• Anonym

Ögonen är torra runtomkring, svullna (på morgonen) och FJÄLLAR

Innan jag ringer til VC kanske ni kan ge mej lite kött på benen... Har haft sen en tid tillbaka extremt svullna ögon på morgonen som sen lägger sig, men nu har ögonen blivit jätte torra runt omkring ögonen och DET FJÄLLAR på ögonlocken och under, jag vet inte vad ja ska ta mej till... Prövat smörja med krämer men inget hjälper, det blir värre o värre.

Är de någon som haft nåt liknande?

• Svar på tråden Ögonen är torra runtomkring, svullna (på morgonen) och FJÄLLAR
  • Broadway

Vad läskigt! Jag har exakt samma problem sedan några månader. Inget hjälper att smörja med. Hoppas någon vet hur vi kan göra!

• Anonym
    Broadway skrev 2011-10-28 13:33:01 följande:
    Vad läskigt! Jag har exakt samma problem sedan några månader. Inget hjälper att smörja med. Hoppas någon vet hur vi kan göra!
    Ja vet:( Alltså ibland är ögonen så svullna att ja inte kan kolla "upp", helt igen täppta..... Hittar inget på internet heller..
  • Anonym

Jag har haft likadant tror jag, i två år...först nu börjar det försvinna så smått. Har varit på VC som sen skickade mig till hudkliniken. Fick träffa en överläkare vid några tillfällen. Jag fick smörja med ficortril (kortisonkräm för det tunna området kring ögonen). Ibland fick jag på eget initiativ använda mildison, trots att läkaren sa att man inte ska ha den salvan kring ögonen, men jag hade inget val...jag fjällade MYCKET och det kliade o ibland sved. 
    Efter ett år och några besök hos läkaren så ville han prova en antibiotikakur, så jag åt det i en månad, eller om det var 5-6 veckor, minns inte. Exemen försvann i några månader, men kom sedan tillbaka. Men nu i höst har det blivit bättre! Nu har jag bara smörjt med kortison ett par gånger den senaste månaden.
    Läkaren trodde att det jag hade kallades "perioral dermatit" men han var inte säker.

Hoppas denna infon kan hjälpa dig nåt. Hoppas såklart inte att du får samma besvär som mig, hoppas det går över fortare!!! 

• Knubbot

Skulle tro att det kan vara någon typ av psoreasis. Kolla med läkare och be om salva. Det finns bra salva mot sånt.. 

När du fick problemet var det under en stressig period?

Ligger du mycket på magen och trycker ansiktet mot kudden mycket? Bytt tvättmedel nyligen?

Byt örngott ofta.     

• deecember

Har du kollat sköldkörtelnivåer?
    Vet att en del som har problem får så där när de inte har tillräckligt med hormoner/levaxin, beroende på om de har en pågående behandling eller är under utredning..

• Anonym

Tack för era svar, ska kolla upp detta! Ha en världsbäst fredagHjärta

• Anonym

Kanske allergi mot smink eller mot ögonfransfärgning?

• Broadway

Jag har också problem med att det svider och gör ont. Kanske ska försöka få kortison då! För mig beror det inte på smink i alla fall då jag inte sminkar mig .....

• Anonym (optikerassistent)

Ett annat tips är att gå till en optiker som säkert har svaret på vad de kan vara.. och kan skicka en remiss kan gå snabbare! :) Så får du en synundersökning också :) Lycka till och hoppas du ser vad det är.

• Anonym
    Anonym (optikerassistent) skrev 2011-10-28 23:13:41 följande:
    Ett annat tips är att gå till en optiker som säkert har svaret på vad de kan vara.. och kan skicka en remiss kan gå snabbare! :) Så får du en synundersökning också :) Lycka till och hoppas du ser vad det är.
    Tack, men glasögon har jag redan :P
  • Snezzy

Du bär möjligtvis inte linser?

Svullnade själv runt ögonen och hade eksem ( knottror runt ögonen som var torra), gick till ett flertal läkare men ingen visste vad det var. Fick olika slags kortison och liknande utskrivet detta hjälpte lite men så fort jag slutade återkom problemen. Detta pågick närmare ett år tills jag kom till en optiker i England som frågade om jag var allergisk mot konservingsmedlet i linsvätskan. Han hade hade sett tidigare fall som reagerat precis som jag.

Byte linsvätska till en utan konsveringsmedel och på några dagar var jag bättre och problemen har inte uppkommit igen. När detta hände hade jag använt linser i ca 5 år utan några problem.

• Anonym
    Snezzy skrev 2011-10-29 12:06:11 följande:
    Du bär möjligtvis inte linser?

Svullnade själv runt ögonen och hade eksem ( knottror runt ögonen som var torra), gick till ett flertal läkare men ingen visste vad det var. Fick olika slags kortison och liknande utskrivet detta hjälpte lite men så fort jag slutade återkom problemen. Detta pågick närmare ett år tills jag kom till en optiker i England som frågade om jag var allergisk mot konservingsmedlet i linsvätskan. Han hade hade sett tidigare fall som reagerat precis som jag.

Byte linsvätska till en utan konsveringsmedel och på några dagar var jag bättre och problemen har inte uppkommit igen. När detta hände hade jag använt linser i ca 5 år utan några problem.
    Precis, jag har också haft allergi mot linsvätskor och linsmaterial. Däremot fick jag själv irritation mest i själva ögonen, men det kan ju vara olika.

Anväder man regelbundet nån särskilt kräm runt ögonen kan det ju vara den man inte tål heller.
  • Anonym (optikerassistent)

optiker kan mycket mer än bara att fixa glasögon efter 3-4år i skola!!!

• Herr Bader

Hejsan

Har samma problem och använder miniderm samt tar en liten klick kortison vid behov. Efter år av egna analyser har jag kommit fram till följande.

Mina ögonlock samt under ögonen blir svullna och torra efter sömn när

- Jag lägger mig sent och sover lite (5h el. mindre)
    - Stressad
    - På hösten om öppet fönster i sovrummet
    - Varit ute mindre än vanligt (D-vitaminbrist)

Ju fler som stämmer in av ovanstående desto värre blir mina ögon.....

/ Andreas

• Anonym (Samma)

Hej TS! 

Jag har exakt samma problem som du och skulle vara tacksam för om du kunde uppdatera hur det gick. Fick du reda på vad det berodde på? 

• Inagumman

Hej!
    Jag såg ditt inlägg, då jag googlade på svullnad under ögonen. Sedan två år tillbaka har jag samma besvär från och till med en ökning av problemet de senaste två månaderna. Eftersom du skrev frågan för ganska länge sedan, undrar jag om du kanske har hunnit få diagnos?

• Anonym (Undrar)

Hur gick det för er alla ?

• beso

Jag har börjat få så från o till de senaste 5-6 åren. Ser ut som jag fått en smocka när det är som värst. Läkaren tror det kan hänga ihop med att jag haft rätt allvarliga exem i händerna i perioder från dess att jag var liten. Även jag har fått ficortril ögonsalva som INTE hjälper. En gång fick jag kortison tabletter akut på vc för dom trodde d va allergisk reaktion men det hjälpte inte.

Svar på tråden Ögonen är torra runtomkring, svullna (på morgonen) och FJÄLLAR