Inlägg från: SommarDahlia |Visa alla inlägg
  • SommarDahlia

Juli bebis 2012

En liten skrev 2012-06-28 22:20:22 följande:
    Jag tippsar om att ha en flaska vatten att hälla på underlivet medans ni kissar efter förlossningen. inte alltid det finns en intim dusch till hands. Även om man inte syr så kan man ha små små sprickor som svider i början.

För er som har svårt att sitta dagarna efteråt så hjälper det att sitta på en badring.... det kan vara praktiskt att ha i bilen för er som åker hem tidigt. Ett lavemang för att göra nummer två eller en mogen kiwi (om ni får tag på en!) och appelsin juice kan hjälpa till.

Ett annat alternativ när man kommit hem från BB är att kissa i duschen om det svider, låte ju kanske inte toppen men har man ingen handdusch till toa hemma (är nog inte så vanligt) så kan det vara räddningen att få spruta vatten samtidigt.

*** Vilgot 16/10-09 och Bebisen BF 8/7-12***
  • SommarDahlia
    MissMurrig skrev 2012-07-02 11:45:00 följande:
    Jag undrar om förlossningstiden kan vara ärftlig. Hur födde era mammor sina barn? Och ni som ha barn, hur födde ni?

Min mamma fick alla sina barn tidigt, och jag fick min son 3 dagar före BF. Det borde isf vara det som man kan gå på? För hur svärmor födde sina barn kan väl inte spela någon roll? Eller det kanske är BARNET som bestämmer när man föder, och då kanske det spelar roll.... Men min svärmor fick sina barn på utsatt datum, så jag BORDE ju inte gå över isf...?  Hoppas det är så...

Om jag har förstått det hela rätt så är det bebisen som bestämmer när den ska ut så om man ska se till ärftlighet så får man kolla både när när man själv är född och när pappan till barnet är fött i förhållande till BF. Min mamma gick över och blev igångsatt alla sina tre graviditeter medan jag fick sonen BF -2 så det slapp jag ärva iaf! :)

Jag är oxå kvar på den gravida sidan.. Usch pch tvi! Har så ont överallt, mår illa igen och har haft värkar från och till i flera dagar men de händer inte mer. Ger mig dock inte på några utdrivningsförsök i form av storstädning eller långa promenader eftersom risken är större att jag kommer må sämre utan att nån bebis dyker upp. Ananas tänker jag dock äta ikväll :)

Grattis till alla nya bebisar!

Kan knappt fatta att tiden gått så fort ändå... Känns inte som att det var så längesen vi alla va runt v. 9 och nyss fått veta!!    
  • SommarDahlia

Nu ska jag snart in till sjukhuset för UL-koll på hjärtat som göra varje vecka nu. Undra om man kan be om en hinnsvepning då?! Jag är så less att jag börjar bli riktigt bitter nu! BF på söndag och med sonen började jag få värkar på torsdagsmorgonen (han va oxå uträknad till en söndag) och han föddes på fredagsmorgon. Så det där men att andra barnet föds några dagar innan första stämmer ju inte på mej iaf... Grrr!! Jag är inte redo att gå över!

Lycka till FruSandra! Jag är inte alls avis...! 

• SommarDahlia
    FruSandra skrev 2012-07-04 19:39:57 följande:
    Tack alla!
    17.20 bestämde sig våran Vilgot att han ville se världen.
    3270 g och 49 lång 35 runt huvudet.
    Vi mår alla bra och ammar för fullt. Han tog bröstet på en gång.*

Stort Grattis till gossen och till ett mkt bra namnval :)
  • SommarDahlia
    MissMurrig skrev 2012-07-06 19:48:08 följande:
    Nu är vi hemma!

KAn inte riktigt förstå vad det är för en liten bebis som ligger här på min soffa.... Men det ska ju vara min tydligen, helt konstig och overklig känsla

En bild på mitt lilla mirakel finns i bildtråden!

Nu ska jag äta hemalagad snabbmat, men det är godare än det som fanns på sjukhuset! 

Vad fin han var!

Hoppas fler snart lägger upp bilder på sina små i bildtråden, är nyfiken på underverken! 

Här är fortfarande totalt händelselöst, har en del förvärkar men va hjälper det när inget mer händer? Går numera övertid om man ser till förra graviditeten i förhållande till BF. Med sonen började jag känna redan kl. 7 på torsagsmorgonen och fre kl.06.01 va han född, nu är det fredagkväll å än är här ingen bebis,.,..Nu är jag så oerhört nyfiken på vem som är där inne att jag snart går av...
  • SommarDahlia

BF idag och här händer INGENTING! Hade så hoppats bli av med magen och dessutom få ha mannen hemma i fem veckor nu (två v. pappaledigt och sen börjar hans 3v. semester ) Det enda positiva är väl att för varje dag bebisen stannar så sparar sambon en semsterdag som kan tas ut typ i höst om vi ska flytta eller bara vill ha en mysig vecka. Har iaf totalt gett upp hoppet om bebis idag.... Vilket innebär att jag måste ringa MVC imornbitti och hoppas att dom har en tid till mig i veckan...

Jag hade aldrig några problem med amingen förra gången. Inga sår och ingen smärta utöver att amningen ger sammandragningar i början. Hoppas innerligt på lika mkt tur denna gången.

Förresten ni som fått era små som har barn innan, hade ni valt BVC innan eller ska/har ni ringt och skrivit in er nånstans nu i efterhand? Eller har ni automatiskt blivit kallade där syskonet är skrivit?

Vi har ju bestämt att bebisen ska heta Hilmer eller Iris, beroende på om det är en flicka eller pojke. Frågade sonen för en stund sen va han tyckte bebisen skulle heta. Hans svar blev; Himmler. Hm... Kanske inte! :) Får nog öva öva öva på HILMER om det blir en pojke, för inte vill vi att sonen tror att lillebror heter samma som Hitlers nära vän...

• SommarDahlia

Grattis till alla nya bebisar! Känns som att alla bebisar redan kommit!

BF+1 idag å inget är på G. Gråter nästan på nätterna av smärta i kroppen men snart snart är det över hoppas jag!!

Snoffsan08: Gick allt bra trots att hon kom med fötterna först?   

• SommarDahlia

Angående napp så kommer jag försöka få bebis att ta napp när den väl behagar dyka upp. Tycker napp är ypperligt till "suttiga" barn som egentligen inte är hungriga, lättare för pappan att gosa vaken bebis.Dessutom har forskning visat att napp minskar risken för PSD.

Idag ska jag till BM, hoppas hon vill göra hinnsvepning eller nåt. Min mamma har bara semester denna veckan också sen har vi ingen barnvakt längre. Börjar bli nervös, vad gör man annars? Föder själv å låter karln stanna hemma med sonen??

Grattis Tekla78!  

• SommarDahlia
    FruSandra skrev 2012-07-11 20:32:44 följande:
    Jag kan inte förstå att Vilgot redan bli 1 vecka idag...
    Jag som mått så bra och nästan slutat blöda Down there har nu fått riktigt ont och lite mer blodblandat.. Nu är ja måttligt nervös att jag fått nån infektion :(

Med sonen blödde jag i flera veckor och det gick lite upp och ner med mängden. Jag hade aldrig någon infektion. Man ska ha koll så att det inte börjar lukta illa för då bör man söka sig till sjukvården.
    Smärtan kan ju bero på att livmodern drar ihop sig och om jag inte är helt ute och cyklar så ökar oxå blodmängden runtomkring då. Har du då ett sår (vilket det ju blir där moderkakan suttit fast) så kan ju oxå blödningen öka för tillfället. Men jag är ingen läkare så jag reserverar mig för felsägning. Hoppas du snart käner dig bättre!
  • SommarDahlia
    froggyL skrev 2012-07-12 15:25:32 följande:
    Hoppas och tror på att det inte lägger av när jag e på BF +8 idag. Men man vet ju aldrig... Insåg förut att det är fredagen den 13:e imorgon >< Har också förvarnat...de kan komma på en kvart...

Hur går det froggyL? Jag har lite lagt mitt hopp hos dej, kommer din förlossning igång på riktigt så blir det färdknäpp ikväll :)
    Har haft mkt smärtsamma och även icke-smärtsamma förvärkar i flera dagar och har ett konstans tryck neråt så jag tror att kroppen kan vara redo för förlossning om den får en knuff i rätt riktining. Har inte varit beredd att ha ont för lite sex men nu har jag så ont överallt att jag tror det knappt kan bli värre (förutom förlossningsvärkar men det vill jag ju gärna ha :) ).
  • SommarDahlia
    anjiali skrev 2012-07-12 19:46:11 följande:
    Huumm vet inte om mannen är med på färdknäpp mer . Han känner sig nog lite utnyttjad. Å det är han ju också. Det är inte så att jag är gör sugen. Vill ju bara ha ut bebisen.
    Jaha... Tillbaka till ananas då.

Någon mer som mår illa ???

Jag mår oxå illa rätt ofta nu, drygt och gör inte precis den redan tråkiga situationen bättre...

Tack FroggyL, hoppas det har samma effekt på mig!! Lycka till!  
  • SommarDahlia
    nilepile89 skrev 2012-07-12 20:09:08 följande:
    Nu idag fick jag ursäkta äcklet, en riktig snorig klumpig flytning som man harklat sig och spottat en loska. Det måste nästan vara slemproppen va ??? Nu är jag ju bara i 37+4 så blir väl ingen fl ändå

Låter sannerligen som slemproppen!! :)
  • SommarDahlia

Jag tänker på dej Anjali! Jag har oxå börjat tro att bebisen är påväg att tillbakabildas och försvinna även om logiken säger något annat.
    Kan kanske vara skönt att slippa se allt några dagar men glöm inte ta hand om dej och som nån annan skrev, om du mår så dåligt så måste ju sjukvården kunna göra något för dig!! Det är ju inte meningen att man ska få en sådan start med sin nyfödde när den väl dyker upp! Kramar till dig!

Här gjorde nog färdknäppen ingen nytta, grr.... Har haft en del ont idag men va hjälper det när inget mer händer? Fast en sak är bra! Min karl kommer alldeles strax hem å då har han semester/pappaledigt i 4 veckor! Ska bli så skönt att inte ta sonen själv hela veckorna! 

• SommarDahlia
    Maho81 skrev 2012-07-20 12:53:30 följande:
    Är det bara jag som tycker att tråden har tacklat av väldigt mycket? =)

Jag läser nångång då och då men kan i ärlighetens namn säga att jag inte orkar skriva. Jag är idag på BF+12 och inget händer, ska på kontroll på måndag (BF+15) men läkaren har i stort sett lovat att han INTE kommer sätta igång mig då heller trots otaliga problem som exempelvis; händer som är så svullna att dom somnar hela tiden, illamående, psykisk utmattning, ingen sömn, ett misstänkt sprucket revben, nästäppa de senaste månaderna och mer därtill... 

Jag har inget att tillföra tråden just nu mer än min bitterhet och den vill jag bespara er. 

• SommarDahlia

Grattis till alla nya bebisar!!

Nu är vår Hilmer äntligen här! Blev igångsatt igårmorse (BF +15) runt 10 med håltagning på hinnorna, kl. 12 fick jag dropp. 17.32 kom han efter en del dramatik med navelsträngen 3 hårda varv runt halsen men allt gick bra och vi är hemma igen och bara myser! 

*** Vilgot 16/10-09 och Hilmer 23/7-12***
  • SommarDahlia

Har haft lite datasemester men är nu tillbaka!

Härligt med lite stöttning i viktnedgång, är gärna med!

Vi ska ha dop, tycker det är en fin tradition men vi har bara dopet för familjen (mormor, morfar, farmor, farfar och våra syskon) känns lagom tycker vi!

Det här med att amma varsom är jag lite splittrad i. Jag har inget emot att folk amma ute bland folk men sitter folk och äter runt omkring (typ fik men ännumer om det gäller restaurang) så uppskattar jag om man är lite diskret. Själv är jag dock inte bekväm i att slänga fram brösten varsom och brukar sätta mej i soffan på sonens rum om vi har folk här men jag skulle ju aldrig neka honom mat om han va hungrig på en plats där jag inte kunde gå undan.

Är det bara jag som redan är sugen på en unge till? Hilmer är så otroligt snäll och att bli mamma andra gången var betydligt lättare är jag trodde! Känner redan att tiden går för fort och att jag nog inte alls är redo att säga adjö till bebistiden för alltid. Jag som så bombsäkert sagt att detta va sista gången...
    Att va gravid eller föda igen är jag dock inte lika sugen på :)       

• SommarDahlia
    anjiali skrev 2012-08-15 18:05:00 följande:
    Väcker ni era bebisar på dagen om de sover mycket? Milea sov dåligt igår och inte super bra inatt heller. Idag somnade hon vid halv två och vaknade nu. Hon har sovit jätte skönt. Men andra dagar har hon börjat kvällsamningen och i bästa fall somnat för natten vid senast 21.
    Nu vet jag ju att deras rutiner ändras hela tiden.
    Men som frågan löd. Väcker ni era bebisar för att styra lite eller får de sova hur länge och när de vill ?

Jag väcker inte Hilmer men som det är nu kan han sova jättemkt vissa dagar eller inte fullt så mkt andra dagar och ändå somnar han senast 22.30 och sover sen utan gnäll hela natten. Han vaknar såklart och vill äta men det är aldrig skrik eller gråt och han somnar om direkt efteråt.
  • SommarDahlia

Det är verkligen blandad storlek på dom små liven! Hilmer blev en månad i torsdags och på BVC vägde han då 5200g. Pyjamas med fot i stl 62 är för litet men annars passar de mesta i 62. 56 är helt uteslutet :)

Jag har lämnat Hilmer en hel del men alltid nyäten och aldrig längre stunder. Tycker det kan va skönt att få en promenad med hunden på egen hand eller åka till stan å handla mat men har inte varit iväg längre än 1½h.

Har aldrig tidigare hört talas om att man ska använda termometrar och liknande för att hjälpa bebisarna att fisa, är det nåt nytt?    

• SommarDahlia

Känner mig otroligt bortskämd!
    Bägge pojkarna (2,5 år och 1½ mån) läggs i sina sängar runt 19-19.30 och sover sen för natten. Hilmer vaknar såklart för mat men har hittils inte skrikit en enda gång på nätterna, grymtar lite när han är hungrig och somna om efter maten. 
    Tur att Vilgot inte var lika lätt som bebis, då hade jag nog inte varit särskilt ödmjuk inför andras sömnbrist och klagan.

Svar på tråden Juli bebis 2012