Inlägg från: JonnaA87 |Visa alla inlägg
  • JonnaA87

Juli bebis 2012

Hejsan

Jisses va kul me så många som plussat :) Hoppas det går super bra för alla!
    Själv plussade jag i söndags å efter lite räknande å sånt verkar jag vara i v 6 nu...förstår dock inte riktigt hur man räknar?! Har inga direkta symptom förutom förbannat ömma bröstvårtor :/ men d e allt...än så länge.. 
    Det är första barnet och jag har några frågor som jag hoppas att någon kanske kan svara på?
    När ska man ringa BM å vad gör dom på första besöket?
    Är det någon speciell mat man ska undvika eller äta mkt av? 
    När görs första ultraljudet?

• JonnaA87
    vädursflicka skrev 2011-11-01 13:29:41 följande:
    Hej Jonna, och grattis till pluset!

Jag är i v 5(4+2) idag och jag ringde BM igår. Fick tid nästa tisdag då jag alltså är i v 6(5+2). Vad jag förstår är den första träffen mest för info om alkohol, tobak, motion och matvanor bl.a. Sen får man väl ta upp om man har några funderingar. Men det tas inga prover eller så. Det görs vid själva inskrivningssamtalet kring v 12.

Det "ingår" ett ultraljud som kallas rutinultraljud, detta brukar ske kring v18-19. Vissa gör också ultraljud privat innan detta RUL.

När det gäller mat vet jag inte så mycket så nån annan får gärna svara på det så ja också lär mig lite :)
    Hej å Grattis själv!!
    Är det första bebisen?
    Jaha okej vet du vad det kostar å göra ett ultraljud privat? pojkvännen har nämligen tvillingar i sin släkt så hade jag vart kul å veta innan dess om de blit två :)
    ÅÅÅ alla dessa frågor gör mej galen har inte gjort annat än å sitta vid datan i två dagar nu å googlat på de mesta men ändå poppar de upp nya saker hela tiden haha...

Har precis fått fast jobb doch bara halvtid men de  e ju ändå fast.. så när ska man berätta för chefen?? Vi är bara 3 anställda å min andra kollega vet redan men det känns lite tidigt än ju...
  • JonnaA87

Har en liten fråga om symptom hur mår ni?
    känner ni av något i kroppen, magen, brösten?
    ser man redan nu att man börjar bli lite större eller är det bara inblidning?

• JonnaA87
    pyret12345 skrev 2011-11-02 09:51:30 följande:
    Jag är gravid med BF i början av juli! Är SÅÅÅÅ glad. Har en dotter sedan tidigare! Är i vecka fem nu, men har nästan inga symtom. Lite ömma bröst och känner mig varm, men inget illamående! Har ni mycket symtom redan? 
    Grattis!
    Jag plussade för någon vecka sen och är nu i vecka 6. De enda symptomen jag har är att mina bröstvårtor är ömma som f*n sen känner jag mej lite vimsig å yr me men de e typ allt kan ju bara hoppas att det håller i sig så
  • JonnaA87
    Ella Jade skrev 2011-11-03 09:43:45 följande:
    Nej precis, jag klarar verkligen inte av att bara VILA som BM sa.. herregud, går sönder här ju av oro.  Förvånad

Jag skippar o ringa och åker in till Sahlgrenska direkt på akuten!! Jag uppdaterar när jag är där. Menar inte att göra er andra oroliga Hjärta Måste bara skriva av mig annars blir jag tokig. Ert stöd betyder oerhört!!
    Hoppas verkligen att det gå bra!! Ska hålla tummarna för dej!!
    Lycka till!
  • JonnaA87

Ringde MVC för en stund sedan å fick tid redan nästa torstag.. tyckte det kändes jätte tidigt e ju bara i v7 då...hmm men d e rätt gött å träffa henne tidigt me fall d skulle va nått? vilken vecka va ni i vid ert första besök?

• JonnaA87
    Gurkburk skrev 2011-11-04 12:10:28 följande:
    Någon mer än jag som fryser? Det är 22,5 grader i rummet jag sitter här på jobbet och jag har långärmat på mig, men fryser som bara den.
    Jaaag! ligger å  fryser hela tiden även fast de e hyfsat varmt, hade två täcken på mej igår åluss en pojkvän virad rund mej :) men d hjälpte inte ändå...börjat må lite illa me å sug efter mat och godis är lika me noll :/
  • JonnaA87

Helvete nu har jag med börjat blöda vad ska man göra e inte riktigt rött blod men typ som sista dagarna på mensen typ

• JonnaA87

Vecka 6+0 e jag på ska man ringa någonstans lr? Har min första tid på MVC på tors.. Kr ska man vänta till ikväll å se om d fortfarande blöder å åka in då ist?

• JonnaA87

Har en när akut i Kungsbacka d måste väll gå å åka dit dom brukar vara jävligt snabba där

• JonnaA87

Ella jade hur mycket blödde du? Hade du ont i magen? Har nämligen lite molande värk i magen och så kom d en liten skvätt brun aktigt blod innan men tror d slutat...

• JonnaA87

Ringde mvc angående min blödning som va igår och sen har de även kommit lite idag...men dom sa att dom kunde inget göra...blir så j'vla trött måste ju finnas nått lr någon som vet?

• JonnaA87
    Gurkburk skrev 2011-11-09 11:00:26 följande:
    Det var typ vad läkaren sa till mig också. VUL på onsdag om en vecka igen. Skönt i alla fall att jag har en gyn som man inte behöver tjata på för göra VUL, inte ens så här tidigt är det någon diskussion.
    Fan va bra du har de!! jag blödde lite i förrgår och igår..har ringt närakuten mvc å två olika gynmottagningar...men de blir inte tal om å få komma in och kolla...e så sjukt förbannad...de e ju fan att man ska behöva gå å oroa sej när man kan kolla om allt står rätt till...hur svårt kan de vara för dom egentligen?!
  • JonnaA87
    Gurkburk skrev 2011-11-09 13:59:25 följande:
    Till viss del förstår jag akuten att de inte tar emot (även om jag själv var där flertalet gånger i min förra graviditet just pg av blödningar), det är ju inte akut på så sätt att man behöver omedelbar vård och tyvärr är det ju inte så mycket det kan göra. Men att få boka en tid för ett VUL hos en gynmottagning borde man få göra. Det är fruktansvärt påfrestande att gå runt och oroa sig. Min gyn, privat mottagning men som har avtal med landstinget, var det inga konstigheter med. Jag ringde på morgonen och var helt inställd på att få tjata till mig ett VUL om några veckor, men innan jag ens hann be om det sa de åt mig att komma dit och jag fick tid för VUL samma dag.

Problemet att göra tidiga VUL, insåg jag i min förra graviditet, är att de inte kan göra något annat än att konstatera hur det ser ut exakt vid den stunden. Jag var på fyra VUL som såg bra ut trots blödningar. Två dagar efter det sista av dessa VUL fick jag blödningar med stora klumpar i och åkte in. Fostret hade dött dagen innan, dvs mindre än ett dygn efter att det såg helt ok ut på VUL. Även fast vi hade sett hjärtslag och att de inte hade sett något fel. Därför är jag lite blandad i mina känslor kring tidiga VUL. Den här gången vet jag att de inte säger så mycket mer än exakt hur det ser ut för stunden. Det kommer inte lugna mig att göra VUL då jag vet att det kan gå fel på vägen därifrån. Samtidigt är det skönt att få veta att just nu ser det i alla fall bra ut, eller få konstaterat att det är kört så att man kan hantera det. Just denna ovetskap är det som är jobbigast, rena tortyren.
    Jo herre gud det förstår jag me hade ju aldrig funkat om dom skulle kolla alla men d e ju så jäkla jobbigt å behöva gå å oroa sej d mår ju kroppen verkligen inte bra av...men men de löser la sej finns ju inte mkt man kan göra än å vänta å se...ska till mvc imon på första besöket...hoppas att hon kollar då så allt e bra!
  • JonnaA87
    bevingad skrev 2011-11-11 12:03:00 följande:
    Fy vad jobbigt!!
    Det är ju klart bättre att veta.. att gå och undra och försöka att inte hoppas för mycket är ju skit.
    Vi har varit på hälsosamtal idag, ska på inskrivning 16/12...
    På söndag går vi in i vecka 7
    Va på hälsosamtal igår men de va inte riktigt vad jag hade förväntat mej tog knappt 20 min vi fick typ bara lite böcker som vi skulle läsa å nått papper å fylla i...trodde de skulle vara mkt mer ingående...har inskrivning den6/12 å går in i v 8 på söndag :) känns som att tiden rusar iväg...
  • JonnaA87
    Ntme skrev 2011-11-16 15:04:07 följande:
    OM man börjar må illa,när kommer det? Vilken vecka?
    Jag började må illa förra veckan typ då va jag i v6 men det känns redan som at de lugnat ner sej faktiskt...förutom när jag ätit då brukar jag må illa nån timma
  • JonnaA87
    Angeliic skrev 2011-12-09 09:44:18 följande:
    Har fått migrän - igen. Hatar hatar hatar detta! Sen har mvc så otroligt dumma telefontider så missade det såklart. Har ju fullt upp med en liten också så när jag väl hade tid att ringa så var deras telefontid slut. Skrikandes Andra migränanfallet nu på samma vecka. Skulle vilja komma in tidigare så de kan kolla upp mitt järnvärde. Nu får jag vackert vänta tills iallafall på måndag innan jag kan ringa. 

Ursäkta mitt gnällinlägg haha, men blir såååå frustrerad på att jämt ha huvudvärk!  
    Hade migrän med aura 5 dagar i rad jävla piss e de!! så förstår dej! men ring å prata me en läkare ist så du får tabletter Bm kommer ändå bara skicka dej dit...
Svar på tråden Juli bebis 2012