• haanaa

Juli bebis 2012

Hejsan. jag har bf 12e juli. alltså i vecka 35 nu. Tänkte fråga om någon har haft väldigt ont runt venusberget? Vaknade inatt med stark molande värk i venusberget och starka ilningar neråt som sedan försvann efter 2 timmar. Någon som haft liknande.

• haanaa

30 dagar kvar idag :) Kom hem från bm efter en extrakoll över sf måttet och blodtrycket. 1 cm på 4 veckor har sf måttet vuxit. Och den lilla rackaren har vänt på sig så nu ligger hon med huvudet uppåt, hon som legat så fint sedan vecka 30. Får hoppas hon vänder på sig inom en vecka då jag har en extra kontroll för hennes ställning.

• haanaa
    Ålder: 21 år
    Tillsammans med pappan till barnet? ja! 3 år.
    Jobbar med/ pluggar till/ arbetslös:   jobbar som undersköterska.
    Bor: I vårat fina hus på landet utanför norrköping.
    Barn sedan tidigare: Nej, detta blir första.
    Drömmer om: Flytta till en gård så småningom och skaffa mig nya hästar.
    Intressen: Hemmet, rida och ta hand om mina djur.
  • haanaa

Dagens kontroll hos BM resulterade inte så bra.
    SF mått 31 (vecka 36+4) samma mått i 4 veckor och hon ligger även i sätesbjudning tyvärr.
    Så nu vill vi att det ska bli torsdag så vi får göra TUL och även ett vändningsförsök om lillan klarar av det.
    Suck jobbigt att känna sig hjälplös och orolig.

• haanaa

Hej:) efter tul torsdagen 21/6 fick vi beskedet att våran tös var -55% tillväxthämmad, hon hade knappt något fostervatten och låg i säte. Efter 6 veckor fick jag tid för tul och då hade jag sagt att jag känt att nått inte stämmde och magen hade inte växt nått. Blev akut snittad på midsommarafton 22/6. Då sågs det att moderkakan slutat växa den vägde endast 270gram men inte en läkare kunde säga varför för den var så fin så. Men ut kom en liten liten Alice med sina 42cm och 1550 gram. Vecka 37+0. Hon är jätte stark och mår superbra, nu ska vi bara kämpa med hennes vikt:)

• haanaa

idag skulle man gått i i vecka 40, men istället har jag en älskade tös här hemma som redan blir 2 veckor idag :)

• haanaa

Jag föddee en liten flicka som var -55% tillväxthämmad och har nu fått svar på moderkaks analysen. Det visade sig att den hade massor med små infarkter och även många igensatta blodkärl. Det var däför våran flicka var så liten. Någon som har erfarenhet ang infarkter och igensatta blodkärl på moderkakan?

• haanaa

Som jag skrev tidigare i denna tråd så fick jag ett barn som var -55% tillväxthämmat på grund av massor med små infarkter och igensatta blodkärl i moderkakan.
    VILL UPPLYSA er alla om detta så ni inte råkar ut för det själva.
    När ni är gravida håll själva koll på HB och blodtrycket. Mitt Hb ökade från 115 till 143 under veckorna 27-37 och också blodtrycker skenade iväg.
    Men det var något min BM inte tyckte var farligt.
    Har nu läst diverse forskningar som gjorts.
    Ett hb ska normalt sjunka efter vecka 20 och om det inte gör det utan heller i sig stadigt eller höjs (som mitt då gjorde) så är det en stark varningssignal på att blodet är för tjockt och att det mycket väl kan skapa infarktet samt igensatta blodkärl. Och blodtrycket får inte vara högt heller vare sig du mår perfekt eller inte. 

Detta missade/struntade min Bm i och konsekvenserna visade sig till slut med en modekaka som endast 20% av levde. Så vill bara att alla ska vara vaksamma över detta under en graviditet så ni inte själva råkar ut för något.

Svar på tråden Juli bebis 2012