• klocka

Heltäckningsmattor?

Jag trodde att heltäckningsmattor var helt ute i Sverige sedan väldigt länge. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett några i ett svenskt hem, och i mina kretsar förfasas man över heltäckningsmattor i utlandet – de går ju inte att rengöra som ett trä-, parkett- eller stengolv (i en del länder är det inte ovanligt med heltäckningsmattor i badrummet... say no more). En väldig massa äckel samlas i mattan och blir kvar där.

Nu läste jag nyligen ett reportage från ett nybygge där de har lagt in heltäckningsmattor som standard och blev mycket förvånad. Håller det på att ändra sig? Förstår inte folk hur extremäckligt det är – eller är det jag som har missat något?

• Svar på tråden Heltäckningsmattor?
  • Pleco

Men idag limmas väl inte mattorna fast i golvet som de gjordes förr. Dessutom finns det maskiner som underlättar rengöringen av mattan.

Hade gärna haft heltäckningsmatta i sovrummet. Badrummet däremot kan jag inte förstå, jag tvättar min badrumsmatta så ofta jag kan, den blir ju så fort äcklig.

• klocka

Oj. Jag är helt ute helt enkelt.

Jag litar inte ett dugg på att maskiner skulle kunna rengöra en heltäckningsmatta ordentligt. Har bott med dem i utlandet och även om man glömmer hur mycket äckel där är så är det ju där ändå. Och dessutom - hur många skulle skaffa sig en sådan maskin/hyra en speciellt ofta? Jag vet att det fanns företag som kom med megamaskiner och "gjorde rent" där jag bodde, men hur många av de jag kände gjorde någonsin det...!?

Googlade fram en skrift från astma- och allergiförbundet där det bl a står att det har fått påtryckningar från arkitekter och golvföretag om att deras rekommendationer att undvika heltäckningsmattor inte var uppdaterade för att ”nu kan man städa dem”. Men så är det tydligen inte:

”Större delen av smutsen består av torrt material som det är möjligt att damm-suga bort till skillnad mot klibbiga eller oljiga substanser. I dessa rester kan sedan annan smuts fastna och denna smuts avlägsnas inte heller med dammsugning. Smuts kan också bindas elektrostatiskt till mattans fibrer. Omkring 20 % av smutsen behöver lösas upp kemiskt för att rengörning ska kunna ske. (8)”

”En nyinlagd heltäckningsmatta kan i början ha en viss dammsamlande effekt. Halten uppvirvlat damm i luften ovanför kan därför vara mindre än om golven är släta. Med tiden kommer heltäckningsmattan att utgöra en allt större reservoar för föroreningar och allergiframkallande ämnen. Det är svårt att avlägsna dammet effektivt och dammet kan virvlas upp och påverkar luftkvaliteten. Om mattan blir fuktig är den dessutom en bra grogrund för mikroorganismer. (48)”

”Det är klart konstaterat att heltäckningsmattor innehåller mer allergen. Jämfört med släta golv är skillnaden påtaglig räknat per ytenhet.”

”Vid dammsugning gäller att man verkligen dammsuger där allergenen finns och tillräckligt länge. Med de två första dragen får man upp mest damm men att få bort allt kan kräva dammsugning under 2-92 minuter per m² (37).” (Så det finns folk som vill lägga sin tid på upp till 92 minuters dammsugning per kvadratmeter..?)

Är glad att se att det anses som snuskigt, även om det är inne

• BuoBä

Jag tror det finns moderna heltäckningsmattor som man måttsyr så de ligger löst på golvet och går att ta ut och kemtvätta. Inte något man gör varje vecka direkt, men det går.

Fast jag håller helt med om att heltäckningsmatta känns lite småsnuskigt, särskilt med långhåriga mattor. Man ser ju hur de lösa mattorna hemma blir efter ett tag...

• klocka

Ja om folk tog ut dem och kemtvättade dem en gång i veckan så... Känns mer som att det är ett sätt för industrin att frånkalla sig ansvar för att sälja snuskmattor, "men vi rekommenderar att man tvättar dem, så det är inte vårt fel att folk inte gör det..."

• Americanstylemom

Vi har heltäckningsmattor i vårt sovrum och sonens rum, är både snyggt och bekvämt.

I vårt förra hus hade vi heltäckningsmatta i vårt sovrum i 5 år och det var aldrig något problem 

• klocka
    Americanstylemom skrev 2011-10-27 14:46:30 följande:
    Vi har heltäckningsmattor i vårt sovrum och sonens rum, är både snyggt och bekvämt.

I vårt förra hus hade vi heltäckningsmatta i vårt sovrum i 5 år och det var aldrig något problem 

Snyggt är subjektivt, men hur kan du tycka att det är bekvämt? Hur ofta rengjorde du mattorna på ett sätt så att de blev rena på riktigt (och inte dutta med dammsugaren)? Eller gjorde det dig inget att det ligger en massa kvalster och annan skit i mattan som ni gick runt på? Något problem är det ju inte om man tycker det är ok att ha snusk under fötterna så att säga...

• Pleco

Men jag rengör inte mina mattor en gång i veckan, mer än att dammsuga alltså. Vardgsrumsmattan jag har nu ska kemtvättas, visst blir det dyrare ju större matta men ändå samma princip.

• Tow2Mater
    klocka skrev 2011-10-27 14:35:22 följande:

Och dessutom - hur många skulle skaffa sig en sådan maskin/hyra en speciellt ofta?

”Det är klart konstaterat att heltäckningsmattor innehåller mer allergen. Jämfört med släta golv är skillnaden påtaglig räknat per ytenhet.”

Hmmm.. det där med maskin beror ju på pris; vi hyr en för ca 300kr för några timmar. Det har man råd med ganska ofta om man vill.

En hundasmatisk släkting till mig var och hälsade på i två veckor - han var helt förundrad över hur han kunde bo i vårt hus hela tiden eftersom vi har hund. Jag hade dammsugit alla mattor tre ggr, och dammtorkat och lämnat bort hunden under tiden han var hos oss. Han hade inga problem alls, som han normalt har i andra hem som har/haft hundar.
  • Tow2Mater
    klocka skrev 2011-10-27 15:01:18 följande:

Något problem är det ju inte om man tycker det är ok att ha snusk under fötterna så att säga...

Eget snusk är inte lika illa som andras ;) Lite bakterier är dessutom bra, ofta har vi det alltför rent omkring oss annars, och blir mottagliga för allt möjligt.
    Det är en vanesak. Men har man det som fobi, ja då ska man nog inte ha heltäckningsmattor. (Inte hund heller.)
  • Lampsken

Isssss..... gillar INTe såna.

• Tow2Mater
    klocka skrev 2011-10-27 14:42:49 följande:
    Ja om folk tog ut dem och kemtvättade dem en gång i veckan så...
    Ok, jag måste få fråga -har du inga trasmattor eller liknade på golvet? Tvättar du dem en gång i veckan?
  • Marie-anne

hm när jag flyttade in i min lägenhet för 18år sedan hade jag en hiskelig knallrosa heltäckningsmatta i hallen! fy f-n vad jag hatade den, men som tur var hade jag en snäll granne som både tog bort min fula matta och lät mej köpa hans plastgolv för ca 200 och jag skulle nog ej vilja ha en sån igen, men men det e ju en smaksak men som sagt dom e svåra o göra rent och e man allergisk,nej!

• Butterscotch

Jag vill ha heltäckningsmatta i sovrummet! Är inte orolig för lite damm, däremot vore det jäkligt äckligt om en magsjuk unge kräks på den... Så heltäckningsmatta får vänta i några år, tills barnen bättre kan hantera kräkreflexer (och kissblåsor).

Svar på tråden Heltäckningsmattor?