• MLT

Juli bebis 2012

Är det någon här som varit med om samma som jag? Jag gjorde ett ul igår igen, privat med väldigt bra maskin och vi såg direkt ett embryo med tickande hjärta. Hon visade mig t.o.m armarna så det var inga tvivel om att allt växt och att den levde. Men.. hon sa att jag var i v. 6+3 och det kan inte stämma. Räknar jag tillbaka så skulle jag isf haft ägglossning den 29 oktober enligt henne. Problemet är att jag fick ett positivt gravtest dagen innan, dvs 28 oktober!

Jag räknar själv med att jag plussade 7 dagar efter äl och att jag igår var i v. 7+5 så det skiljer ju 8 dagar. Hennes förklaring var att hon litar mer på sin maskin än på mitt test, vilket jag tolkar som att hon anser att jag inbillat mig plus på ca 5 testlagret-stickor och ett gravid med cb digital eller att det skulle ha varit fel på alla test. Jag frågade om det kunde tyda på att det var ett mf på gång, men så var det absolut inte enligt henne. Tycker ändå allt känns så konstigt.. Jag känner mig dock väldigt gravid och kulan på magen går inte att ta miste på så jag får väl acceptera läget så länge. Men avskyr verkligen när jag inte har full koll på situationen..

• MLT
    AnnA1985 skrev 2011-11-29 22:40:41 följande:
    Jag blir så glad över era små "smulor" med tickande hjärta ^^
    Själv funderar jag på att dra en rövarhistoria så jag kan få göra VUL... eller är det fel tycker ni?
    Denna jävla oro som finns i mig tar kål på mig nämligen. Har haft 2 infektioner i livmodern, och det va Oktober -10 och Januari -11, pluss äggledarinflammation i Februari... Dock såg cellprovet på uppföljningen i September bra ut, de såg inga infektioner alls, men är ju så rädd att min "smula" inte skulle vara vid liv, trots fint cellprov :S  
    Var bor du? Jag bokade ett privat ul, det kostade bara 200:- och endast oro räckte som anledning!
  • MLT
    Arnaia skrev 2011-11-30 23:27:36 följande:
    Det kan vara så att du fått positivt utslag på gravtestet pga att du hade ägglossning. Ägglossningshormonet och graviditetshormonet är väldigt lika varandra så testerna kan ha svårt att skilja dem åt. Jag har plussat mha ägglossningstester i en tidigare graviditet och kan tänka mig att det går åt andra hållet med, dvs du kan få plus på ett gravtest om du har ägglossning. Fråga din BM om detta så slipper du kanske fundera så mkt. Lycka till!
    Jag testade med cb digital dagen efter och fick då gravid 1-2, när jag skulle gått in i v. 6 testade jag med ett digitalt igen och fick då gravid 3+. Så hcg't har stigit enligt mina egna beräkningar. Hade det varit ägglossning hade det inte stämt ändå, då hade det varit förskjutet åt andra hållet istället och jag skulle bara vara i v. 6 fast de mäter det till v. 7.

Min bm är tyvärr inte så insatt (hon vet inte ens vad äl-test är) och igår pratade jag med en annan bm som inte heller hade någon aning. De resonerar att i början kan vad som helst hända, så det är bara att vänta och se. Den bm jag gjorde ul'et hos visste inte ens vad begreppet 'plussa' innebar. Ibland undrar jag om de inte har något eget intresse alls i att hänga med i det som är nytt, de går efter det de lärde sig för 20 år sen..

Har iaf läst nu om massa människor som varit med om samma, vissa har t.o.m blivit tillbakaflyttade till innan mensen, men vid RUL har fostret växt ikapp, de växer olika i början helt enkelt. Känner mig lugn nu =)
  • MLT
    Tolle83 skrev 2011-12-02 06:03:07 följande:
    Enligt kinesisk kalender ska ja få en flicka... Men jag o många andra är säkra på att de är en pojke :) spännande ;)
    Enligt kinesiska kalendern ska alla som är 21 år få flickor, förutom de som befruktades i januari, så jag tror inte det ligger så mycket vetenskap bakom :) Däremot ska jag prova att testa med bikarbonat för jag tycker det ligger lite vetenskap bakom. Om inte annat är det kul att se om det stämde sen
  • MLT
    Bebis187 skrev 2011-12-02 08:55:46 följande:
    Man blir ju inte direkt lugn av att se Uppdrag gransknings reportage om "Vi som spricker" (eller vad det nu hette), men själv är jag en sån som läser om och tittar  på allt om förlossningar. Förra och första barnet så höll sambon på att bli tokig på mig då jag kollade på förlossningskliniken hela tiden... =)

Kollade i mitt förlossningsbrev jag skrev inför förra barnet (nu behövdes inte det för det blev planerat kejsarsnitt), men där har jag skrivit: Önskar att BM använder sig av perinealskydd. - så jag måste ha läst på duktigt ;).
    Kan ju återanvända det brevet om det blir vaginal födsel denna gången.....Vill definitivt IIIIINTE drabbas av en sfinkterruptur!
    Men som sagt - programmet var nyttigt att se - men inget för det som redan är rädda. Men jag tyckte det var nyttigt då jag är en informationsslukare..... =)     
    Tyvärr är det baby-boom och (på mitt bb) kaos i juli. Min kompis förlossningsbrev, som hon lagt ner en väldig tid på, blev inte ens läst! Jag sprack inte så mycket men tycker att jag känner av det nu i efterhand, det liksom stramar när vi har sex ibland. Ska kolla upp det du skrivit om, har aldrig ens hört talas om perinealskydd! Kan ju vara värt att ta med i förlossningsbrevet om de nu skulle få för sig att läsa det den här gången..
  • MLT
    Bebis187 skrev 2011-12-02 08:58:14 följande:
    Jag är ju definitivt inte 21 år ;), men fick också svaret flicka.....Hade varit kul om det stämde med tror inte det är alls vetenskapligt.....hahaha!

Vad menar du med att testa bikarbonat? Hur då? 
    www.familjeliv.se/Forum-2-7/m59717060.html När jag kollade tråden förra graviditeten var det över 70% som det hade stämt för, nu är det bara nere i 60%. Efter v. 11 ska urinet tydligen vara surare om det är en pojke i magen och eftersom bikarbonat neutraliserar syra kommer det bli en reaktion. Får man en reaktion ska det tyda på att det är en pojke. Men urinet kan ju även vara surt av andra orsaker så man ska ju inte lita på det heller :)
  • MLT

Fick dåligt besked idag.. igen =/ Fick ta plasma-hcg sist jag gjorde vul på sjukhuset och idag stod det i ett brev: "Det har stigit ordentligt men kanske inte riktigt så mycket som man förväntar sig vid en normal graviditet. Tyvärr får jag nog be att du ringer till mottagningen och ber att få boka en tid för ytterligare ultraljudskontroll."

Så nu är det iaf tecken på missfall, trots att sista ul-tanten sa att allt är som det ska. Blir galen på den här berg- och dalbanan! Dessutom fick jag brevet idag på eftermiddagen, så jag måste nu vänta hela helgen innan jag kan boka en ny tid. Hoppas ni andra får en mycket trevligare helg!

• MLT
    Lyckliglottad skrev 2011-12-02 18:50:00 följande:
    Men vad fasen stackare :( Alltså jag fattar inte om halten stiger men det ser bra ut på VUL är det tecken på Missfall ändå? Allt såg ju bra ut?
    Ingen aning.. Ul-tanten sa att allt såg bra ut och att det var en normal graviditet, men hon sa ju att jag var en vecka mindre gången än jag är. Jag frågade om det var tecken på missfall men det var det absolut inte. Men lägger man ihop litet foster och dåligt stigande hcg låter det ju inte så värst hoppfullt =/ Vill bara veta, hatar denna ovisshet!
  • MLT
    Tolle83 skrev 2011-12-02 18:54:12 följande:
    Madlin
    Men va fasen! Vadå hcg stiger ju beroende på hormonen. Endel är ju låghormonare. Då visar ju inte hcg lika mycket..... Eller?
    Jag är inte låghormonare, plussade 7 dagar efter äl. Blir galen på hans sätt att uttrycka det, att det har stigit ordentligt, men inte tillräckligt, vad betyder det? Han kunde ha skrivit vad det låg på eller hur stor risken är för mf, men han skrev ingenting och nu får jag gå hela helgen och vara ledsen och orolig. Är så jädrans less på att vara orolig!
  • MLT
    Bragdoll skrev 2011-12-03 17:48:51 följande:
    Nyss kommit hem från ett besök på akuten.
    I morse blödde jag mycket (i mina ögon iaf) och det kom levrat blod. Vart livrädd och drog naturligtvis direkt slutsatsen att jag fått missfall. Gud vad jag grät..
    Grinat halva dagen och vågade inte ringa in till sjukvårdsrådgivningen, men tog till slut mod till mig och eftersom jag är Rh-negativ så måste jag få en spruta vid missfall så de lät mig komma in.

Väl där fick jag göra ett vul, och där inne fanns en liten krabat som gjorde volter och hade ett mycket välfungerande hjärta som slog och jag kunde nästan gråta av glädje..

Vilken jäkla dag..  
    Fy vad skönt att allt var bra! Måste man alltså ha en sån spruta efter varje missfall? Jag fick ingen efter mitt första missfall innan Theo, är också RH negativ. Kan ju vara bra att veta ifall det är missfall den här gången. 
Svar på tråden Juli bebis 2012