• spöke

Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?

Fortsätter min nya namntrådserie bortglömda namn... och nu har vi kommit fram till  pojknamn på C. I de fall där namnet kan stavas med antingen C eller K, har jag tagit med namnet om den mest frekventa stavningen är med C (enligt SCB)... de namn som stavas mest med K får vänta tills vi kommer fram till K.

I tidigare omröstningar har jag haft med 40 namn, men utbudet var betydligt mindre i denna kategori. 

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 20 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?
  • aud

Hade det var Clas hade jag röstat på det. Claes ser så bökigt och fjönsigt ut. Så det bidde Castor för att jag gillade det förr. Fast jag tänker mest på ricinolja nu för tiden, snarare än Pollux brorsa. ;)

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • SjälvaJag

Cornelius finast
    Caspar fulast, låter som om man inte kan uttala Casper utan satt gröt i halsen..

• sahara sahara

Cornelis stod på listan när vi väntade dottern. Nu blev det ju en tös, så vi spikade aldrig något pojknamn.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • spöke
    Tom Araya skrev 2011-10-28 06:51:20 följande:
    Varför är inte Carl med, liksom Cesar eller Caesar?
    För att de inte räknas som bortglömda. Jag drog gränsen vid 20 nyfödda per år. Och Carl är väldigt poppis...
  • DenNamnbitne

Fina namn, men jag tycker inte att man kan räkna ett namn som Cornelis som bortglömt. Det har aldrig varit vanligare än nu.

Jag röstar på Clemens. Även Cornelis, Cornelius, Caspar, Castor, Claes, Clarence och Cedric är fina namn.

Conny, Cefas, Cerold, Clark och Chris gillar jag inte

• spöke
    DenNamnbitne skrev 2011-10-28 09:27:20 följande:
    Fina namn, men jag tycker inte att man kan räkna ett namn som Cornelis som bortglömt. Det har aldrig varit vanligare än nu.

Jag röstar på Clemens. Även Cornelis, Cornelius, Caspar, Castor, Claes, Clarence och Cedric är fina namn.

Conny, Cefas, Cerold, Clark och Chris gillar jag inte
    Kanske inte... men det är ändå inte tillräckligt många gossar per år som får namnet Cornelis trots allt.
  • cicci85

Vi hade tänkt att Alexander skulle heta Cornelis men så blev det inte. Jättefint namn är det!

Svar på tråden Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?