• drpepper

Om löneförhöjning medan man varit föräldraledig?

Jag har för mig att man som föräldraledig INTE får diskrimineras och få mindre löneförhöjning bara för att man fött barn och varit frånvarande en tid. Stämmer detta? Var kan man hitta korrekt info om detta?

Hur har NI gjort vid löneförhandlingar när ni varit föräldralediga under en tid.

• Svar på tråden Om löneförhöjning medan man varit föräldraledig?
  • Floff

Är du med i facket så ring och fråga dem. Jag frågade mitt fack om samma sak och fick till svar att man ska bli inkluderad i en lönerevision även om man är föräldraledig - vilket jag inte blev. Jag hade med mig den informationen som underlag när jag hade mitt första lönesamtal med chefen efter föräldraledigheten.

• cosinus

Ja man ska ingå i den årliga lönerevisionen även när man är f-ledig och det har jag alltid gjort (4 ledigheter)

Sen är det ju på många ställen individuell lönesättning och då är det ju djäkligt svårt att motivera att man ska ha bland de med högst utfall om man inte är där.

Jag har aldrig fått några superökningar men helt ok öknigar (i linje med snittet) när jag varit ledig iaf och det duger gott. Jag skulle själv bli förbannat om jag gjort ett toppenarbete under ett år och får bra ökning och så får en som inte ens varit där lika mycket.

Svar på tråden Om löneförhöjning medan man varit föräldraledig?