• Anonym (sova)

Nån som ätit Imovane?

Hej

Har fått Stilnoct mot mina sömnbesvär, de funkar inte.. jag kan ta en tablett och är fortfarande vaken 3 timmar senare...

har nu fått Imovane istället, är de bättre?

Någon som har erfarenheter från dessa mediciner?

• Svar på tråden Nån som ätit Imovane?
  • Anonym (Helt okej...)

Jag älskade Imovane för ett par år sen! Nu är jag nykter och drogfri men tidigare käkade jag Imovane bla för att jag fick vääääldigt roliga hallucinationer av dem (somnade inte på dem, blev bara lite smålullig och fick hallisar)...men som många tidigare nämnt, väldigt berondeframkallande så det finns inte en chans i helvetet att jag någonsin skulle ta dessa tabletter igen! Spelar ingen roll om jag inte sovit på flera veckor...för som sagt, jag är nyklter och drogfri numera...

• As mamma
    Anonym skrev 2011-10-28 21:18:46 följande:
    Varför inte använda Propavan istället då stilnoct är otroligt vanebildande.
    Är inte stilnoct en insomningstablett?
  • As mamma
    Trialanderror skrev 2011-10-28 23:01:06 följande:
    Det är imovane och propavan också.
    Propavan är inte en insomningstablett. Den tar man för att sova HELA natten. Imovane och stilnoct tar man precis innan man ska lägga sig just för att kunna somna in, och de räcker inte hela natten, så ofta får man ta imovane/stilnoct + propavan för att kunna sova ordentligt. Tar man bara propavan kan man sitta i 5-6 timmar utan att kunna somna..
  • LinneaJosie

Stilnoct och Imovane är benzoliknande preparat och vanebildande. Man bör inte äta dem som annat än 2 veckors "kurer" för att kicka igång sömnen och dygnsrytmen. De skrivs dock ofta ut betydligt längre perioder än så.

• Anonym

Imovane nockade mig men tyvärr var jag fruktansvärt trött hela dagen efter och fick en jättekonstig smak i munnen =(

• As mamma
    Anonym skrev 2011-10-28 23:08:41 följande:
    Imovane nockade mig men tyvärr var jag fruktansvärt trött hela dagen efter och fick en jättekonstig smak i munnen =(
    Tog du de under en längre tid? Det är ofta extra jobbigt med biverkningar i början..
  • Siedbergska

Jag har testat imovane, propavan och stilnoct.
    Imovane gjorde att allt smakade järn plus att jag inte kunde somna.
    Propavan gjorde att hela kroppen (och framförallt underlivet) kliade så mycket att jag fick sår. Så då kunde jag inte somna.
    Stinoct är det enda som fungerat. Jag blir lite smålullig precis innan jag somnar men sedan sover jag som ett barn hela natten och är pigg på morgonen.
    Stilnoct har läkarna sagt till mig är de värst vanebildande. Jag kan tänka mig att imovane inte ligger långt efter. 

• Akela05

Jag hade imovane i en period av sorg, men inte sov jag... Dagen efter dock bakkis av dem så jag gav upp o väntade till utmattning. tillståndet av sömnlöshet var dock övergående. Det är jag tacksam för.

• Chidori

Ta imovane i STÅENDE ställning, tas den i liggande så uppnår du inte samma effekt. Tabletten är väldigt snabb på att verka så lägg dig senast 15 minuter efter att du tagit tabletten. Du blir inte sömnig av den så att sitta uppe och vänta hjälper inte utan lägg dig och släck lampan, blunda och slappna av. Imovane har också en muskelavslappnande effekt vilket hjälper till när du ska sova. 

Måste man upp och ex, kissa eller dricka något så kan du få biverkningar som hallucinationer, dåsighet, förvirring, anledningen kan kortfattat beskriva som att din hjärna sätts i ett "nu sover vi"-stadie och biverkningarna är just för att håller på att somna och börjar drömma.

Se till att sov i minst 7 - 8 timmar efter att du tagit imovane, dels för att du ska känna dig utvilad ordentligt, men även för att tabletten ska hinna gå ur samt att du slipper minnesförlusten som kan vara en biverkning under natten.

Lycka till! 

• Wheeelie

Jag fick imovane när jag hade en kris av sorg och de hjälper kan jag säga! Tar typ 20 min sen vart jag klubbad. Märkte inga som helst biverkningar och de funkade fint. Åt dock totalt bara 20 st och inte var natt utan bara ibland när huvet spökade.

• Vitrysk hockeyhjälte

Imovane gjorde för mig så att allt man åt eller drack (utom apelsinjuice, konstigt nog) två dagar efter det att man tagit medicinen smakade metall. Men man sov gott.

• cirpen

Imovane är super dock beroendefrsmkallande..
    Du får en skön känsla i kroppen strax efter intag och när du lägger huvet på kudden så ...zzzzzzz

• Cariona

åt Imovane och Zopiklon i många år, var beroende, dom är numera narkotika klassade, så jag gick runt som en knarkare, min läkare skickade mig  till en låst avdelning för knarkare, alkoholister och tablett missbrukare, där fick jag vara inlåst i 4 veckor på avvänjning, inge roligt alls, mår nu mycket bättre. vill aldrig tillbaka dit.

• Anonym (Jojo)

Fick imovane utskrivet i en deppig period av mitt liv då ja hade extremt svårt att sova...

Jovisst jag somnade, men vaknade igen efter ett par timmar och kunde inte somna om igen.

Sen var jag bakis och sjukt seg och långsam hela dagen efter plus att munnen smakade metall i minst två dagar efteråt...

Fick då istället propavan som jag sov mycket bättre på men fick så sjuka hallucinationer precis vid insomnadet, riktigt läskiga grejer som jag inte kunde väcka mig själv ur eller hur jag ska förklara...

Men sov dock nästan hela natten på dem...

Ingen höjdare nån av dem men i kris när man inte sovit på 173737 timmar så är propavan helt klart värt det!!

• IsDimma

Jag har ätit imovane i typ tre (eller är det fyra?) år. Inte varje dag. Men kanske 3-4 dagar i veckan.

Men visst kan jag hålla mig vaken om jag vill. Känner inte av trötthet alls när jag har tagit dom. Däremot så somnar jag som en stock om jag lägger mig ner och blundar så dom funkar uppenbarligen

Äter dom ihop med mirtazapin och atarax som jag äter alltid. Eller jag kan hoppa över mirtazapinet om jag ska upp 4.45 morgonen efter och jag inser det lite för sent. Men oftast tar jag alla tre dom kvällarna jag tar imovane.

Svar på tråden Nån som ätit Imovane?