Juli bebis 2012
Tilde är bu 5 månader och är 68 cm lång och väger 7830 gram. Sprutorna är nu tagna och vi hoppas att hon klarar sig med lite feber även denna gång.
Tilde är bu 5 månader och är 68 cm lång och väger 7830 gram. Sprutorna är nu tagna och vi hoppas att hon klarar sig med lite feber även denna gång.
Håller tummarna för er Trolla!
Kan han sova med Ventolin? Har en bild i min hjärna på sonen som fick det för förskylningsastman och han studsade i sängen som en galning ;) men skönt att det hjälper för er! Hoppas att ni slipper åka in.
Ammar nu och hoppas sedan på en skön natt med få uppvak! God natt!
Usch otrevlig att inte komma efter att man tackat ja. Eller var det pga sjukdom? Hoppas att dopet blir lyckat i alla fall!
Tilde somnar oftast i spjälsängen, ibland helt själv ibland genom att vi håller henne i handeln eller klappar henne på pannan. De senaste nätterna har vi haft låååånga uppvak pga täppt näsa och så lära storebror att sova i sin säng på det. Klockan är nu strax fyra och jag har varit vaken sedan två ungefär. Kommer vara död i morgon men det kan inte bli någon vila eftersom stora killen är hemma från dagis på måndagar. En endaste hel natts sömn önskar jag mig i julklapp. Det var lite mer än 6 månader sedan nu... Att kroppen fungerar är ju helt otroligt.
Nu sover stora killen bredvid oss i alla fall och Tilde ligger i sin säng och försöker sova men det är inte så lätt för henne att somna märker jag. Oftast samsover vi annars efter första amningen. Hon kanske får komma upp så att hon går högläge genom att sova på min arm...
Håller tummarna att ni andra har bättre nätter än detta.
Skuttare; det låter som en bra idé med paketen. Min son är fyra och har sovit hela nätterna i sin säng ända tills lillasyster kom, tycker att det är ok egentligen men med båda barnen i sängen så får jag så ont i kroppen. Som det är nu så vaknar han oftast vid tre och då går jag tillbaka med honom och så somnar han medan jag sitter hos honom. Är lite orolig för att han inte ens försöker somna om själv...kör på en stund till och får prova paket annars sen :)
Idag blev det morgon vid halv sex...kommer vara död sen!
Min BVC sa att den där lilla febern som de ofta får vid sprutorna bara gör att vaccinet tas emot i kroppen på bästa sätt och är allmäntillståndet gott så är det bättre att strunta i febernedsättande och låta kroppen jobba. Så stressa inte med feber på 38 grader.
Feber verkar annars vara det som går på dagis nu, min stora har varit hemma idag med 39,8 grader och varit ordentligt hängig, sov till och med en stund (vilket vi får sota för nu vid nattningen).
Hoppas på en god natt till alla! Tänk om det i natt plötsligt händer?! Tveksamt men man vet ju aldrig ;)
Tilde sitter korta stunder men tippar sedan, har hon mjukt underlag fortsätter hon sin framfart i liggandes. Ålar framåt sedan igår. Hon är nu 6,5 månad.
Hon äter nu 1dl gröt på morgonen med lite frukt till ( puréer eller banan), en tredjedel stor burk till lunch med lite frukt till efterrätt och sedan 1 dl gröt innan sängdags, resten ammas.
Just nu är nätterna jättejobbiga! Hon gråter massor och kommer inte till ro, hon har visserligen ammats mycket hela tiden på natten men aldrig varit helvaken eller ledsen. Kanske beror på allt hon lär sig nu. Upptäcker ju mycket i och med gåstolen också, är på alla lådorna och försöker öppna, rycker i brorsans leklådor osv. Hoppas att det vänder snart med sömnen, känner mig sliten. Har just nu dessutom magsjuka så det gör ju inte saken bättre.
Jag ammar fortfarande och kämpar extra nu när jag är inne på tredje dagen med magsjuka. Tur ändå att hon även äter annat, annars hade det nog sinat ruskigt fort.
Grahnkotten; ramlade även jag med tjejen igår i trappen, usch så lätt hänt och oj vad rädd man blir. Det är ju inte alls ditt fel! Hoppas att ni mår ok och att det blir bättre snart!
Nope stämmer inte med Tilde heller...
Tilde har också lärt sig vinka! Supersött. Hon är nu väldigt förkyld pluttan. Hostar, rosslar, slemmar och snorar och så lite feber på det. Har sovit grymt dåligt i lite mer än en vecka nu. Stackars liten och stackars trött sliten mamma.
Usch vi har verkligen hemska nätter fortfarande. Hon vaknar 1000 gånger och gallskriker så att stora vaknar. Inatt har jag dessutom haft feber och mått riktigt dåligt. När ska förkylningarna ta slut och när ska man få sova på nätterna?! Känner mig som en zombie!
Tilde sitter bak men skulle gärna ha henne fram när jag åker själv. Hon blir fortfarande galen av att åka i bilen. Tyvärr orkar vi inte hålla på att flytta fram och tillbaka eftersom sonen bör sitta fram vid längre sträckor pga åksjuka. Jag har en spegel så att jag ser henne. Tror dock att jag skulle vara en bättre förare med henne fram så att jag kan ge nappen med handen i stället för att titta hundra gånger bak för att se om hon är högröd i ansiktet eller om det ser ok ut ;) tänker att hon kanske tycker att nästa storlek på stolen är bättre (hoppas i alla fall!) och blir lugnare i bilen då.
Idag kröp hon några kryptag istället för att åla sig fram! Fort går ålandet nu. Hon har börjat ställa sig på knä också.
Såhär äter vi;
8-9: frukost (gröt)
11:30-12-30: Lunch (barnmatsburk och fruktpuré
14: mellis (frukt och smörgås eller färdiggröt om vi är i farten)
16: mellis 2 vanlig frukt
17:30-18: middag (barnmatsburk ev. Fruktpuré)
20: gröt innan sänggående
03-05: ammar ca 1-2 gånger
Tilde sover oftast bara en gång på dagen numera. Det är om hon somnar tidigt (innan lunch) som det går att söva henne på eftermiddagen. Jag brukar prova att lägga henne i sängen, somnar hon inte och inte försöker så får hon komma upp. Hon får inte sova efter 18 för vi vill natta henne 20 sedan.
Hon kryper för fullt och ställer sig. Går lite efter möblerna men inte så mycket ännu. I munnen har hon tre tänder. Jag ammar nu endast på natten men vill sluta! Förra gången löste sonen det av sig själv men inte min lilla tjej. Fr.o.m. Igår säger hon maaaamma och kan peka med fingret. Gud så fort det går. Tilde blev 8 mån 2/3.
Efter att storebror haft vattkoppor så har nu även liten fått. Hon har sååå många och de är verkligen överallt. Får se hur natten blir...Skönt att ha det avklarat sen på båda barnen men det är ju en så lång "hemmaperiod". 1,5 vecka med sonen och så nu dottern.
Idag stod hon i flera sekunder helt själv. Hon trodde nog att jag häll i men det gjorde jag inte ;) stora tjejen!! Hon går mer och mer med gåvagnen också, ser så stolt ut :)
Jag har nu slutat amma. Första natten var hon vansinnig, lite mindre andra natten och sen inget tredje natten! Skönt! Hoppas att hon kan sova en hel natt snart också. Det har hon inte gjort ännu!
Tildes vattkoppor har varit hemska men är nu på bättringsvägen! Men hon ser ut som ett litet monster ;) hon har ju ÖVERALLT! Skönt att ha det överstökat sen tycker jag.
Hon leker ganska mycket själv. Vi satt alltid med sonen på golvet och det blir svårare att få något gjort då. Men vi leker med henne också. Just nu är att stå det som är mest intressant. Hon släpper gärna ena handen men flyttar inte benen. Vill väl hitta balansen ordentligt först. Det är lite skillnad mot sonen som bara kastade sig ut och då konstant hade bulor och blåmärken. Tilde har brottom men tar det ändå försiktigt.
Weeeeeh äntligen har Tilde sovit en hel natt! Hon gör det dessutom i sin egen säng! Så otroligt skönt!