En fråga om kattmat
Jag har två äldre gentlemän, den ena är 9 år och den andra är minst 9 år (hittekatt), som båda är kastrerade huskatter.
De äter mycket mjukmat, oftast Mjau och så har jag alltid torrfoder stående framme. Vatten finns alltid framme i en stor skål eftersom hundarna också dricker där. Mina katter får mjukmat cirka tre, fyra gånger om dagen och ingen av dom är överviktig så det verkar ju funka även om det kanske är fel sätt.
Som torrfoder brukar vi ge KiteKat Oxkött/Lamm eller Lax/Tonfisk vilket dom båda tycks gilla. Vi har provat Mjaus torrfoder men det faller inte mina herrar i smaken alls. Friskies får dom inte eftersom dels så kräks dom av det och dels har vi lärt oss den hårda vägen att Friskies inte är bra . För många år sedan hade vi en kastrerad hankatt som åt mycket Friskies, han fick urinsten när han var i 10- års åldern och då sa veterinären att vi skulle byta till ett torrfoder med mindre mängd magnesium (detta är nog 8 år sedan så det är ju ingen nyhet precis). Vi bytte till något annat och han levde i cirka 2 år till utan att ha mer problem med stenar men däremot gav hans njurar upp då så vi fick avliva honom.
Är Kitekat torrfoder lika dåligt som Friskies? Är det på de här båda herrarna någon mening att byta till något annat torrfoder i så fall eller är skadan redan skedd?
Genom åren har vi haft flera katter och dom har alla levt mellan 12 - 15 år och verkar ha mått bra under tiden (om vi räknar bort killen som åt Friskies) så helt förkastlig är väl inte våran utfodring i alla fall.