Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?

Fortsätter min nya namntrådserie bortglömda namn... och nu har vi kommit fram till  pojknamn på C. I de fall där namnet kan stavas med antingen C eller K, har jag tagit med namnet om den mest frekventa stavningen är med C (enligt SCB)... de namn som stavas mest med K får vänta tills vi kommer fram till K.

I tidigare omröstningar har jag haft med 40 namn, men utbudet var betydligt mindre i denna kategori. 

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 20 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?
  • spöke
    Tom Araya skrev 2011-10-28 06:51:20 följande:
    Varför är inte Carl med, liksom Cesar eller Caesar?
    För att de inte räknas som bortglömda. Jag drog gränsen vid 20 nyfödda per år. Och Carl är väldigt poppis...
  • spöke
    DenNamnbitne skrev 2011-10-28 09:27:20 följande:
    Fina namn, men jag tycker inte att man kan räkna ett namn som Cornelis som bortglömt. Det har aldrig varit vanligare än nu.

Jag röstar på Clemens. Även Cornelis, Cornelius, Caspar, Castor, Claes, Clarence och Cedric är fina namn.

Conny, Cefas, Cerold, Clark och Chris gillar jag inte
    Kanske inte... men det är ändå inte tillräckligt många gossar per år som får namnet Cornelis trots allt.
  • spöke
    DenNamnbitne skrev 2011-10-28 09:28:11 följande:
    Väntar ivrigt på D!!
    Hihi, så roligt. Jag håller på att samla namn... men tyvärr måste jag ju jobba lite också. Tyvärr får man ingen lön för att göra namnundersökningar.
  • spöke
    Issa79 skrev 2011-10-28 22:06:02 följande:
    Roliga trådar du har! Jättespännande speciellt  nu när magen växer o man jagar namn. Vad utgår du ifrån när du letar?

Mkt bra initiativ.
    Jag letar mycket bland fornnordiska namn i sådan speciella böcker, letar bland namn i tidigare generationer som inte är så inne just nu... och så lite blandat från historiska källor.
  • spöke
    Issa79 skrev 2011-10-28 22:13:10 följande:
    Mkt bra namn. Du är def ett favoritspöke. Hur många namnntrådar har du o hur hittar jag dem. Har ju snubblat på den här o flickorna på E.

Pojknamn har vi ett som vi är överens om men eftersom du sköt ner min lilla Edit så får vi ta o leta vidare.
    Mina trådar finns under Forum > Förälder > Namn

Jag tycker ni ska välja Edit ändå. Det är ett jättefint namn.  
Svar på tråden Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?