• tundra

Juli bebis 2012

Chess07: Nej! Så struligt! Hoppas det är bättre till imorgon!

Sitter själv här i bygdegården och passar grytor till vårt dop imorgon. 26 pers - vet inte hur många barn som är inräknade dock. Har dopet ihop med svägerskan och deras lilla tös.

Hittills inga sjuka eller andra större katastrofer men det kommer kanske.

Vår simpla dopmeny:

Förrätt: Popcorn
    Varmrätt: Köttsoppa med klimp + bröd, smör och ost
    Efterrätt: Tårta och kaffe

• tundra

Har ingen mens ännu. För mig brukar den komma när man börjar på allvar med maten. Förra gången tog det 8 mån efter förlossningen.

• tundra

Här har vikten oxå snöat fast.
    Gick verkligen inte ner förra gången jag ammade. Sen när jag slutade gick jag ner 9 kg på 2 mån. Det är ju lite hoppfullt.

• tundra

David står på alla fyra och gungar och gungar och vill iväg.

Han tar sig bara 10-15 cm men det brukar räcka för att han ska få tag i grejen som han precis slängt iväg utom räckhåll. Då är han himla nöjd!

Mat älskar han men jag vill skynda långsamt så att magen hänger med. De få nätter han stökar nu så är han gärna pruttig och bajsnödig.

Bäst sover han när jag lägger tillbaka honom i sitt rum efter nattamningen. Somnar vi tillsammans blir han klarvaken efter nån timma eller jättesnuttig.

• tundra

Anjiali: låter som en hektisk lördag(kväll?)!
    Ibland blir det nästan intensivare på helgen när alla normala mönster bryts.
    Man längtar efter lite lugn och ro - men istället går allt i 180.

David blir superklängig på helgen när det blir massor av nya intryck, människor och aktiviteter. Istället för att maken avlastar en så har man en liten sugkopp som gnäller och sträcker sig efter mamma non stop.

Puh.
    Tur att de blir större.

• tundra

David somnar vid 19 i sitt egna rum. Vaknar 4-5 och ammar. Sover sedan vidare till 7 när storebror också går upp.

• tundra

Funderar på om det är dags att sluta nattamma. Det känns som att det är mer för min skull än för pluttens. Han har ett uppvak runt 4 och då snuttar han lite och somnar om. Jag har inte försökt söva om honom i sin säng då utan lyft över honom per automatik.

Men om jag slutar är han ju stor. Snyft. Och slutar jag blir det inga dubbla besked utan då är det slut slut. Gjorde samma med stora killen och det tog 2 nätter sen var amningen borta. Hmm.

Så svårt att acceptera att han inte är en pluttbebis längre.

• tundra

Stora sonen ammade sig igenom nätterna. Försökte trappa ner men det gjorde honom bara förvirrad upplevde jag. Så jag drog i handbromsen och det var mkt mer odramatiskt än jag hade trott.

• tundra

Nej. Jag dagammade stora sonen fram till 9 mån när han fick sylvassa tänder både uppe och nere.

Ska dagamma David också - men jag misstänker att nattamningen bara är på rutin. Han somnar efter 2 min och så får jag bära tillbaka honom. Han verkar inte överdrivet hungrig.

• tundra

Lycka till Anjiali! håller tummarna.

Min man erbjöd sig också att ta de första nätterna utan tutte. Enklast om jag inte finns tillgänglig. Så det blir till helgen.

Svar på tråden Juli bebis 2012