• MLT

Juli bebis 2012

Ella Jade skrev 2011-11-03 09:43:45 följande:
    Nej precis, jag klarar verkligen inte av att bara VILA som BM sa.. herregud, går sönder här ju av oro.  Förvånad

Jag skippar o ringa och åker in till Sahlgrenska direkt på akuten!! Jag uppdaterar när jag är där. Menar inte att göra er andra oroliga Hjärta Måste bara skriva av mig annars blir jag tokig. Ert stöd betyder oerhört!!
    Du gör oss inte oroliga, uppdatera gärna när du fått veta, hoppas allt ser bra ut!
  • MLT
    ZoZoZ skrev 2011-11-03 22:37:16 följande:
    Tittade på den underbara filmen "Orgasmic Birth" idag. Jag rekommenderar den mycket varmt. Förvisso kanske lite i tidigaste laget, men jag älskar förlossningar så mycket och är så glad att jag fått tillgång till filmen. Längtar så efter min tredje förlossning och hoppas att den blir ännu bättre än min andra, helt fantastiska förlossning 2009.

Idag har jag känt mig väldigt yr och svimfärdig. Hoppas jag mår bättre imorgon.
    Varför var din förlossning bra? Måste vara underbart att känna så! Min tog 2½ timma, utan komplikationer, jag kände tydligt hela tiden vad som var på väg trots att sköterskan hela tiden sa 'nejdå, inte ännu' för att snabbt få ångra sig. Ändå blev jag väldigt rädd och känner oro för nästa. Kommer förbereda mig väl, allt för att göra den så positiv som möjligt. Ge gärna tips =)
  • MLT
    ZoZoZ skrev 2011-11-03 23:28:07 följande:
    Madlin: Det som gjorde min andra förlossning så bra var att jag hade en sådan kontroll, jag var lugn och gick in i mig själv och var väldigt närvarande. Undersköterskan var så imponerad och ser rörd och nästan chockad ut på vår film och sa "att du kunde vara så lugn utan någon smärtlindring". Vi kvinnor är dock med mycket få undantag gjorda för att föda barn, så jag tycker inte att det var något märkvärdigt egentligen samtidigt som jag var och fortfarande är oerhört stolt över mig själv, mitt lugn och min förmåga att på egen hand klara av att hantera förlossningsarbetet så bra själv. Under min tredje förlossning vill jag dock ha ett bättre stöd av min make och drömmer om att knappt ha barnmorskan med. Helst av allt skulle jag vilja föda hemma, men vi beviljas inte det här i Västmanland och att inte ha någon barnmorska och sjukvårdsutrustning med alls vågar jag inte.

Rekommenderar även boken "Att föda utan rädsla", den hjälpte mig oerhört mycket under min andra förlossning. Talar mig även gärna varm om "dykmetoden" eller "hypno birth".

Om din förra förlossning var din första så har du nu fördelen att du kan förbereda dig bättre inför nästa mentalt. Det är svårt att förbereda sig inför en förlossning mentalt om man aldrig upplevt styrkan i en förlossning tidigare. För mig gjorde det en enorm skillnad. Dessutom så "banar" din första vaginala förlossning vägen för de syskon som sedan föds. Under normala omständigheter blir därför dina kommande förlossningar lättare än din första. Högst troligt så går det minst lika snabbt, om inte snabbare nästa gång. Menar du att du var inne på förlossningsavdelningen i 2 1/2 h eller att hela förlossningen sammantaget gick så fort?
    Jag var inne på förlossningen så länge, gick länge hemma. På midsommarafton satt jag med värkar hela kvällen, men sa inget då jag inte vill förstöra för dom andra. Det hade varit likadant kvällen innan, men det klingade av framåt morgonen så trodde det var likadant nu. Men på morgonen fortsatte det och hela förmiddagen. Kunde vara som vanligt, bara fick stanna upp kanske var 10:e minut. Började klocka vid 14-tiden och det var 5-7 minuter mellan, men jag fattade verkligen inte att det var riktiga värkar och att jag snart skulle föda barn. Det var 9 dagar innan bf dessutom. En kompis från mamma-gruppen kom förbi med sin bebis hon fött med snitt (så hon kunde inte heller tala om för mig vad som var på gång), fick stanna upp och andas lite då och då för det började göra rätt ont. På em tog jag och sambon en långpromenad med hunden, det började göra riktigt ont, fick böja mig ner och andas igenom värkarna, men jag fattade fortfarande inte :)

Alla hade sagt till mig att 'du vet när det är dags', eftersom jag inte visste var det alltså inte dags.. När det var max 3 minuter mellan värkarna trots både alvedon och varmt bad och det började dra neråt låren så jag trodde lårmusklerna skulle gå av fattade jag att det nog var dags att ringa bb, vi hade ändå 45 minuter dit och vi var tvungna att lämna hunden först. Hann inte ta någon bedövning, lustgasen fick jag hallucinationer av - en stor del till varför min förlossning känns obehaglig. Jätteroligt att skratta åt i efterhand, men jag kände mig löjlig och dum just då. Precis som du skriver förstod jag inte den enorma kraften en förlossning innebär, jag blev helt överrumplad och faktiskt rädd. Det var som att något enormt tog över min kropp och jag försökte hålla tillbaka.

Ska kolla upp böckerna och metoderna du nämner, känner att nästa förlossning blir en revansch. Öppningsskedet skrämmer mig inte alls, för så himla ont gör det inte. Däremot krystningarna skrämmer mig, inte för att det gjorde ont utan för att jag tappade kontrollen.
  • MLT
    Soffiie skrev 2011-11-04 09:25:30 följande:

åh min  dotter fyllde i går 3 nov,,,  =) så i helgen ska vi ha kalas,,

jag fick 1:39 och det var också blodproverna som satt ner värdet jag fick inte ta några nya prover utan gjorde ett moderkaksprov,, det visade inga kromosomavikelser men  sen på rut ul visade det sig att barnet hade för korta ben och armar och sen fick ajg en tid efter två veckor och då fanns inget fostervatten. sen i vecka 22 slutade jag känna fosterörelser, barnet hade skelettmissbildning. så på nätt sätt sa ju kub sanningen  att det var nått som inte stämmde men det var inte kromosomerna..

Sen fick jag två friska flickor efter det 2008 och 2009 och sen i sommras fick jag en pojk v 19+ han hade dött i magen upptäcktes på rutinul.. moderkakn fungerade inte som den skulle.. så nu denna graviditet har jag bölrjat äta trombyl blodförtunnande,,,

jag kommer få gå på fostermedicin och kolla noga flera gånger  under graviditeten så jag tror att min bm kommer skicka remiss dit när jag har inskrivning på tisdag..

för övrigt har jag två pojkar till båda födda 2001 en i januari och den andra i november.. så detta blir mitt 5e barn och sista då alla är födda med snitt..

Fy vad jobbigt att förlora två barn! Jag forlorade en pojke i magen för 6 år sedan, han dog i v. 20. Dels slutade jag känna sparkar och dels kände jag på mig att något var fel..
  • MLT
    P Moudi, citerar inte då ditt inlägg var långt :) Precis som du skriver blev jag väldigt förvirrad, min kropp sa en sak, sköterskan en annan. Det föddes 9 barn den natten, jag upplevde att de inte riktigt hade tid att vänta ut mig. Jag kände ju tydligt hur vissa krystvärkar var svagare, de var inte till för att få ut bebisen. Men sköterskan stod ändå och sa att jag skulle ta i och en annan sköterska stod och tryckte på min mage. Bebisen mådde hur bra som helst och jag förstår inte ens i efterhand varför de stressade på det så mycket, har inte fått något vettigt svar. Ska absolut ta upp det inför nästa förlossning och kanske prata med sambon att han får lov att vara mitt språkrör och fråga varför de gör som de gör. Att ligga där och gå emot sin egna känsla och kropp utan att veta varför var väldigt jobbigt.

Att jag sen blev upprullad på ett rum och lämnad ensam i flera timmar gjorde inte saken bättre. Har även ett trauma i bagaget som förlossningen absolut väckte till liv, det tog ca 4 månader innan jag mådde bättre och det var för att de upptäckte på bvc att jag var helt slut.

Håller med Cicci7008, tycker du ska utbilda dig till barnmorska! =)
  • MLT
    Therese och Stefan skrev 2011-11-05 10:10:31 följande:
    Jag knappade in på IF att jag var gravid och den försäkringen var gratis =) Läste inte så mycket om det, så jag får väl hoppas att det är värt någonting ;)
    Nu kanske någon redan skrivit detta då jag är väldigt långt efter i läsningen =) Jag skulle råda dig till att innan barnet är fött teckna en barnförsäkring, då kommer den täcka ev. medfödda fel. Väntar man för länge kanske man har upptäckt att barnet har t.ex. exem, allergier eller allvarligare sjukdomar och då kommer försäkringen inte gälla för dessa. Jag personligen tycker också att det är viktigt att man inte får ev. ersättning efter att allt är utrett, utan att man får pengar redan första månaden man förlorat inkomst. Får ens barn en sjukdom eller skada som tar kanske 2 år att diagnostisera, medicinera och utvärdera så får man via många försäkringsbolag inte en krona förrän allt är klart. Sonens barnförsäkring ersätter direkt. I den ingår dessutom ersättning psykiska besvär, vilket inte innefattas i många andra barnförsäkringar.
  • MLT
    Therese och Stefan skrev 2011-11-07 16:29:03 följande:
    Tack så hemskt mycket för informationen. Kunde teckna en gratisförsäkring från Trygg Hansa idag med men ska även titta närmare på det du tipsade om.
    Jag har alltid haft Trygg Hansa själv, men valde Skandia liv till sonen, kostar 200:-/månad. Jag bokade möte med flera olika försäkringsbolag och jag personligen tyckte att Skandia var bäst. Det kan nog löna sig att lägga ner lite tid på att verkligen fördjupa sig i de olika försäkringarna, de kommer man ju ha i minst 18 år framåt..
  • MLT

Familjeliv slutade fungera för mig igår kväll, så jag kunde inte posta mitt inlägg jag skrivit. Beklagar verkligen för er som blöder, har varit där själv och vet precis hur det känns! Cissi, bra att du fått tid för vul iaf! Att ta ett gravtest om två veckor garanterar ingenting, mitt hcg steg precis som det skulle fast det inte fanns något foster. Hoppas allt ser bra ut för er alla, det är trots allt många som blöder i början av graviditeten!

• MLT

Foglossning redan? Tycker det känns som det i blygdbenet, men kan man verkligen få foglossning redan i v. 5-6, någon annan som känt av det väldigt tidigt?

• MLT
    Helvi skrev 2011-11-08 13:06:25 följande:
    Hej Alla! Tänkte hoppa in här om de går bra!

Jag har vetat om att jag är gravid i en vecka nu men kan inte riktigt tro de än. Om jag räknat rätt har jag BF 12 Juli och jag känner av symtomen mycket tidigare nu än vid min förra graviditet.
    Jag skulle vilja höra hjärtljud så fort som möjligt, när är de tidigast att kunna höra? Någon som vet?
    Jag har inga symptom alls och det oroar mig massor! Är väldigt hungrig och sugen på kolhydrater konstant, men det börjar också lägga sig lite nu tycker jag. Min citronté-craving från förra graviditeten är tillbaka dock, bara måste ha det. Ska bli spännande att se om min 'lukta på skurmedel och diesel' - craving återkommer om ett par månader :)
Svar på tråden Juli bebis 2012