Inlägg från: Gurkburk |Visa alla inlägg
  • Gurkburk

Juli bebis 2012

tundra skrev 2011-11-08 12:28:41 följande:
    Mollymiranda: jobbigt att behöva vänta på besked ytterligare en vecka! Din graviditet var en IVF? Då har ni kämpat för att komma så här långt! Hoppas verkligen att det finns en chans för ett lyckligt slut.
    Nej, det var spontangraviditet. Men tanken var att vi skulle börja med IVF den här menscykeln. Har försökt bli gravida i flera år och fick ett missfall i våras, så visst har vi kämpat. Chans för ett lyckligt slut finns det fortfarande, men just nu känns den chansen inte så stor.

Jag vet att en del plussar sent och att man inte måste ha ett starkt plus på BIM. Jag vet också att mina senaste menscyklar har varit 32 dagar och inte 28 dagar, vilket skulle tyda på att jag om jag går på dem skulle vara på BIM-1 idag. Problemet är dock att jag plussade svagt redan förra tisdagen. Har svårt att tro att jag skulle plussa redan på -8 och ändå inte ha ett fullstarkt plus idag. Men man kan ju analysera tester tills man bli tokig. Igår hade jag ett tydligt om än inte jättestarkt plus på morgonen. Ska testa imorgon bitti och om det inte har försvagats får jag hoppas att det test de tog idag helt enkelt var på för okoncentrerad urin. Har det försvagats är det ju ett svar på frågan. Då är det missfall på gång. Läkaren sa att om det blir missfall kommer det komma betydligt mer blod.

En annan intressant sak läkaren berättade var att i många andra länder går man in med medicin för att stoppa missfall även så här tidigt. I Sverige gör man det inte för osäkerheten kring kvaliteten på graviditeten är så stor. Istället ser man det som att tidiga missfall är ett sätt för kroppen att stöta ut embryon som det är något fel på. Kan ju låta hårt, men jag är ändå glad att man inte försöker förhindra naturen i det fallet.
  • Gurkburk
    Ella Jade skrev 2011-11-08 12:38:27 följande:
    MollyMiranda:

Men fan vad jobbigt då! Åh vad vi skall behöva vänta :(.

Hur långt gången är du?

Så olika det kan se ut men vi båda väntar på samma svar. Usch.

Jag blödde väldigt lite, kanske 2,3 teskedar som max och lite molande värk och lite ryggvärk (men haft ryggproblem sen innan, dock högg de till lite). Minns ej hur det såg ut för dig. Såg inget på min VUL, hon sa nått om tunn slemhinna. Och du hade tjock. Tror tunn är negativt och tjock bra som du hade. Mina symtom dock blir starkare och även mitt gravtest. Men det betyder ju inte någonting. Min mage dock är inte alls lika svullen så. I mitt fall, tror jag inte det ser så ljust ut, men jag hoppas innerligt det går bättre för dig!!

Varför fick du inte göra blodprov som mäter HCG-halten?
    Om jag räknar på en menscykel på 28 dagar som jag tidigare haft är jag på BIM+3, men om jag räknar enligt mina senaste menscyklar som har varit på 32 dagar är jag på BIM-1. Väldigt tidigt för VUL och egentligen alldeles för tidigt att säga något, men som sagt plussade jag för en vecka sedan och vid det här laget tycker jag gravtesten borde vara starka. Nu hade jag dock kissat ca en halvtimme innan jag gjorde urinprovet och kanske var det okoncentrerat, men läkaren såg verkligen bekymrad ut.

Jag frågade om blodprov, men han tyckte inte det fanns behov för det och att det inte visar mer än vad VUL gör om jag gör ett nytt nästa vecka.
  • Gurkburk
    Ella Jade skrev 2011-11-08 12:38:27 följande:
    MollyMiranda:

Jag blödde väldigt lite, kanske 2,3 teskedar som max och lite molande värk och lite ryggvärk (men haft ryggproblem sen innan, dock högg de till lite). Minns ej hur det såg ut för dig. Såg inget på min VUL, hon sa nått om tunn slemhinna. Och du hade tjock. Tror tunn är negativt och tjock bra som du hade. Mina symtom dock blir starkare och även mitt gravtest. Men det betyder ju inte någonting. Min mage dock är inte alls lika svullen så. I mitt fall, tror jag inte det ser så ljust ut, men jag hoppas innerligt det går bättre för dig!!
    Jag fick en blödning igår kl 14. Vet inte hur mycket det var för jag såg det först när jag slängt pappret i toaletten, men pappret var ordentligt rödfärgat. Inget i trosorna varken då eller senare. De närmaste timmarna efter blödningen kom det svagt och urvattnat på pappret för att sen försvinna helt. Igår kväll, inatt och på morgonen fanns inte ett spår efter blödningen. Läkaren såg inget blod, men det kom lite rosafärgat på instrumentet han använde så han kunde konstatera att det varit en blödning som avstannat. Han kunde inte se var den kom ifrån. Slemhinnan var som sagt tjock, vilket är positivt och han såg något som kan vara en graviditet. Nu är det bara att vänta och se, olidligt.

Självklart ska du stanna i tråden! Jag vet inte om jag klarar det om det nu är missfall på gång, men om du orkar det är det ju enbart roligt att ha dig här och höra hur det går för dig.
  • Gurkburk
    Ella Jade skrev 2011-11-08 13:02:12 följande:
    Okej, hade du ont nått då? Men är missfall verkligen med så lite blod som vi haft? Konstigt. Men så kanske fallet kan vara.

Aja, men om tjock slemhinna är bra då är det bara konstantera MF för mig, mitt var tunt tror jag hon mumlade utan att ge en förklaring. Jag håller tummarna för dig iallafall!

Jag får se om det blir jobbigt eller inte, om inte, hänger jag gärna kvar, kommer vara så tomt annars.. Hjärta
    I samband med blödningen hade jag inte ont, däremot har jag haft lite ont lite här och var, då och då i magtrakten sen jag upptäckte att jag var gravid. Framför allt i går kväll när jag gick och la mig, men det har inte alls varit i närheten av de kramper jag fick när jag fick missfall i våras. Å andra sidan var jag längre gången då och hade fått medicin som skulle sätta igång det. Det jag känner den här gången har jag tolkat som växtvärk, men det kanske är att stoppa huvudet i sanden. 

Jag trodde också man skulle ha mycket mer ont och blöda mer när man fått missfall. Läkaren sa också att om det blir missfall kommer jag att blöda betydligt mer.

Vad gäller livmodersslemhinnan är jag inte expert, men han sa att det var bra att den var tjock. Vad jag förstår behövs det en viss tjocklek på slemhinnan för att ägget ska fastna och vid missfall är det blodet i slemhinnan som kommer ut. Kroppen förbereder sig på en graviditet genom att fylla slemhinnan med blod. Om man inte blir gravid kommer blodet ut i form av mens. Det är vad jag fått för mig, en läkare kanske skulle uttrycka sig annorlunda.

Det är synd att du inte fick någon riktigt förklaring. Håller tummarna för att vi alla någon dag ska få stå där med små underverk i famnen.
  • Gurkburk

Jag är konstant kissnödig, någon som känner igen sig? Kanske är det jag som desperat försöker leta symptom på graviditet ...

• Gurkburk

God morgon! Här kastas man mellan hopp och förtvivlan. Var ju hos gyn igår där läkaren konstaterade att gravtestet var mycket svagt. Fick rätt mycket molvärk igår kväll igen och låg i sängen hela kvällen. Supertrött och snuvig, precis som i förra graviditeten. Det kom lite brunt på pappret när jag var på toa och jag kände mig ganska ynklig och ledsen.

Så nu på morgonen tog jag mod till mig och tog ett nytt gravtest med inställningen att det skulle bli blankt eller väldigt svagt. Det kom inget plus direkt så jag tog ett djupt andetag och gick iväg. Tillbaka till testet efter 1,5 min och möttes av ett tydligt plus. Ok inte lika starkt som kontrollstrecket, men det var ingen tvekan om att där var ett plus. Vet inte riktigt vad jag ska tänka om det.

Sen ringde BM och berättade att mina körtelvärden såg bra ut. TSH 1,4 (referensintervall för gravida 0,5-2,0), T4 18 (ref 14-22). Det var ju skönt i alla fall.

Nu är det bara att vänta. Vänta på mer blod, vänta på mer gravidsymptom, vänta på starkare/svagare plus, vänta på nästa VUL om en vecka, vänta på någon form av besked...

• Gurkburk
    Mysmamma70 skrev 2011-11-09 08:58:06 följande:
    Molly, jag vill inte ta ditt hopp ifrån dig, men man kan plussa i många veckor efter ett MF, minst 2 veckor skulle jag vänta med att testa igen sa BM på KK. Men jag håller tummarna för dig!
    Jo, jag vet. Det betyder egentligen inte så mycket att det fortfarande är ett plus, men jag var så inställd på ett väldigt svagt plus eller negativt då läkaren sa igår att det var väldigt svagt. Det här testet tyckte jag inte alls var så svagt även om det inte heller var jättestarkt.

Jag har inte gett upp helt, men jag är ganska inställd på att det inte kommer gå vägen. Förra gången jag var gravid fick jag ett jättestarkt plus direkt när testet sugit upp urinen, nu kommer ett medelstarkt efter en minut. Vet inte om det betyder något, men i kombination med blödningen samt att jag inte har börjat få ont i brösten (vilket jag fick väldigt tidigt i förra graviditeten) ser det inte så ljust ut.
  • Gurkburk
    Mysmamma70 skrev 2011-11-09 09:16:18 följande:
    Jag hoppas på oss båda!!!
    Jag med! Solig
  • Gurkburk
    MLT skrev 2011-11-09 10:10:05 följande:
    Jag mätte hcg i blodet och det steg som det skulle trots att jag inte hade något foster så det är ingen garanti. Det bästa är att kolla med ultraljud för att se om det växer.
    Det var typ vad läkaren sa till mig också. VUL på onsdag om en vecka igen. Skönt i alla fall att jag har en gyn som man inte behöver tjata på för göra VUL, inte ens så här tidigt är det någon diskussion.
  • Gurkburk
    JonnaA87 skrev 2011-11-09 13:23:02 följande:
    Fan va bra du har de!! jag blödde lite i förrgår och igår..har ringt närakuten mvc å två olika gynmottagningar...men de blir inte tal om å få komma in och kolla...e så sjukt förbannad...de e ju fan att man ska behöva gå å oroa sej när man kan kolla om allt står rätt till...hur svårt kan de vara för dom egentligen?!
    Till viss del förstår jag akuten att de inte tar emot (även om jag själv var där flertalet gånger i min förra graviditet just pg av blödningar), det är ju inte akut på så sätt att man behöver omedelbar vård och tyvärr är det ju inte så mycket det kan göra. Men att få boka en tid för ett VUL hos en gynmottagning borde man få göra. Det är fruktansvärt påfrestande att gå runt och oroa sig. Min gyn, privat mottagning men som har avtal med landstinget, var det inga konstigheter med. Jag ringde på morgonen och var helt inställd på att få tjata till mig ett VUL om några veckor, men innan jag ens hann be om det sa de åt mig att komma dit och jag fick tid för VUL samma dag.

Problemet att göra tidiga VUL, insåg jag i min förra graviditet, är att de inte kan göra något annat än att konstatera hur det ser ut exakt vid den stunden. Jag var på fyra VUL som såg bra ut trots blödningar. Två dagar efter det sista av dessa VUL fick jag blödningar med stora klumpar i och åkte in. Fostret hade dött dagen innan, dvs mindre än ett dygn efter att det såg helt ok ut på VUL. Även fast vi hade sett hjärtslag och att de inte hade sett något fel. Därför är jag lite blandad i mina känslor kring tidiga VUL. Den här gången vet jag att de inte säger så mycket mer än exakt hur det ser ut för stunden. Det kommer inte lugna mig att göra VUL då jag vet att det kan gå fel på vägen därifrån. Samtidigt är det skönt att få veta att just nu ser det i alla fall bra ut, eller få konstaterat att det är kört så att man kan hantera det. Just denna ovetskap är det som är jobbigast, rena tortyren.
  • Gurkburk
    JonnaA87 skrev 2011-11-09 14:04:43 följande:
    Jo herre gud det förstår jag me hade ju aldrig funkat om dom skulle kolla alla men d e ju så jäkla jobbigt å behöva gå å oroa sej d mår ju kroppen verkligen inte bra av...men men de löser la sej finns ju inte mkt man kan göra än å vänta å se...ska till mvc imon på första besöket...hoppas att hon kollar då så allt e bra!
    Jag var faktiskt så fräck i min förra graviditet att jag åkte till gynakuten utan att ringa först. Åkte bara dit och de nekade mig aldrig att bli undersökt. Ringde jag innan sa de åt mig att avvakta, men jag mådde så psykiskt dåligt att jag inte pallade att bara gå hemma och vänta. Den här gången har jag som sagt haft turen att få tag på en gyn som gör VUL utan diskussion. Tycker det är konstigt att de privata klinikerna nekar dig, de får ju betalt.

Jag vet vad du går igenom, det är fruktansvärt att blöda när man är gravid och inte kunna få några besked. Stor kram på dig. Håller tummarna för att det går bra för dig och alla oss andra. Lite väl många i den här tråden som blöder
  • Gurkburk
    Mysmamma70 skrev 2011-11-09 14:13:43 följande:
    Jag fick en ganska liten blödning med klumpar inga smärtor. Började i söndags, v 5+1. Åkte till KK akut på måndagen och blev hemskickad utan undersökning.

Ringde idag och överdrev mina besvär, fick komma in och träffade en mycket mer sympatisk BM.

Det visade sig vara ett tidigt MF.

Nu har vi haft många MF i denna tråd så kvoten borde vara fylld. Lämnar er och önskar er lycka till med era julibebisar
    Oh så tråkigt

Jag är nu i stort sett helt inställd på att jag kommer ingå i den där kvoten inom kort. Blir så himla ledsen och besviken, men försöker intala mig själv att det är bättre tidigt i graviditeten än senare och jag har trots allt blivit gravid två gånger på relativt kort tid. De få gravidsymptom jag har haft på graviditet är nu som bortblåsta. Jag har inte blött mer än den där relativt stora blödningen i måndags, men det kommer svagt rödbrunfärgat på pappret när jag är på toa. Liknar alltför mycket hur mitt missfall började förra gången. Mitt har inte satt igång ännu, det bör komma mer blod, men det är nog bara en tidsfråga.
  • Gurkburk
    Mysmamma70 skrev 2011-11-09 19:09:10 följande:
    Hur snart efter ett MF kan man ha oskyddat sex igen, glömde att fråga...
    Vid mitt missfall blev vi tillsagda att vänta tills det slutat blöda helt, sen var det fritt fram. Däremot rekommenderade de att vänta en menscykel tills vi försökte bli med barn igen. Anledningen till det var att ibland kan det bli lite rester kvar, men de kommer oftast ut med nästa mens samt att det är bra att läka mentalt innan man ger sig på det igen. MF är ju oftast en stor sorg och en traumatisk upplevelse.
  • Gurkburk
    Ella Jade skrev 2011-11-09 18:23:38 följande:
    Tack snälla {#emotions_dlg.flower}

Det är med stor sannolikhet UKH, tror jag iallafall, stämmer överens mest med allt. Sen får vi se om jag klarar mig utan operation eller inte. Men tack för dina ord, känns väldigt skönt att höra att chansen är stor att bli gravid ändå efteråt. En vän till mig blev gravid efter första försöket också efter sin operation. Tung att det slutade som det gjorde, men på ett sätt skönt att jag nu iallafall har fått svar. Får se vad hon säger mer imorgon.

Kram
    Så sorgligt Har du ont? Jag har fått för mig att UKH gör rejält ont.

Stor kram.
  • Gurkburk

Inatt försvann mitt sista hopp. Mörkrött blod med klumpar i. Inte särskilt mycket än så länge, men det kommer nog snart igång. Även om jag var rätt inställd på det bröt jag totalt ihop och har gråtit mig igenom morgonen. Känns så hopplöst just nu. Två missfall på ett halvår.

Kommer inte åka in till akuten eller gyn om jag inte börjar få fasansfullt ont. Det är så tidigt i graviditeten och de kan ändå inte göra något. De får kolla på VUL nästa vecka så att allt kommit ut.

Jag tror inte jag kommer att orka vara kvar i tråden så jag säger hejdå och lycka till till er andra. Nu måste vi väl ändå vara tillräckligt många som det gått dåligt för för att fylla den kvoten.

Svar på tråden Juli bebis 2012