• Analoga

Vad är "det här är kanske personer du känner" på Facebook??

Ja ni vet; med jämna mellanrum dyker det ju upp personer som "man kanske" känner på facebook. Vanligtvis till höger på skärmen.

Jag har alltid trott att det varit personer som jag har gemensamma vänner med alternativt någon gång haft mailkontakt med.

Nu säger en vän till mig att det istället är personer som försökt titta på min profil som dyker upp där. Att man alltså kan se vilka som försökt titta på ens profil...

Jag tror ju fortfarande att jag har rätt, men har försökt leta info på Facebook men inte hittat någon.

Är det någon som vet hur det ligger till??       

• Svar på tråden Vad är "det här är kanske personer du känner" på Facebook??
  • Nemi76

Det kan jag inte tänka mig eftersom jag har en låst profil men ändå får sådana där förslag och i princip alltid är det personer man har gemensamma vänner med.

• whitetrach86

för mig har det oftast varit vänners vänner osv...

• såärdet

det brukar vara att det finns ett sammanhang på nåt sätt, dvs vänners vänner så inget att oroa sig för

• FasterK

Nej, det är INTE personer som aktivt försökt läsa din profil. FB har ingen form av besöksrapporterande what so ever.

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Drake

Nej, det tror jag inte. Jag fick nyligen upp en kollegas 9-årige son där. Vad skulle han ha för intresse av att titta på min profil

• Analoga

Nä det var det jag tyckte oxå....om jag t ex går in och läser på en facebook-sida vars användare jag inte känner eller har gemensamma vänner (och denne har sitt konto öppet) - inte får väl den personen då upp mig som vänförslag??

• Juhanna

Brukar vara de man he gemensamma vänner med som man får som förslag. Fast jag brukar ibland även få folk jag inte har något som helst gemensamt med, varken vänner eller sidor.
    Brukar undra vilka tusan dom är

• Joyc
    Analoga skrev 2011-10-27 15:57:44 följande:
    Ja ni vet; med jämna mellanrum dyker det ju upp personer som "man kanske" känner på facebook. Vanligtvis till höger på skärmen.

Jag har alltid trott att det varit personer som jag har gemensamma vänner med alternativt någon gång haft mailkontakt med.

Nu säger en vän till mig att det istället är personer som försökt titta på min profil som dyker upp där. Att man alltså kan se vilka som försökt titta på ens profil...

Jag tror ju fortfarande att jag har rätt, men har försökt leta info på Facebook men inte hittat någon.

Är det någon som vet hur det ligger till??       

Jag tror att det dels beror på hur ofta man loggar in på facebook, ju oftare ju högre upp i listan man kommer. Jag trodde också att din vän hadde rätt, men sen så öppnade jag ett nytt konto och inbjöd några gemensamma vänner till den nya kontot och plötsligt dök min gamla fb profilen upp. och då insåg jag att  på den sista tiden har jag med min gamla konto loggat in alldeles för ofta, vilket gjorde fb tro att jag var desperat på jakt efter vänner!!!! Kanske därför lägger de ut oss på den listan..... who knows?!!!
  • de Robespierre

FB använder ett antal metoder för att kartlägga dig och de som finns i din närmsta omgivning (vänner, vänner genom vänner osv). Men de loggar även din IP-adress och sätter en cookie i din dator. Om någon annan loggar in på FB från din dator (eller ditt nätverk) eller att du loggar in från någon annans dator så registreras det också. Det kan leda till att den personen som äger datorn kan dyka upp som vänförslag (om den inte redan är det).

• themia

Jag har inga vänner till mitt konto, och har aldrig haft, Ändå är det alltid fullt med "personer som du kanske känner" när jag loggar in nån gång i halvåret, för att FB inte ska radera mitt konto.
    Mitt konto står inte i mitt eget namn och saknar dessutom profil, så jag kan inte förstå annat än att dessa personer slumpas fram.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • HumlanMamma

Dax att bojkotta FB.
    MAN KAN INTE LITA PÅ FACEBOOK LÄNGE: FAST MAN ÄR ÄRLIG. HAR START UPP HUR MÅNGA KONTO SOM HELST FÖR DOM HAR STÄNGT NER MINA KONTO HELA TIDEN JU. DET STÅR SÅ HÄR LÅSES FÖR TILLFÄRLIG. KOMMER INTE ATT GER MIG. VILKEN FALL SOM HELST.

BIM: 18/12
Svar på tråden Vad är "det här är kanske personer du känner" på Facebook??