Inlägg från: Alemonia |Visa alla inlägg
  • Alemonia

Juli bebis 2012

Hej på er!

Får jag hoppa in här med er?

Anna heter jag, bor i (eller snarare en bit utanför) Norrköping och har BF 2 juli med barn nr 2.
    Jag har en dotter sedan innan som är född i augusti 2008.

Gällande kroppsliga förändringar så gick det inte att se på mig att jag fött barn ett halvår efter jag fått första (visserligen aningens mindre och hängigare bröst men åldern kan lika mycket bidra som amningen). Jag hoppas dock innerligt att jag får tillbaka min normal kroppsform även denna gång och att även brösten klarar sig rimligt.

• Alemonia
    snoffsan08 skrev 2012-03-06 11:32:16 följande:
    Hej Anna och välkommen hit =o)

Ja, det är orättvist ibland hur det skiljer sig med kvinnokropparna under och efter graviditeter.  Jag har ju gått upp så himla mycket under graviditeterna, men kämpat för att bli snygg igen. Har funkat tidigare och hoppas även på denna gång, även om folk säger att det bara går utför efter 30 ;o)
    Tack!

Ja, det är riktigt orättvist! Själv gick jag upp kanske 12 kg och efter kanske fyra månader hade jag gått ner ca 15 kg (vilket inte är så rekommenderat). Men nu har jag passerat 30 och kanske är lite klokare gällande att komma ihåg att äta även när jag är hemma på dagarna. Inte för att jag inte vill tillbaka till startvikten utan för att jag inte vill hamna så mycket lägre.
  • Alemonia
    snoffsan08 skrev 2012-03-06 12:11:39 följande:
    Vad skönt att bara gå upp så "lite", en annan gick upp närmare 30kg. Men får SJUKT mycket vatten i kroppen.
    Har du precis fyllt 30?
    Man kan säga att jag har "två kullar" Har två barn med mitt ex, fick första då jag var 19 och andra 21.
    Och fick mitt 3e 08 och 4an nu i år medhan jag är gift med.

Nja, hunnit fylla 30 sedan sist. Jag blir 32 i höst. 30 kg är ganska så mycket. Själv räknar jag med ungefär samma viktuppgång denna gången också med tanke på att jag nu snarare ligger på 3-4 kg upp än de 5-7 som ska vara mera normalt (enligt graviditetskalendrar).
    Trevligt att även du har en född 08!

Trolla75: Vad jag vet är en del av föräldraledigheten semestergrundande men jag vet inte hur många månader. Minst 4 om jag minns rätt men det kan variera också. Du kanske kan fråga den som gör din lön?
  • Alemonia

Gällande detta med att förbereda storasyskon så var min man tidigt ute med att berätta för våran dotter (3,5år) så det har blivit en del prat om bebis här hemma. Senaste dryga veckan har vi ett par gången försökt få henne att med handen känna sparkar men jag vet inte om vi lyckats.
    Någon gång efter jul hade hon börjat prata om detta med bebis på förskolan så frågan kom därifrån om det verkligen stämmer att det är syskon på gång och det var ju bara att bekräfta.

• Alemonia

ZoZoZ: En kompis till mig kände två tydliga sparkar på varsin sida av magen samtidigt när hon väntade sin första och även det tvivlande barnmorskan kunde känna dem. Hur långt gången hon var då nämnde hon inte men det är alltså fullt möjligt (om än ovanligt) även att det bara är ett barn i magen.

• Alemonia
    snoffsan08 skrev 2012-03-07 12:19:05 följande:
    Vi var oxå tidiga med att berätta för barnen. Yngsta pratade oxå på dagis, men ingen tog det direkt på allvar. Men det syns väldigt fort på mig då jag är gravid, så det dröjde inte länge innan folk kunde se det iaf.
    Dottern sa saker som att hennes bebis skulle gå i nya huset (som de håller på och bygger nu på förskolans gård) och på kontrollfrågan vart hennes bebis var nu så svarade hon "i mammas mage" så då började de ta det tillräckligt på allvar för att prata om det sins emellan och sen fråga mig. Beroende på hur jag klätt mig så har det inte varit så synligt och även med mammabyxor så var det inte helt uppenbart för kanske 3 veckor sedan samtidigt som jag med andra kläder tre veckor före dess (i slutet av januari) såg gravid ut. Jag har fått kommentaren efter jag berättat att en kvinna tyckte sig ana en putande gravidmage i början på januari trots att jag själv tyckte att det inte syntes alls (med kläder) då.
  • Alemonia

När vi kommit hem med bilden från RUL så placerade dottern den på kylskåpet i höjd så hon kan se den. Det är en fyrdelad bild så varje del är ganska så liten men en är härlig med båda fötterna och någon visar ansiktsprofilen.

Även att vi pratar en del om det och hon verkar förstå så känns det svårt att förbereda helt (men det beror ju delvis på att vi själva knappt vet hur det verkligen kommer att bli). Dock är inställningen positiv även att det kommer perioder då hon är väldigt klängig för att nästa stund säga att hon klarar sig själv (det kan dock lika mycket ha med åldern att göra som det kommande syskonet).

• Alemonia

Jag minns nu att kiropraktorn som jag gick hos för kanske 5 år sedan rekommenderade tabletter med magnesium mot kramp i benen. Jag åt då och eftersom jag köpte fler än en burk så borde det ha fungerat.
    Nu är jag dock allmänt negativ till att stoppa i mig tabletter men det borde kunna gå att hitta uppgifter om magnesiumrik kost.

Även jag är sugen på vattenjympa men i Norrköping är det tidigast från vecka 25 och jag sa till om det vid inskrivningen. Dock blir mitt nästa besök hos BM först om knappa tre veckor så tidigast efter det. Jag hade fått en tid 20 mars (vilket skulle vara samma dag jag gick in i vecka 26) men sen fick jag ändra den pga jobbmöte och fick då tid först 28 mars så det känns riktigt långt bort.

• Alemonia
    SommarDahlia skrev 2012-03-09 12:28:03 följande:
    Jag en son på 2,5år. Den förlossningen slutade med spinalbedövning när jag va 10 cm öppen. Innan dess fick jag bara lustgas trots att jag ville ha EDA mkt tidigare så möttes jag bara av kommentaren "Men du är ju så duktig". Jag fick till lustgasen under en enda värk förutom när BM, utan mitt godkännande, skruvade upp den som sörens när jag hade värkar utan stopp. Det resulterade i att jag tappade kontrollen totalt och låg som ett fyllo på ett dansgolv. Jag mår dåligt när jag tänker tillbaka på det och hade lagt upp en hel (kompromissbar) förlossningsplan inför denna förlossningen där EDA skulle sättas in men nu vet jag inte hur jag ska göra.
    Det låter som en riktigt jobbig förlossning! Jag hoppas verkligen att den som kommer blir en klart bättre upplevelse. Bra att du tänkt igenom hur du vill ha det men tänk igen och låt det ta tid eftersom det är ett tag kvar.

Själv klarade jag min första med kunskaperna från profylaxen samt TENS (redan från hemma och till krystvärkarna kommit igång) samt lustgas mellan ca 8 och 10 cm öppet (det var jag själv som tog bort den).
    Jag hoppas innerligt att jag inte behöver starkare denna gång för min egna förlossningsrädsla handlar mera om bedövningar som inte släpper och att behöva bli snittad än att ha ont.
  • Alemonia

Gällande vattenjympa så finns det säkert olika alternativ men eftersom jag vet att det finns på sjukhuset och anordnas av mödravården så har jag inte orkat titta efter andra alternativ.
    Varför det är tidigast i vecka 25 vet jag inte men kanske för att det inte är som kurs utan gravida deltar den period de kan. Eftersom jag inte gick förra graviditeten så vet jag inte så mycket om det. Eftersom jag hade BF i mitten av augusti så var perioden jag kunde delta inte så lång och med 5 mil till jobbet och nyinflyttad i huset så orkade jag inte ta tag i det.

Svar på tråden Juli bebis 2012