• umtre

En fråga om kattmat

Såg en annan tråd här på forumet och den fick mig att fundera.

Jag har två äldre gentlemän, den ena är 9 år och den andra är minst 9 år (hittekatt), som båda är kastrerade huskatter.  
    De äter mycket mjukmat, oftast Mjau och så har jag alltid torrfoder stående framme. Vatten finns alltid framme i en stor skål eftersom hundarna också dricker där. Mina katter får mjukmat cirka tre, fyra gånger om dagen och ingen av dom är överviktig så det verkar ju funka även om det kanske är fel sätt. 

Som torrfoder brukar vi ge KiteKat Oxkött/Lamm eller Lax/Tonfisk vilket dom båda tycks gilla. Vi har provat Mjaus torrfoder men det faller inte mina herrar i smaken alls. Friskies får dom inte eftersom dels så kräks dom av det och dels har vi lärt oss den hårda vägen att Friskies inte är bra . För många år sedan hade vi en kastrerad hankatt som åt mycket Friskies, han fick urinsten när han var i 10- års åldern och då sa veterinären att vi skulle byta till ett torrfoder med mindre mängd magnesium (detta är nog 8 år sedan så det är ju ingen nyhet precis). Vi bytte till något annat och han levde i cirka 2 år till utan att ha mer problem med stenar men däremot gav hans njurar upp då så vi fick avliva honom.

Är Kitekat torrfoder lika dåligt som Friskies? Är det på de här båda herrarna någon mening att byta till något annat torrfoder i så fall eller är skadan redan skedd?

Genom åren har vi haft flera katter och dom har alla levt mellan 12 - 15 år och verkar ha mått bra under tiden (om vi räknar bort killen som åt Friskies) så helt förkastlig är väl inte våran utfodring i alla fall.

• Svar på tråden En fråga om kattmat
  • Marie-anne

hej TS! jag har två katter, en hane på 10år och 7månader och en tjej på sju och dom har alltid fått det torrfoder som jag har haft råd med just då, och mina har aldrig varit sjuka eller haft urinsten! det enda foder dom absolut ej äter är euroshopper och solgläntan eller solgårdens som ofta finns på öob, men jag snacka med en zooinehavare i kristinehamn och han var rent jävlig och sa dina katter kommer få urinsten och kanske dö om du fortsätter ge dom sån skitmat! bara för att han ville sälja ett som var svindyrt! men numera köper jag for sterile cats friskies och det älskar dom! även såna duobitar äter dom med förtjusning, så gillar dina katter en mat och mår bra, så finns det ej nån anledning o byta! jag har en geleälskare och en såsälskare=)

• Lilith Dark

Som regel för torrfoder gäller dels inget som man kan köpa i vanliga mataffärer, och inget spannmål. Mjau är ett bra blötfoder innehållsmässigt sett, men när det gäller torrfoder så skulle jag åka till en djuraffär och be om hjälp med att hitta ett torrfoder som har högt köttinnehåll och inget spannmål. Eukanuba är bra.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • ettplustack

När vi ändrade från billigt foder till royal canin ville inte katterna äta blötmat mer, de åt även mindre forder, lådan lujtade bättre och katterna piggara och pälsen finare.

Så ja jag har upplevt skillnad :) 

• Lilith Dark
    ettplustack skrev 2011-10-28 07:45:40 följande:
    När vi ändrade från billigt foder till royal canin ville inte katterna äta blötmat mer, de åt även mindre forder, lådan lujtade bättre och katterna piggara och pälsen finare.

Så ja jag har upplevt skillnad :) 
    Fast RC innehåller ju väldigt mycket spannmål så jag hade nog fasat ut det fodret också.
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • nemo1

Kitekat är precis lika dåligt som Friskis. Jag förstår inte riktigt varför ni envisas med att köpa foder i mataffären. I långa loppet blir det dyrare då katternas njurar successivt tar stryk. 
    Om ni av snålhet köper skiten så tycker inte jag att ni är rätt personer att ha djur. Köp tex Eukanuba i stor förpacking, det blir inte dyrare eftersom katterna äter betydligt mindre mängd och skiter mindre. Kitekat, Friskis och dyl går nästan rakt igenom katten förutom en del av spannmålen som fastnar och gör katten tjock och som tids nog kommer att göra katten sjuk. 
    Räkna ut kilopriset på Friskis och Kitekat med en 10kilos påse av tex Eukanuba och räkna sedan med att det går åt betydligt mindre av kvalitetsfodret och mindre mängd sand. 

• PumpkinQueen
    Marie-anne skrev 2011-10-28 03:20:45 följande:
    hej TS! jag har två katter, en hane på 10år och 7månader och en tjej på sju och dom har alltid fått det torrfoder som jag har haft råd med just då, och mina har aldrig varit sjuka eller haft urinsten! det enda foder dom absolut ej äter är euroshopper och solgläntan eller solgårdens som ofta finns på öob, men jag snacka med en zooinehavare i kristinehamn och han var rent jävlig och sa dina katter kommer få urinsten och kanske dö om du fortsätter ge dom sån skitmat! bara för att han ville sälja ett som var svindyrt! men numera köper jag for sterile cats friskies och det älskar dom! även såna duobitar äter dom med förtjusning, så gillar dina katter en mat och mår bra, så finns det ej nån anledning o byta! jag har en geleälskare och en såsälskare=)
    Nu förstår jag inte riktigt allt du skriver, men det verkar som att du ger dina katter Friskies och anser att detta är ett bra foder. Tyvärr måste jag göra dig besviken där. Friskies är ett riktigt, riktigt dåligt foder. Det innehåller nästan inget kött och massor av saker som är dåligt för katten. Till exempel spannmål (alltså typ vete och sånt som man normalt sett bakar bröd av) och salt. Därför ökar Friskies risken för att katter blir sjuka. De kan till exempel få problem med njurarna.

Det är inte dyrare att ge ett bra foder, för katterna blir mätta snabbare och därför räcker maten längre.

Katterna kan verka må hur bra som helst just nu, men ett dåligt foder ökar risken för att de blir sjuka. Att enbart ge katten Friskies är ungefär som att föda upp ett barn på enbart ketchup.
  • PumpkinQueen

TS: Det är svårt det här med foder, speciellt i början. En enkel grej som man kan göra för att avgöra om fodret är bra eller ej är att titta på innehållsförteckningen (och inte freaka ur över att det står en massa obegripliga saker där Skrattande ). Den första ingrediensen som står är det som det finns mest av i fodret. Den andra ingrediensen är det som det finns näst mest av, och så vidare. De tre första ingredienserna i ett torrfoder bör vara kött. Då vet man att fodret har ett bra köttinnehåll.

Lycka till!

• Yume
    Eukanuba kostar lika mycket i kg-pris som Royal Canin /10kg-säck. Vad jag vet så är även RC det som uppfödare använder

båda innehåller spannmål, men håller med föregående om att inte köpa dålig kattmat för kattens skull

Eukanuba Adult Maintenance Chicken & Liver

Torkad kyckling och kalkon (20%, en naturlig källa till taurin), Kycklinginälvor, kycklinglever (9%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, animaliskt fett, sockerbetsfibrer (2,3%), heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, kalciumkarbonat, torkad öljäst, natriumklorid

Eukanuba Adult Hairball

Torkad kyckling och kalkon ( 24%, en naturlig källa till taurin), kycklinginälvor, kycklinglever (9%), majs, sorghum, animaliskt fett, fiskmjöl, sockerbetsfibrer (4,5%), heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, torkad öljäst, kalciumkarbonat, natriumklorid, cellulosapulver (5,7%)

Royal Canin sensitive
    Torkad fågel, ris, majs, animaliskt fett, majs, majsgluten, torkat fläskköttsprotein*, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabiliskt proteinisolat, jäst, sockerbetsfiber, mineral, fiskolja, sojaolja, vegetabilisk fiber, frukto-oligosackarider, natriumfosfat, DL-methionin, taurin, L-lysin, äggpulver. 

Royal Canin outdoor
    Torkad fågel, ris, majs, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, sockerbetsfiber, jäst, vegetabilisk olja (soja, kokos), fiskolja, mineral, frukto-oligosackarider, natriumfosfat, äggpulver, DL-methionin, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), taurin, ringblommeextrakt (innehåller lutein), skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), hydrolysat från brosk(innehåller kondroitin). 
  • nemo1
    Yume skrev 2011-10-28 14:46:52 följande:
    Eukanuba kostar lika mycket i kg-pris som Royal Canin /10kg-säck. Vad jag vet så är även RC det som uppfödare använder

båda innehåller spannmål, men håller med föregående om att inte köpa dålig kattmat för kattens skull

Eukanuba Adult Maintenance Chicken & Liver

Torkad kyckling och kalkon (20%, en naturlig källa till taurin), Kycklinginälvor, kycklinglever (9%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, animaliskt fett, sockerbetsfibrer (2,3%), heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, kalciumkarbonat, torkad öljäst, natriumklorid

Eukanuba Adult Hairball

Torkad kyckling och kalkon ( 24%, en naturlig källa till taurin), kycklinginälvor, kycklinglever (9%), majs, sorghum, animaliskt fett, fiskmjöl, sockerbetsfibrer (4,5%), heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, torkad öljäst, kalciumkarbonat, natriumklorid, cellulosapulver (5,7%)

Royal Canin sensitive
    Torkad fågel, ris, majs, animaliskt fett, majs, majsgluten, torkat fläskköttsprotein*, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabiliskt proteinisolat, jäst, sockerbetsfiber, mineral, fiskolja, sojaolja, vegetabilisk fiber, frukto-oligosackarider, natriumfosfat, DL-methionin, taurin, L-lysin, äggpulver. 

Royal Canin outdoor
    Torkad fågel, ris, majs, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, sockerbetsfiber, jäst, vegetabilisk olja (soja, kokos), fiskolja, mineral, frukto-oligosackarider, natriumfosfat, äggpulver, DL-methionin, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), taurin, ringblommeextrakt (innehåller lutein), skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), hydrolysat från brosk(innehåller kondroitin). 
    RC lever kvar pga sitt namn. Det innehåller alldeles för mycket spannmål. Som du ser så står det ris och majs på andra och tredje plats, alltså massor med spannmål.
Svar på tråden En fråga om kattmat