Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

spillerkillern skrev 2012-05-29 21:02:49 följande:
    Känner mig stressad och pressad. Vi hade planerat att gifta oss i slutet av augusti, vilket vi började planera innan jag blev gravid. Vi hade pratat om att senarelägga bröllopet till september eller senare när vi kom på att jag var gravid. Nu medans i var i England (min sambos hemland) pratade han med sina vänner  om vårat bröllop och började planera en spelning. Men de vill ha i slutet av augusti så det inte är för kallt om de måste campa! Jag vet inte om jag är redo som nybliven mamma attt ha det då och vad ska vi göra med lilla bebben? Jag började kolla upp alternativ som att ha kalaset på min föräldragård och kunna gå in med bebben i huset och turas om att passa honom. Detta fick min mamma och gå i taket och ifrågasätta varför vi ska gifta oss i år.

Jag har försökt prata med min sambo och han svarar att det är helt upp till mig när det blir. Vart gästerna ska bo kan han inte svara på och han blir tyst när jag försöker diskutera det. Känns som jag får stora krav som jag känner att jag inte rår på just nu.

Fast å andra sidan så kan ju vädret vara finare i slutet av september än augusti. Campingtält finns väl som tål ett par minusgrader tror jag.. oj nu börjar jag planera iallafall.. :/
    Det är roligt med bröllop. Vi gifte oss iof när lillan var ett år, men planeringen blev sådär.
    Som nybliven förälder det första året är ingen dans på rosor. Livet i par är inte alltid så enkelt och ibland får man bita i det sura äpplet och tänka att det var bra innan så det blir bättre när hon är större igen. Men det var inte alltid kul att planera bröllop när man kände att det här är inte det familjeliv jag tänkt mig. Nu fyra år senare och väntar nästa har vi glömt bort båda två den första tiden och alla små tjafs.
    Kan du släppa alla krav på festen, låta någon annan ta hand om bebisen under dagen och kvällen så visst kör på. Annars tycker jag att ni väntar ett år. Våran dag blev underbar även om vi tjafsade oss igenom hela proceduren på planering och förberedelser Skrattande.
  • En liten
    Vicki123 skrev 2012-05-30 11:44:53 följande:
    Sitter på neonathal på Östra och väntar på TUL. Blev uppskickad av min BM då magen inte växt sen sist + känner ganska lite rörelser. (Men dock buffar och rörelse dagligen.)
    Hoppas allt ser bra ut. Det är det enda jag önskar.
    Kram
    Hoppas att du får bra besked och vad skönt att du blir kontollerad! Är det något med liten så kommer de kunna stötta dig nu.

Till alla er som har det jobbig vill jag bara önska all ork som går. Det är jobbigt att vara gravid, det är jobbigt att bli småbarnsförälder.

Vi läser om hur vanligt alla våra åkommor är och vi oroar oss. Men jag tror att männen å andra sidan läser nog inte så mycket, de vet bara att kvinnor är gravida och oftast går allting vägen, de flesta kvinnor går någon gång genom en graviditet och det är något helt vanligt som sker i deras omgivning utan alla obehag som vi har.... Då man inte pratar öppet om det så finns det inte i deras värld...

Så brukar jag tänka när min man inte förstår mig han är bara naiv men inte dum eller elak. Han trodde tex att en förlossning tar 12 timmar för det hade barnmorskan sagt på kursen, det börjar med vatten avgång i v 38-40 sedan värkar och sedan barn. Våran var annorlunda och det var han inte berädd på alls!
    (hon sa nog generelt 12 timmar)

Sjäv trodde helt allvarligt att det inte gjorde ont att föda barn för det hade jag hört, allt gnäll trodde jag bara var gnäll tills jag gick igenom det själv och trodde att jag skulle få benen av dragna....... och jag anser mig inte vara en superkvinna eller dum på något sätt bara naiv....
  • En liten

Ni som är trötta borde inte bara kolla järnet men även köldkörteln!
    Det var mitt stora problem förra gången och jag blev pigg bara jag fick mina hormoner i balans Skrattande

Jag har haft ont i huvudet i nästan två dagar och ibland brusar det i öronen men jag är inte mer svälld än vad som förväntas i denna värmen. Men idag gick jag ner till företagsläkaren och bad och få ta blodtryck för att kolla att det inte är ngt tjafs på gång. (Första barnet kom efter en veckas havandeskapsförgiftning)

Men trycket låg på 11/9 så det är ok. Nu ska jag ta en paracetamol och dricka en halvliter vatten tror jag ...

• En liten

Jag har gått igenom garderoben till liten då jag måste ha med mig ganska mycket till BB här nere.
    Bla 6 body, 6 pyjamas tröjor, strumpor och annat.

Ni som är i Sverige och varit in på HM har de bra grejer till nyfödda? Jag har lite långt till dem här nere men funderar på att ta en omväg på lördag med man och barn....
    Jag måste köpa 3-4 nya av de pyjamas och av kortärmade bodys.

Sedan måste jag köpa lite omlott tröjor också i något tunt material. Jag tänkte man kanske kan ha barnet i kortärmad body, mjuka byxor och omlott tröja eller pyjamas.

Jag fick barn i alperna i början av februari så garderoben är inte riktigt densamma som vid havet i Juli antar jag. Nog för att det kan blåsa här nere men mössor har jag i alla former och färger...

• En liten

Usch vad jobbigt det låter. Du ska nog höra med bm, barnet kan bli lite tilltuffsad under sammandragningarna.

Jag har varit på koll ikväll. Min tapp är 2 cm, men stängd neråt. Jag fick frågan om jag vill gå hem eller jobba. Då jag föredrar att jobba för att få mina veckor med bebisen fick jag order att sitta eller ligga då jag är hemma. Så ingen städning, matlagning eller annat annars kommer bebisen de närmsta 10 dagarna. ... Men han var glad att jag kommit till vecka 35! Eftersom han tog både bakterieprov, kände med fingrarna om tappen var öppen och gjorde vul har jag haft rejäla sd sedan jag kom hem....

Jag får nog en juni bebis istället

• En liten

Jag har som förra graviditeten inga onda förverkar eller sd. Bara känningar. Lillan är fixerad, tappen påverkad och doktorn säger att hon kan komma de nästa 2 veckorna om jag inte vilar efter jobbet. Han var nöjd med att jag kommit till vecka 35.

Så det är inte nödvändigt att känna av sd och förverkar innan.

• En liten
    anjiali skrev 2012-06-03 14:44:35 följande:
    Va fan !!!!! Grrrrrr.... Äntligen så har sakerna till sängen torkat å jag skall få bädda. Så har spjälsängsskyddet från Ullared krympt . Passade innan tvätt och står att man kan tvätta på 60. Så sur och irriterade nu !!!! Går ju inte direkt åka dit å klaga.... Morrrrrrr
    Fy vad irriterande. Är det mycket? Du kanske kan rätta till det om du nu vill ha det här skyddet och inte hinner tillbaka?
    Vi hade bara halva spjälssängs skydd (dvs 180°) till lillan för fyra år sedan. Det är först den här gången jag ser att det finns hela skydd.

Du kanske kan göra ett halvt skydd av det som du har?
  • En liten
    TiLo skrev 2012-06-03 17:55:34 följande:
    Sammandragningar: Livmodern drar ihop sig, blir hård och spänd. Ingen smärta.

Förvärkar: Livmodern drar ihop sig, blir hård och spänd. Smärta från lindrigt mens ont till riktigt ont. Ingen regelbunden het, eller de blir väldigt täta fort. Avtar oftast vid vila eller alvedon. Gör ingen eller liten verkan på öppningskedet.

Värkar: Livmodern drar ihop sig, blir hård och spänd. Smärta från lindrig mens till riktigt ont. Regelbundna, ger inte med sig vid vila eller alvedon. De blir tätatre och intensivare med tiden.

Sen finns det alltid undantag från den regeln. En del har aldrig regelbundna värkar alls ooch förlossningen är igång.    
    Tack för förklaringen. För fyra år sedan var jag rädd att missa min förlossning men det gjorde jag inte....
    Vet du vad det är som gör att tappen påverkas då? Är det sd? Jag förstår inte hur man annars kan gå och inte känna något och få tappen utplånad och redan öppen. Medans andra får fruktansvärda verkar utan att tappen påverkas och får gå på smärtlindring, morfin och sluta med snitt?
  • En liten
    ToKar skrev 2012-06-04 07:50:33 följande:
    Antingen har jag fått magsjuka eller så spyr jag pga trycket av magen. det kom helt plötsligt... Anledningen till att jag är misstänksam är pga av att detta hände två ggr när jag var höggravid med sonen! Å ingen annan har varit sjuk förutom jag... hmm??? Vet inte alls hur jag ska göra. sonen måste till tandläkaren å jag till skolan. Känns som att det inte blir av idag :-/
    Jag blev också dålig då jag väntade lillan, utan att någon annan blev det. Men det gick över på 48 timmar. Kan någon annan ta sonen till tandläkaren?
    Här nere finns det medecin som heter SMECTA den är fruktansvärt hemsk att ta men den tar bort alla kramper. Egentligen hjälper det att tänka på medecinen och man blir frisk....
    Jag vet inte om det finns något liknande i Sverige.
  • En liten
    grahnkotten skrev 2012-06-04 09:35:04 följande:
    Jag satt och tittade på filmen på försäkringskassans hemsida igår.. Där fanns bra info men tycker att det är lite krångligt med alla dagar som är olika värda..! Men tänker att det löser sig! =) 
    Idag är det 8 veckor sedan jag gick hem, trodde då att tiden ALDRIG skulle gå framåt.. men det har den gjort! Vilket är skönt! Har kommit in i en bra rytm med vila och lite småprojekt under dagarna. Längtar till bebis vill komma nu, men den får gärna hålla sig där inne i några veckor till och växa till sig!

Jag ska troligen t Ullared på lördag och köpa det mesta t bebis.. Ni som har barn sedan tidigare, har ni några erfarenheter på amningskudde eller inte? Annat som är onödigt att införskaffa sig? Tycker att det är som en djungel med alla babysaker! =) 
    Jag var övertygad om att amningskudde var onödigt förra gången. Jag är 156 cm lång och trodde att en kudde skulle duga. Men på sjukhuset fick jag använda en amningskudde och det var guldvärt!
    Den här gången måste jag köpa en ny men det är ett av prioriteringarna på listan!
Svar på tråden Juli bebis 2012