Inlägg från: cattiwik |Visa alla inlägg
  • cattiwik

Juli bebis 2012

Mailade också libero. Då skickar dom hem en startväska. Alla sjukhus delar inte ut dom.

• cattiwik
    millifjor skrev 2012-09-07 17:25:56 följande:
    Köpte en babybjörn häromdagen med höftbälte och bra stöd för ryggen, kan rekommendera den starkt! Hon älskar att hänga i den och samtidigt kan man göra saker själv Tror min mjölk börjar sina på mitt enda bröst som fungerar blir sladdrigt direkt när hon äter och sen vill hon amma direkt efter en stund igen, känns inte alls kul men vad gör man, blir tvungen att ge mer ersättning än vad jag tänkt från början, hade bara tänkt att ge ett mål mat på kvällen men får ge mer nu, tänk att man ska må dåligt över att man inte kan amma, det trodde jag inte att jag skulle göra, men men, vill ju att tösen ska bli mätt.

Öka inte ersättningen, utan amma mer. Jag hade såna perioder med sonen. Trodde det var tomt, men sen ökade produktionen och vi var i fas igen.
  • cattiwik

Moa blir 4 veckor imorgon, så det kanske kommer, de längre sovpassen. Men sen är hon en snabbätare. Hon ligger inte länge vid bröstet. Äter kanske 5 min och sen är det bra. Sen börjar hon bara leka och svamla.

• cattiwik
    Emmizen80 skrev 2012-09-08 22:13:48 följande:
    Har någon av er erfarenhet att resa med mindre barn? Har bara flugit med dottern från hon var tre år, men nu kommer vi att resa iväg i juni nästa år, jag vet låååångt kvar men vi är tre familjer som åker tillsammans. G kommer att var 11 månader då vi åker hem, hur gör man med mat? Fyller man resväskan med burkmat?

Vi var till Mallorca när sonen var 9 mån. Kan berätta mer när jag sitter vid en dator. Så jobbigt att skriva från mobilen.
  • cattiwik
    FruSandra skrev 2012-09-11 09:27:40 följande:
    Usch igår upptäckte vi som nästan ett kättare på Vilgots hals mot nacken.. De ser verkligen ut att göra skitont!!
    Dessutom lukta de...
    Ja tror att fr blivit som skavsår när mjölken/spya runnit där...
    Ja tvätta rent och torka torrt och strödde potatismjöl på..
    Idag har ja inte sett hur de ser ut då vi fortfarande ligger kvar i sängen...

Nån som vart med om nåt liknande? Vad gjorde ni åt de isåfall?
    Vi har tid till Bvc imorn så ja ska kolla med henne vad vi ska göra åt de :S
    Moa fick likadant. Jag tvättade med vatten, torkade torrt, smorde med en superbra salva. De på BVC tyckte inte jag skulle pudra för att hålla torrt. Hon sa typ att det bara geggar ihop, eller klumpar sig eller nåt sånt.

Salvan heter Baby care från Dermanord. Kan verkligen rekommendera.
    www.dermanord.se/content/
    Använder den till torrfläckar och röda rumpor också. De läker jätte snabbt. Sonen som snart är 2 fick jätte röd rumpa en dag. Han grät bara av att sitta på rumpan. Med salvan läkte det nästan helt över natten.
  • cattiwik

Om man ska ut och resa kan man få vaccinet 2 ggr. Först en gång innan resan och sedan en till gång när man eg skulle fått det (det är väl vid 18 mån tror jag). Sen kan dom inte ge vaccinet för tidigt. Tror det är från 1 år som man ger det. Min son fick inget vaccin när vi for till Mallorca och han var 9 mån.

• cattiwik

Nu vet jag inte vad ni alla jobbar med, men har ni friskvårdsbidrag genom jobbet så ingår viktminskningskurser så som viktväktarna eller liknande. Då betalar man bara 25% av kostnaden.

• cattiwik

Hur säger ni barnen i egen säng. Lägger ni dom där och dom sommar själv,, eller sover ni dom i famnen och lägger ner dom när dom somnat?

• cattiwik

Vad har ni för grader ute. Här är det ca 3-7 grader på dagarna. Jag provade ha en björnoverall en dag och då vart hon väldigt varm. Hon har varit kall om händerna när hon sovit ute då hon ligger med händerna rakt upp så nu kör vi dubbla vantar. Moa sover ute ca 3 timmar mitt på dagen.

• cattiwik

Har gjort ett uppehåll här då jag kände att jag inte hann med alla inlägg som sprutade in i raketfart, men nu är jag tillbaka. Moa har precis blivit 5 mån (12/1) och är väl en av de yngsta här. Vet att jag fick vänta länge medan ni andra var i väg till förlossningen titt som tätt.

Moa har gått upp dåligt i vikt och sover dåligt men verkar inte hungrig eller så i övrigt. Alltid glad och sällan gnällig eller missnöjd. På 5 mån kontrollen vägde och 6.3 och hade gått upp 400 g på 1 mån.
    Hon har vänt sig från rygg till mage i över 1 mån men inte åt andra hållet. Härom dan kom hon på att hon kunde putta sig själv bakåt på golvet så hon for iväg tills det tog stopp i vitrinskåpet och då vart hon arg. Det är enda "ålningen" hon gjort. Sitta kan hon inte än =)

På dagen sover hon ett pass på 3 h ca 11-14. Sen ett kortare pass på 30 min kring 17 tiden. På natten vaknar hon tyvärr med 1-2 h mellanrum och jag är mer död än levande då vi även har en 2 åring. Enda sättet att somna om är med mamma som napp.

Har noll egentid då den lilla damen totalvägrar flaska och fortfarande bara ammas. Fick rådet av BVC att börja med gröt så nu har vi provat det i 2 dagar. Kanske att sömnen kan bli bättre också då om vi kan ge gröt till kvällen.
    Att natta henne kan jag då inte klaga på. Jag ammar kring 20.00 och det kan ta ungefär 1/2 h då hon somnar bort lite ibland. Sen lägger jag henne i sin säng där hon ofta somnar direkt. Ibland ligger hon och gör olika ljud och bökar runt ett tag och ibland, väldigt sällan, gråter hon och man får stryka lite på magen och huvudet.

En liten uppdatering från mig och Moa =)

• cattiwik

Jag ammar också och det börjar vara kämpigt. Har inte kunnat få någon egentid då hon ratar flaskan. Har provat både med mjölk och ersättning och nästan alla flaskor på marknaden. Nu verkar hon iaf ha börjat förstå hur flaskan fungerar men vill ändå inte.
    Jag drömmer om egentid och känner att jag behöver få gå på bio eller ut och äta eller nåt.

Har presentkort på spa som går ut om 2 veckor som jag hoppas på förlänga. Har fått presentkort på restaurang till mig och in sambo inklusive barnvakt men det funkar ju inte heller så länge hon bara ammar.

Sen nätterna och sömnen ska vi inte prata om. Jag är i desperat behov av sömn om så bara för en natt. Har ringt till MVC och grinat, fått prata med en kurator men vad hjälper det. Ingen kan ändå ta över så länge hon bara ska amma - snutta - amma.

• cattiwik
    HannaVirrpanna skrev 2013-01-17 18:55:48 följande:
    Sladdis: åh vad skönt att få sova 9 timmar i sträck!!
    Cattiwik: jag skulle nog ha gått under om inte jag hade fått möjlighet till ensamtid på 6 månader. Starkt av dig att stå ut! Nu är det ju inte ensam tid, men har ni inte barnvagnsbio där du bor? Då blir det iaf film :)
    Jag har lite ensamtid på dagarna eftersom hon alltid varje dag sover 3h ute. Det är underbar tid. Sonen var likadan när han var liten. Fast denna stund är jag ju som låst hemma ändå. Jag tyckte julen var jobbigast. Mycket vänner och familj som var hemma och hälsade på. Vi hade bokad bort på O´learys här i stan för att äta och se hockey men det var ju bara ställa in. Julfesten med jobbet fick Moa följa med på. Sen när vi skulle iväg på julbord på kvällen kom sambon och hämtade henne och jag hade då ca 1,5 h på mig att kasat i mig maten för att sedan fara hem och amma.

Sonen som är 2år nu tog flaska direkt så jag trodde som aldrig att de skulle vara nå problem med dottern. Med honom kunde vi ha barnvakt en liten stund då och då och få lite kvalitetstid med bio eller liknande. Åhhh vad jag saknar att bara vara vi vuxna tillsammans utan barn, om så bara en middag hemma.
  • cattiwik
    JWall skrev 2013-04-29 11:43:32 följande:
    Ni som har varit utomlands med era små. Hur gjorde ni på transferbussen? Hade ni barnet i knät då? Är lite nyfiken sådär, jag och en kompis diskuterar här!
    Jag hade sonen i babyskyddet när vi var utomlands och han var 9 mån. Det tyckte jag var super. Det funkade bra, han satt bra och kunde sova bättre än om jag hade honom i min famn. Jag var inte lika låset heller. Det var tillräckligt jobbigt att ha honom i famnen hela flygresan.  Skickade babyskydd och vagn som bagage och hade honom i bärselen på flygplatsen. Väl framme så satte vi honom i babyskyddet. Bussresan tog över 1 timme om jag inte minns helt fel

• cattiwik

Hoppar in här igen. Var ett tag sedan jag var aktiv i tråden. Moa blir 9 mån på sön och är väl en av de yngsta i tråden. Hon är säkert minst också. På 8 mån kontrollen vägde hon bara 6900 min lilla mini. Hon har en kusin som är 6 mån yngre som redan passerat henne i vikt.

Jag ammar fortfarande. Har en bestämd dam som vägrat flaska från dag 1 och som jag precis börjat få i lite välling eller ersättning. Max ca 100 ml går ner.

När hon var sjuk nu senast så ammade hon bara i några dagar. Gick inte att få i henne annat. Hon har tyvärr varit sjuk nästan 1 gång/mån. Vet att jag varje gång på BVC kontrollen sagt att hon varit sjuk. Hennes storebror har dragit hem feber på feber hela vintern och vi har alla varit sjuka i omgångar.

Försöker ge henne gröt morgon och kväll samt burkmat lunch och middag, men inte är det nå stora portioner. Äter hon bra så är det ca 1/2 burk mat och gröt gjort på 3-4 msk pulver. Men vissa dagar får man bara i henne nån sked åt gången och i övrigt amning.

Sovandet har blivit såå mycket bättre sen hon fick eget rum. Hon har legat i egen säng sen 2 mån ungefär och vi har alltid bara lagt ner henne och sagt godnatt. Inget sövande vilket är skönt. Hon lallar på tills hon somnar. Förut ammade jag med ca 2 timmar mellanrum och höll på att bli tokig pga sömnbrist. Mådde så dåligt. Men nu blir det en gång vid 2-3 tiden och sen vid 6. Sen kan hon sova vidare till 7-8 tiden.

Nu senaste nätterna har varit grymma. Hon har sovit till 4.30 innan mat och sedan till 6. Sen har hon tagit morgon vid 8-8.30. Så skönt. Även hennes bror sover till 8 på morgonen så vi har sovmorgon här hemma.

• cattiwik
    Tibell skrev 2013-07-07 14:12:24 följande:
    Vad tråkigt att fler har problem med maten
    Vårt problem är dock lite omvänt...Lovis ÄLSKAR mat men tål inget.... avskyr den här situationen och vill bara ha en normal familj som kan äta allt...
    Sorry för klagan men är så trött på allergier och astma just nu.

Sen har vi ju hennes tillväxtproblem som späder på min oro kring det här med maten..
    Hur stor är hon nu? Jag har ju också en minitjej men det är ingen som verkar oroa sig för det.
  • cattiwik
    Tibell skrev 2013-07-07 21:23:12 följande:
    Aaev : men lilla lilla hönan skönt att hon börjar piggna på sig nu och att allt gick så väl ändå

Cattiwik : hon är väl inte pytteliten och följer sin kurva okej så jag borde inte bry mig egentligen. .men kan inte låta bli hon har sondhot över sig om hon blir sjuk och börjat matvägra
    Har redan fått det en gång och var nära att få sist med..
    På 1 års kontrollen var hon 68 cm och vägde 6.9
    Vad menas med att hon har sondhot. Vill de att hon ska sondmatas eller vad? Äter hon dåligt och beror det i så fall på allergier?
  • cattiwik

Vid 9 mån vägde hon 7000 och var 68 cm. Hon har gått upp ca 150g/ mån.
    Jag vet inte vad hon väger nu. Hon blir 11 mån nästa vecka och då ska vi på kontroll. Hon var väldigt sjuk nyss med feber upp emot 41 grader och då levde hon bara på amning, och jag tror inte jag hade mycket mjölk kvar så då tror jag hon tappade en del, men sedan ca 1 vecka tillbaka har jag slutat amma och upplever då att hon äter mycket bättre så jag hoppas att hon kommer ikapp.

Förr har hon ätit max 1/2 burk mat åt gången och ca 100 ml välling eller 120-150 ml ersättning som mest.
    Nu börjar hon äta lite mer och kan nästa få i sig 200 ml välling och lite mer än en 1/2 matburk+fruktpuré+vatten.

• cattiwik
    Jmst skrev 2013-07-31 07:22:54 följande:
    Idag fyller vår tjej 1 år! Sist i gruppen antar jag ;)
    Vår lilla tjej fyller 1 år 12/8 så du är inte sist =)
    Fast jag är inte så där jätte aktiv i tråden. Läser ibland då och då
Svar på tråden Juli bebis 2012