Oj. Jag är helt ute helt enkelt.
Jag litar inte ett dugg på att maskiner skulle kunna rengöra en heltäckningsmatta ordentligt. Har bott med dem i utlandet och även om man glömmer hur mycket äckel där är så är det ju där ändå. Och dessutom - hur många skulle skaffa sig en sådan maskin/hyra en speciellt ofta? Jag vet att det fanns företag som kom med megamaskiner och "gjorde rent" där jag bodde, men hur många av de jag kände gjorde någonsin det...!?
Googlade fram en skrift från astma- och allergiförbundet där det bl a står att det har fått påtryckningar från arkitekter och golvföretag om att deras rekommendationer att undvika heltäckningsmattor inte var uppdaterade för att ”nu kan man städa dem”. Men så är det tydligen inte:
”Större delen av smutsen består av torrt material som det är möjligt att damm-suga bort till skillnad mot klibbiga eller oljiga substanser. I dessa rester kan sedan annan smuts fastna och denna smuts avlägsnas inte heller med dammsugning. Smuts kan också bindas elektrostatiskt till mattans fibrer. Omkring 20 % av smutsen behöver lösas upp kemiskt för att rengörning ska kunna ske. (8)”
”En nyinlagd heltäckningsmatta kan i början ha en viss dammsamlande effekt. Halten uppvirvlat damm i luften ovanför kan därför vara mindre än om golven är släta. Med tiden kommer heltäckningsmattan att utgöra en allt större reservoar för föroreningar och allergiframkallande ämnen. Det är svårt att avlägsna dammet effektivt och dammet kan virvlas upp och påverkar luftkvaliteten. Om mattan blir fuktig är den dessutom en bra grogrund för mikroorganismer. (48)”
”Det är klart konstaterat att heltäckningsmattor innehåller mer allergen. Jämfört med släta golv är skillnaden påtaglig räknat per ytenhet.”
”Vid dammsugning gäller att man verkligen dammsuger där allergenen finns och tillräckligt länge. Med de två första dragen får man upp mest damm men att få bort allt kan kräva dammsugning under 2-92 minuter per m² (37).” (Så det finns folk som vill lägga sin tid på upp till 92 minuters dammsugning per kvadratmeter..?)
Är glad att se att det anses som snuskigt, även om det är inne