011-10-27 12:24:28 följande:
    Den enda vettig mamma som jag har sett under hela serien är Nadja.. Hon har sonen Sebastian sen tidigare och hon har barn nr 2 med fästmannen Rene.. 
    Var det hon som hade leukemi?
  • Grazzy
    MattssonE skrev 2011-10-27 12:07:39 följande:
    Ja, du är så duktig så...

Den handlar inte om att hylla unga mödrar, den handlar om att visa en ung moders vardag. Håller dock med om att en del av dem är lite knäppa, sitter och röker i vardagsrummet när barnet klättrar på dem. Men när det gäller allt annat så är det faktiskt deras egen ensak. Vi får helt enkelt hoppas att barnen blir lyckliga.

Och ja, jag tycker faktiskt jag är duktig om jag jämför mig med dessa sorliga människor. För så skulle jag ALDRIG behandla min son! Jag är en riktig hönsmamma av mig, och bara han trillar lite lätt blir jag lätt orolig. Så ja, jag anser mig som en väldigt duktig mamma faktiskt måste jag säga 
  • Grazzy
    FannyC skrev 2011-10-27 12:26:43 följande:
    Japp det hade hon.. Hon var faktiskt den enda vettiga ja!

Ja hon var en vettig människa att följa.
  • Grazzy
    FannyC skrev 2011-10-27 12:29:56 följande:
    En annan mamma jag gillar i serien är Melissa som har sonen Joshua, där har vi någon som är hyffsat koll
    Absolut. Det fick jag inte första intrycket av faktiskt att hon var så pass "bra". Men ack så fel jag hade
  • Grazzy
    Love83 skrev 2011-10-27 12:32:56 följande:
     men sedan finns det en och annan jätte duktiga mammor och pappor inimellan.föressten går det nya avsnitt nu?
    Jag tror det fortfarande är repriser från gamla avsnitt på 5an just nu .
  • Grazzy
    Anonym (B) skrev 2011-10-28 09:22:11 följande:
    Man har all rätt att vara trött som mamma och inte alltid orka, men man har ALDRIG rätt att försumma sina barn enligt min mening iaf! Pappan försummar ju barnen med han är inte mycket bättre, det är barnen som får ta skiten det är hemskt.. 
    Om hon nu inte pallar för hon väl ta hjälp! Det finns ju faktiskt hjälp att få om man känner sig överväldigad, i alla fall här i Sverige( antar det finns likande i Danmark) .  
  • Grazzy
    Anonym (B) skrev 2011-10-28 09:39:20 följande:
    Okej då tar jag tillbaka det om hjälp Glad
    Om du läst vad jag skrivit innan så skrev jag att det är helt OK att gå ut på toan eller balkongen och samla sig en minut, det är ju bara förståligt!! Men att bara gå omkring och låtstas som barnen inte finns känns konstigt för mig iaf.. Jag har inte tvillingar själv, men väldigt många i min släkt har har nog inte hela uppfattningen om att vara tvilling mamma men jag är inte helt ovetande.. Att ta en minut för sig själv är ingen stor grej men att försumma barnen är det!
    Jag fattar mycket väl att det är påfrestande men att bara försumma barnen?! Det kommer ju även sen i senare program med den morsan som blir tillsagd av läkaren att tänka mer på dottern och inte bara sonen, men det skiter hon i! Sånt gör mig väldigt arg då tycker jag man är en dålig mamma!  

Håller med dig där! En minut eller varför inte våga be utomstående om hjälp i form av familj eller den egna pappan om hon har det så jobbigt med barnen? Att bara sitta och tycka synd om sig själv och gå och gömma sig som om barnen inte finns är tecken på dåligt föäldraskap i mina ögon. Jag skulle definitivt bett om hjälp för länge sedan om jag hade tvillingar, mer hjälp än det jag får nu med ett barn. Hade jag inte haft min egen tid då mina föräldrar eller sambons föräldrar gärna tar hand om min son, hade jag gått under! Våga be om hjälp!!
  • Grazzy
    MattssonE skrev 2011-10-28 10:40:20 följande:
    Håller med om att man måste be om hjälp, men det är ingen självklarhet att det FINNS hjälp att be om. T ex har jag bara min mamma i den här staden som kan hjälpa mig. Sedan bor ju även min dotters pappa här och vill jag kan jag be hans släkt om hjälp, men det känner jag inte att jag har rätt att göra...

Sen förstår jag föräldrar som vill lugna ned sig i 1-2 min innan de tar tag i lillen som gallskriker och har sig. Att sätta barnet i spjälsängen under tiden man går och skriker i en kudde eller tar några bloss är varken ovanligt eller dåligt föräldraskap. Är det bättre att gå omkring och vara ledsen och skrika och gråta istället?
    Nej ingen har påstått att gapa och skrika hjälper. Absolut inte. Men det finns ju gränser för hur länge och i vilken situation man lämnar sitt barn ensamt. Visst tycker jag det är okej att man kanske sätter ner barnet i sängen en stund under värsta skrik perioden, för sedan lugna sig själv och gå in och ta tag i det med nya krafter igen än att gå och ladda som ett åskmoln och ta ut allt på sitt barn för sitt eget dåliga tålamod. Men man får inte en sån bra bild av föräldrarna i serien när dom gör detta. Finns säkert värre föräldrar, men känslan man får är att något inte är helt okej där.
  • Grazzy
    Haileysmamma skrev 2011-10-28 11:54:07 följande:
    jag tycker de e sjukt med hon som ska in på nå hem så personalen ser hur hon tar hand om sitt barn. å då på båten över till fastlandet så håller hon sin 4 månaders dotter i famnen och röker! :O
    Jag såg det också. Men då kanske det bara är bra för henne att få lite tillsyn och kanske förhoppningsvis mogna till sig och ta lite mera ansvar. Hade inte funkat att bo kvar hemma tror jag me tanke på hur hon uppförde sig. Sånna personer fattar jag inte varför dom skaffar barn. Kul för dom, men hur kul är det för barnet?
Svar på tråden Unga Mödrar (Danmark)