Inlägg från: Emmizen80 |Visa alla inlägg
  • Emmizen80

Juli bebis 2012

BVC idag. 5 månader gammal, 66,5 cm lång och 6920 gram tung! Han har vuxit bättre på längden än på bredden... Han är inte jätte stor. Hade hoppats på en vikt över 7 kg iaf. Hittills har han följd dotterns tillväxt, men nu sackar han på bredden och ökar på längden mot hennes i samma ålder. Han har ännu inte dubblat sin födelsvikt. Har era det?

• Emmizen80

Fru Sandra: sån temp har min lille jämt. Ligger oftast på 37,8. Han rör sig ganska mycket. Skrev om det här för några veckor sedan och fick även jag svaret att det ät normalt. Frågade på Bvc sist, även hon sa att set är normalt för så små barn. Tempen sjunker i regel då de blir lite äldre. Så inget att oroa sig för!

• Emmizen80

Natten har varit ett helvete... 2kg ner sedan igår... Har fått behålla endast ettvhalvt glas cola. Resten av familjen har flyttat in in gästrummet. Har inte rört barnen sedan jag blev sjuk. Maken har jour och skull jobba nu, men var tvungen att fixa en ersättare. Jag klara inte av att ta hand om barnen, knappt mig själv. Känns bättre nu men mår fortfarande inte bra. Har iaf inte kräkts sedan 05, håll tummarna att det vänder nu! Morgondagen 6års kalas måste ställas in till dotterns stora besvikelse. Hon är jätteledsen och jag mår skit även för det som "sabbat" hennes stora dag

• Emmizen80

Nu är helvetet över, hoppas vi. Det verkar som de övriga klarat magsjukan. Att "isolera" mig och använda handspriten flitigt verkar gjort susen. Än har inte 48 timmar gått, men det verkar lovande iaf. Har inte varit såhär sjuk på iaf 10 år, tappat räkningen på alla kräkor. Sov hela dagen igår och har ännu ingen matlust. Inget smakar!

• Emmizen80

Idag fyller dottern 6 år. Helt sjukt vad tiden går fort! För sex år sedan låg jag med en alldeles färsk bebis på magen och var en superlycklig förstagångsmamma. Just nu ligger en 5,5 månaders på min mage och äter och jag är en superlycklig tvåbarnsmamma

• Emmizen80

Imorgon OM ingen insjuknar blir det lite kalas för dottern. Och om två veckor är det barnkalas, där 17 flickor är inbjudna... Det är 14 från klassen, samt tre kompisar vid sidan av. Elsa har stora planer

• Emmizen80

Varför kapas mina inlägg???? Gustav äter lite gröt till frukost, en knapp dec och får efter det katrinplommonpure. Han får ibland en tredjedels stor burk till lunch och lite frukt efter det. Börjar försöka få han att alltid äta då vi lunch, men ibland sover han då. Han äter ca en tredjedels stor burk till kvällsmat och några tsk fruktpure efter det. Annars är det ersättning som gäller. När de bli 6 mån, ska man gå över till vällingen eller till (ohört fall) NAN2??? Vad är bäst och vad är egentligen skillnaden dem emellan?

• Emmizen80

Vi försöker fasa ut ersättningen sakta men säkert. Ännu är det han äter mest av. Han blir ju 6 mån om va två veckor och då bör vi nog byta ut den ersättning han äter mot något med mer näring i. Med dotter gick vi över till välling, men det var för hon skullevha mjölkfritt och vägrade nutramigen. Enklare då med den vällingen som hon åt och fanns mjölkfritt i butik. Men lilleman har ju inga problem med magen vilket gjorde mig lite frågande. Har nog tänkt lite som SLADDIS. Kommer antagligen ge han NAN2 och inte välling så länge jan inte äter fullt och samtliga mål, samt ätet på natten, vilket han gör nu mellan 1-3 ggr. När slutar de egentligen med det, när slutar det behovet?

• Emmizen80

Även vi har svårt att bli gravida. Lilleman fick vi vänta på i 3 år. Iom att vi har ett gemensamt barn sedan tidigare bekostar landstinget inte ivf. Vi skulle på börjat privat ivf i februari/mars förra året, ett tre pack för 55000kr. Skulle testa hormonstimulering först, på andra omgången gick det och jag blev gravid i oktober. Stor lycka men extrem oro med ett jobbigt missfall i bagaget. Hade vi blivit gravida första omgången utan skydd efter dottern skulle vi haft 1,5 år mellan barnen i stället för 6år

• Emmizen80

Det finns en ersättning, semper bifidus, på bl.a. Apotek och ev välsorterade matbutiker. Den innehåller en viss mängd lactulos och ges mot förstoppning. Man byter först ut ett mål till denna, behövs mer bryter man ut ett mål till. Går även att blanda med det vanliga ersättningen. Vi blev rekommenderade denna av Bvc för Gustavs stenhårda mage. Fungerar detta, kan man istället tillsätta lactulos i den vanliga ersättningen barnet äter. Mycket billigare att tillsätta droppar än denna ersättning. Ersättningen är ju ändå bra att testa för att se hur barnet reagerar på lactulosen. Vår dotter fick stora mängder lactulos utan resultat. Fick gå över till andra läkemedel för att få ordning på hennes mage

• Emmizen80

Vad olika bud det år med bilstolar. Var inne förra veckan och kikade lite. Hon i butiken sa att de ska helst sitta i babyskyddet till i alla fall 9 mån och absolut inte om de väger under 9 kg. Babyskyddet är urvuxet när hjässan når kanten menade hon. Enligt dessa kriterier sitter vår kille iaf 3 månader till i babyskyddet, säkert mer... Vet inte när vi byter. Han väger "bara" 7,7kg och de flesta stolar rekomenderas ju från 9 kg.

• Emmizen80

Vad manga små som är "stora". G var 68,5cm och 7,7 kg tung på Bvc 6 månaders koll för ca en vecka sedan. Det är lite kul för Gustav följer sin syster nästan exakt. Hon var 68 och vägde 7,8 vid samma ålder, fick sin första tand vid 6 mån och 19 dagar, Gustav första spricker igenom närsom och han är 6 mån och 16 dagar, och så här fortsätter det hela tiden bakåt... Ni som har äldre syskon, har era varit lika "jämna" båten i storlek och utveckling som mina är???

• Emmizen80

Gustav är oxå sjuk. Riktigt jätteförkyld och nu med feber. Han vill inte leka och inte äta mat, bara lite ersättning går ner, ca 50ml per mål. Vad säger man om kissblöjor? Hur långt emellan blöta blöjor kan det vara utan risk för utformning?

• Emmizen80

Tack chess! Bytte en kissig blöja på fm ca kl10. men sedan dess har det varit torrt. Han har fått i sig sammanlag kanske 100-120 ml efter det, några skedar gröt och lite vatten. Har det riktigt jobbigt att äta då han är så täppt och inte för luft ordentligt. Men antar att bara är att kämpa på och att det lila han för i sig är iaf ett steg mot uttorkning

• Emmizen80

Här har Gustav fått en tand, och en till verkar vara på väg, mitt under dunder förkylningen med feber och hosta! Eller kommer förkylningen pga tänderna? Fortfarande feber ca 39 grader, fjärde dagen... När ska den ge sig?

• Emmizen80

Gustav äter 1-2 ggr på natten, eller vad man menar med natt. Han äter och somnarvid ca 20:00, äter vid ca 02:00 och 06:00. Äter mellan 50-100 ml. Är inte stor i maten på dagen heller, äter vid ca 7:30 gröt (knappt på 1 dl vatten), ca 11:30 mat( 1/2 stor burk + lite frukt) ca 14:30 flaska (mellan 50-120ml), ca 17:00 mat (1/2 stor burk + lite frukt), försöket med flaska omkring 18:30-19:00 men äter inte mycket då, flaska ca 20:00 (mellan 50-120ml). Frågade Bvc sist vi var där om nattmålen och hur länge han ska äta dem, samt den mängd han äter. Hon menade att han antagligen fortfarande behöver det då han kanske inte får i sig tillräckligt under dagen, liten magsäck och blir mätt fort. Han ökar ju vikt enligt sin kurva, väger inte över medel, så hon ansåg det som ingen fara med nattmålen.

• Emmizen80

Idag ramlade lilleman ur vår säng. Har en rätt hög säng. Han var hos sin syster som hade han i famnen, de satt och tittade på tv. Hörde världens duns och for in i rummet (var på toa). Han hamnade på rygg. Enligt Elsa skulle hon lägga ner honom och då vände han på sig... Har så jäkla dåligt samvete för att jag inte var där, då kanske det inte hänt! Då hade jag haft koll på henne och definitivt inte låtit henne lägga honom bredvid sig på sängkanten.... Fy 17!!! Det är mitt fel, mitt ansvar!!! Hoppas inget hänt med honom. Än så länge är han normal. Har dåliga erfarenheter av fallolyckor.... Det värsta tänkbara! Visserligen en vuxen men iaf! Enligt 1177 ska vi ta det lugnt hålla koll på honom. Vid förändringar ( mot det normala) ska vi låta någon kolla på honom. Jäkla skit dag!

Svar på tråden Juli bebis 2012