• tundra

Juli bebis 2012

Usch vad jobbigt det låter med bebisar som inte sover bra! Har ett suddigt minne av en lika suddig tillvaro när stora sonen var helt sömnstörd efter sin kolik (15-30 uppvak per natt). Tyckte då att alla andra småbarnsföräldrars vardag var ett slag i ansiktet.

Det finns ett ljus i tunneln! Även om ingen kan datummärka det.

Stora sonen började sova hela nätter (med lite hjälp) strax innan 6 mån. Ofta är de mogna att styra upp sömnen lite mer i den åldern. Om man känner att det är ohållbart.

• tundra

Vi väntar på att de kringresande läkarna ska komma förbi. Davids feber har gått upp igen och nu är det 3 dygn hög feber. Han är gnälligare än någonsin, låter hes och bor vid tutten.

• tundra

Hmm jo. Vet inte riktigt. Han var ju nästan feberfri igår - låg runt 38 upp och ner. Idag är 3:e dagen det är över 39e grader men 4e dagen totalt han varit sjuk.

Doktorn avbröt mitt skrivande. "Bara" ett virus med halskatarr konstaterades. Men vi skulle se upp för falsk krupp som tydligen följer i spåren av denna typ av sjuka.

Typiskt att mannen ska hjälpa sin äldre bror imorgon att flytta, i en annan stad 15 mil bort... Tråkig lördag.

• tundra

Snutte över ansiktet och magläge funkar bra för David som vägrar amma sig till sömns. Det är väl annars det mest naturliga.
    Blir han ledsen (sällan om han inte är överstimulerad) lägger jag honom tillrätta och ger snutten från sidan och buffar rytmiskt. Han sover i em grobag/sovpåse som hindrar honom från att snurra eller sparka av sig täcket.

Jo

• tundra

Ops skickade för tidigt.
    Innan han lägger sig är det saga och godnattsång. Ibland bär jag honom en kort stund så han slappnar av precis innan sången.

• tundra

Anjiali: Skönt med avlastning och att få känna lite livslust igen. Jag är sjukt mesig när det kommer till sömnbrist och lider med dig som har haft det så jobbigt! Med stora sonen slutade jag nattamma tvärt vid 6 mån eftersom han hade så sjukt många uppvak. Det gick jättebra knäppt nog.

Tibell: Här har vi inte börjat med mat för jag vill njuta av att magen på lilleman funkar någorlunda nån vecka till. Allergier är ett gissel! Man vet ingenting och kan aldrig känna sig lugn. Tur att ni får sova iaf.

• tundra

Anjiali: Har hon ändrat sitt sömnmönster nu när maken haft jouren?

Första natten stora sonen sov ensam med sin far var också den första han sov 12 h... >

• tundra

Men då hade jag slutat med nattamning några nätter innan. (Föll bort.)

Svar på tråden Juli bebis 2012