Inlägg från: Gurkburk |Visa alla inlägg
  • Gurkburk

Juli bebis 2012

Hej, här är en till! Plussade igår på BIM -5, men kunde inte riktigt tro det. Idag är det dock ingen tvekan. Efter flera års försök och ett missfall i våras är jag nu äntligen gravid Solig Den här gången ska det gå vägen! Enligt min beräkning blir det bf 13 juli.

• Gurkburk

God morgon! Idag har jag en lite orolig dag. Börjar sjunka in nu att jag är gravid vilket så klart är ren lycka, men sist gick det ju inte så bra. Kommer på mig själv att titta på pappret varje gång jag varit på toa och vara rädd för att se blod. Antar att man kommer oroa sig tills barnet är fött. Eller det kanske är då den riktiga oron börjar

Ringde mödravården nyss och fick tid för inskrivning 28 november. Påtalade att jag äter levaxin och vad jag förstått är det viktigt att kolla upp värdena när man är gravid då man vanligtvis måste öka dosen. De ansåg dock att det räckte att kolla det vid inskrivningen. Gjorde misstaget igår att läsa allt hemskt som kan hända om man har dåliga körtelvärden så det känns inte helt bra att vänta så länge, men de borde ju veta bäst. Min sambo säger att jag kommer få datorförbud resten av graviditeten om jag inte slutar googla på allt elände. 

Jag har försökt äta folsyra hela året, men tyvärr inte skött det riktigt. Skärpning nu.

• Gurkburk
    nivatuq skrev 2011-11-02 09:08:22 följande:

Ska på inskrivning den 18nov. Är våran första graviditet så är supernervös. Min syster är gravid och gjorde ultraljud redan i vecka 12 i Stenungsund. Andra säger att man inte alls behöver göra då. Nån som vet varför man gör så tidigt å¨vissa ställen?

Vad jag förstår gör de flesta första UL runt vecka 18, men ska man t.ex. göra KUB gör man det tidigare. runt vecka 12. Jag ska göra KUB då jag är 38 år och helst skulle jag nog gärna göra VUL någon gång tidigare, kanske runt vecka 8-9, för att försäkra mig att allt är som det ska.
  • Gurkburk

Hur har ni det med symptom? Har ni några och i så fall när kom de?. Igår och dagen innan kände jag hur det spände och hade sig i magen, men idag känner jag ingenting. Förra gången jag var gravid, som ledde till missfall, fick jag superömma bröst väldigt tidigt, men än så länge känner jag inte det heller. Usch vad jag kommer att nojja innan det här är klart...

• Gurkburk
    Tolle83 skrev 2011-11-02 09:31:31 följande:
    Hej alla!
    Idag är ingen bra dag. Idag borde jag vara på BIM +1eller på BIM dagen..
    Grejen är att jag nu börjat få oranga flytningar... Skit äcklig info, i know. Men ja är livrädd att de ska va börja på mens/ mf.
    Nån som har/ haft liknande?
    Det är jättesvårt att säga vad det kan vara, men så länge du inte blöder klart blod tror jag inte du behöver oroa dig (jättelätt att säga till andra, tänk om jag själv kunde intala mig det också...). Som jag har förstått är det ganska vanligt att man får färgade flytningar i början av graviditeten, speciellt runt när man egentligen ska ha mens. Det man ska vara uppmärksam på är om de luktar illa eller får en skarp gul/grön färg. Blöder man rött, klart blod bör man kontakta läkare, men även det behöver inte betyda något.
  • Gurkburk
    Älskadelillaliv skrev 2011-11-02 10:02:28 följande:
    Vi har samma inskrivningsdatum hos BM . Och jag äter också levaxin och sedan kollar man tror jag en gång i månaden. Många behöver justera sin dos. Då kan du och jag utbyta info med varandra om just levaxin och doser hit och dit..
    Ella Jade skrev 2011-11-02 08:38:06 följande:
    Morron Älskadelillaliv Glad

Ojdå, vilken tid börjar du jobba? Hoppas du lyckas somna nått sen.

Okej.. Hmm.. ja, jag funderade också på dem. Men sen finns det annan typ av vitaminer för gravida på apoteket, det är 4 tablett du skall få i dig dagligen, med olika saker i. För jag har läst att vissa vitaminer inte skall blandas, då får de inte lika stark effekt. Dock är den rätt dyr på apoteket, runt 260 tror jag. Hittade en annan på bodystore, likadan, för 119 bara.. skall höra med BM! :)

Oh, vad bra! Jag går på 50 mikrogram om dagen. Hade THS på 4,9 i augusti, men fyra veckor senare 1,9 efter att jag börjat med levaxin. Dumt nog kommer jag inte ihåg vad T4 låg på. Jag väntar just nu på att läkaren som skrev ut levaxinet ska ringa tillbaka så att hon kan bekräfta om jag ska fortsätta på samma dos utan att kolla värdena innan inskrivningen. Jag känner mig lite extra orolig då de vid utredningen trodde att mitt missfall berodde på underfungerande sköldkörtel.
  • Gurkburk
    Älskadelillaliv skrev 2011-11-02 12:01:41 följande:
    MollyMiranda: jag äter 100 per dag. Ska ringa Flm och be dem ta prover. Kommer inte ihåg vad jag låg på sist. Usch berodde missfallet på låg ämnesomsättningen? Bra att kolla sin värden då ganska snart.
    Ja, den troliga orsaken till att jag haft svårt att bli gravid och att jag fick missfall var underfunktion i sköldkörteln. Tydligen vanligare än man tror enligt min läkare och något av det första man kollar i en fertilitetsutredning. Jag pratade i alla fall med samma läkare i förmiddags och hon sa att det var ok att ligga kvar på samma dos till inskrivningen och då testa värdena. Helst skulle jag vilja kolla redan nu, men eftersom nu både läkaren och mödravården sagt samma sak så får jag väl lita på dem.
  • Gurkburk
    Mysmamma70 skrev 2011-11-02 12:42:48 följande:
    Hoppas allt går bra denna gång MollyM
    Tack! Har bestämt att det ska göra det, något annat är inte acceptabelt Solig 

Har nojat mig hela dagen över att spänningarna jag känt i magen i två dagar har försvunnit, men nu har det istället börjat sticka och ila i brösten på ett ytterst konstigt sätt. Däremot har jag inga andra symptom, förutom att magen är uppsvälld som på en ko (vilket iofs kan bero på kebaben jag petade i mig till lunch).
  • Gurkburk
    Älskadelillaliv skrev 2011-11-02 17:48:41 följande:
    Tänk om man bara kunde slappna när man äntligen är gravid är så rädd för missfall hela tiden. Molandevärk i magen konstan nästan, fast det är väll lillen som vill göra plats. Om Ändå kunde komma till v12
    Ja, tänk om man kunde det. Fast jag önskar att jag kände något. Igår hade jag molvärk, men idag är den som bortblåst. Oroar mig för att jag inte har några symptom. Alltid ska det vara något...
  • Gurkburk

Oh stackars dig Ella Jade. Vet precis hur det känns då jag själv fick blödningar i min förra graviditet. Nu gick det ju inte bra för mig, men det jag vill säga dig är att när det hände läste jag en massa om blödningar och pratade med läkare och alla sa samma sak. Blödningar i början av graviditeten är inte ovanligt, det behöver inte betyda någonting. Det kan t.ex. vara ett litet blodkärl som brustit när livmodern växer. Det fanns en tråd här på FL som jag följde där gravida med blödningar stöttade varandra och det var skönt att läsa om andra som hade varit med om liknande och det gick bra.

Jag håller tummarna för dig. Det kommer säkert gå bra! Kram.

Svar på tråden Juli bebis 2012