Inlägg från: Cizzi86 |Visa alla inlägg
  • Cizzi86

Juli bebis 2012

Charlie sover i sitt eget rum sen han va 2 månader(är 5 nu). Han har varit så snäll och sovit hela natten sen dess. Visst får man ge nappen några gånger på natten men käns ändå bra att han vänjer sig att sova i sitt rum. Stora killen fick eget rum när han va ung 19 månader men det berodde på att övervåningen inte var färdig och vi bodde på nedervåningen. Tror alla får känna när det känns bra för de!

• Cizzi86

Åh..glömde skriva om julklappar. Charlie är ju så liten så han fattar inget så vi för över pengar till hans sparande istället. Sagt till släkten att ge pengar så vi kan köpa en bilstol sen. Är en grej till hans rum som jag vill ha som min mamma och mormor ska köpa...lr jag köper och får pengar av dem;)

• Cizzi86

Hej alla!nu har jag inte läst på länge men hoppas allt är bra med er och bebisar. Charlie är nu drygt 6mån. Vet att en del av er skrivit om allergier innan så tänkte höra med er vad ni tror. Charlie har gått på ersättning sen 2månader. Hans bajs har alltid varit grönt och ganska hårt och jag har tagit tempen och sen har det kommit ut av sig själv,han har varit lite gnällig vid matning. Vid 5mån tyckte bvc att vi skulle testa mjölkfritt för han hade lite prickar på benen(kan ha varit torrprickar oxå).kör då Althera och bajset blev lösare men fortfarande grönt. Han verkade nöjdare ett tag. Testade med nan igen och han blev så sjukt grinih ocv ville inte äta. Förkyld samtidigt. Gick tillbaka till althera men började ändå föra in gröt(vanlig) och han älskar gröten...slukar den!katrinplommon till det och bajset är ganska hårt igen men får ut det själv. Men han är heeelt omöjlig när han ska äta flaskan. Han skriker och blir tokig!sätter man honom och ger gröt äter han gärna. Är glad emellan måltider och sover bra på nätterna(förutom en dum hosta nu). Ska jag testa mjölkfri gröt oxå?borde han inte va mer grinig även mellan måltider och på natten(eftersom gröt är kvällsmat) om det va den som ställde till det?tacksam för era synpunkter!

• Cizzi86

Min bvc-sköterska säger oxå att "sömn föder sömn" ;) Charlie är typ som en egen väckarklocka och sover 30minuters tupplurar på dan. Han sover 3ggr med den sista mellan 16-17. Sen somnar hn för kvällen strax efter sju och sover hela natten. Får allt gå in och ge han nappen olika många ggr per natt men jag kan inte klaga. Han är en underbebis...lätt att lägga och sover bra. Har vart lite funderingar på mjölkallergi med hårt bajs och lite knottrig hud och han va ju helt galen när han skulle få mat,ersättning. Så sen lördag äter han inte ersättning längre och ingen välling. Han älskar mat så jag körde på stenhårt med mat och massa katrinplommon. Det funkar jätte bra. Gröt till frukost och kvällsmat ocv mellan det lunch och middag bestående av min mat tex potatis,morot och idag introducerade vi kyckling. Han bajsar bättre än han nånsin gjort. Innan va det med hjälp av termometern på skötbordet utan nu är det fin färg,inte grönt, och någorlunda mjukt. Nu kommer det flera ggr om dan men antar att det stabiliserar sig sen. Han dricker oxå en del vatten som säkert hjälper till.

• Cizzi86

Ja..charlie är ju 7 mån den 23 så han är lite äldre. Han älskar mat och han va helt galen när han skulle äta ersättning. Testade olika nappar,välling ja t.o.m att ge ersättning i pipmuggen men han ville inte! Då körde jag på med mat och gröt och han älskar mat;) därför har vi nu i ung 1,5 vecka kört med bara gröt och mat. Gröt på 1,5dl vatten vid 7.30(ungefärliga tider) och katrinplommonpure till efterrätt typ. Lunch med min mat 11 sen middag(samma som lunchen) 15 och sen gröt på 1,5dl vatten vid 18.30. Han får katrinplommon till alla mål för magens skull och fruktpure till efterrätt till lunch och middagsmålet. Tänkte oxå att vi skulle fasa ut lr dra ner på katrinplommonen allteftersom. Det känns som han äter massor...blir kul att se vad han väger näata gång..han är en liten kille annars;)

• Cizzi86

Glömde skriva va mycket han åt till lunch och middag men är nog nästan en stor burk ,om man ska jmf med det, per gång

• Cizzi86

Hej alla!min kompis läste en intressant teori på en blogg. Får se om jag kan förklara så ni förstår. När man blir gravid och går till bm så räknas bf ut efter senaste mens. Då får man alltså ett datum för bf. Sen går man på ul och då ändras,oftast,datumet. Teorin är alltså så att om datumet tidigareläggs så är det en kille och om det senareläggs så är det en tjej. Vi har kollat några av våra vänner och det har stämt på de. Vore kul att se om det stämmer på er. Jag var beräknad 4sept med första men flyttades till 29 aug och fick en kille. Nu beräknad 4juli men flyttades till 1juli och fick en kille till;) anledningen tros vara att killar är lite större och därför tidigareläggs. Lite kul eller hur;D

• Cizzi86

Det va många som det inte stämde på:/ Sajo..det stämde på dig. Det spelar ingen roll när de kommer utan mer att du blev flyttat till ett tidigare datum efter ul..nu fick du ju tebax till samma bf. Att de väger lite mer menade jag inte när de föds utan vad jg fattat så är de lite större just vid den tiden för ul och därför som man blir tidigarelagd om det är en kille men som sagt...detta är bara en grej vi läste på en blogg;)

• Cizzi86

Med första sonen testa jag med välling för jag tänkte att det är mysig kvällsgrej när man läser saga och så och att han skulle stå sig bättre men han va inte alls intresserad så det blev bara gröt på kvällen och det känns ju skönt att det är en grej mindre att vänja av nu(han är 2,5 snart). Räcker att försöka bli av med nappen sen. Lillkillen har inte heller vart intresserad han heller så struntar i det

• Cizzi86

Vi ger Charlie 1,5 portion till frukost och kvällsmat. Med stora sonen gav vi 2 portioner efter ett tag så öka på du:)

• Cizzi86

Ett recept som Charlie älskar: potatis,falukorv,morot och lite lök. Koka allt tills det är mjukt och sen mixa till pure. Man kan ju ta så mycket av varje grej som man själv vill. Såg att ni skrev om korv men nån gång så funkar det nog. Är ju inget salt i det andra man ger oftast:) vi sänkte sängen i förrgår. Han har inte direkt dragit sig upp men bättre att göra det i tid...en dag så bara händer det. Han är ju väldigt rörlig annars...ålar med en väldans fart och rulla runt är inga problem.

• Cizzi86

Vi köpte en stol till Charlie i onsdags. För oss blev det en Acta Graco BeLogic. Den var bra ur säkerhetssynpunkt och jag fastnade för den. Vet inte hur den är att ha på olika platser i bilen för vi skulle ha vår bak. Den va dock rätt tung enligt henne i affären..ifall man skulle byta ofta mellan bilar. Jag har kollat en del på ntf.se innan jag bestämde mig. Finns bra listor och även en hel del matnyttigt bland frågor och svar:) tex. hittade jag en fråga angående kombistolar som man kan ha både bak- och framåtvända. De rekommenderade inte att vända de stolarna framåt utan köpa en bältesstol när det var dax att vända framåt. Detta för att kombistolarna blir väldigt tunga om man krockar när den är framåtvänd...antar att de menar att den kanske inte hålla på plats så bra?jaja..värt att kika på hemsidan iaf;)

Svar på tråden Juli bebis 2012