Engla80 skrev 2012-05-02 13:48:05 följande:
Vad gäller förlossningen så tror jag ingen kan förbereda sig på hur det kommer att va! Det finns alltid någon detalj som ingen berättat för en och varje födsel är olik den andra så att försöka planera hur det ska va till punkt och pricka är inte lönt... Absolut ska man ha önskemål och hålla på sina värderingar men glöm inte bort att ge efter för personalens råd! Dom är ju där av en anledning och har ju enormt mycke mer erfarenhet än vad vi har av barnafödande.
Men man ska inte heller va rädd för att säga till om något känns fel, säger personalen si och det går emot allt du känner så säg till! Tycker du inte om personalen så be att få ny personal (det har man rätt till).
Håller med! Däremot vet jag vad jag inte vill som exempelvis lustgas, den kan jag prova i början men jag vill inte ligga å suga in mängder å bli "full" å tappa kontrollen. Jag vill inte ha sterila kvaddlar och jag vill i den mån det går undvika att spricka och vill därför föda fram bebisen i gynställning. Detta känns som saker jag i stor mån själv kan kontrollera, övrigt blir önskemål och val efter konsultation med barnmorskorna.
En liten: Jag tycker absolut inte du ska känna dej verken som en idiot eller som att du inte klarat provet förra gången! Jag tycker de e toppen att du kan få, och tar, hjälp! Man ska inte behöva bära och hantera sådana känslor på egen hand! Jag är själv inte så tuff när jag tänker på vad som komma skall även om min förra förlossning gick bra!