• Sibeb

Att "roa" sig som 14-åring, utan dator och TV

Min mans 14-åriga dotter sitter en hel del framför sin dator. Hon spelar musik (som hon gärna sjunger högt till Glad), hon tjattar och skypar med sina kompisar mm.
    Jag ser det egentligen inte som ett problem att hon tillbringar den mesta av sin hemma-tid vid datorn (hon tränar mycket också och hon sköter sina läxor). Men när vi igår kom att prata om detta så sa hon "Det finns ju inget annat att göra när man är hemma" Och detta finns mig att fundera lite. När jag var 14 (på 80-talet) så hade vi ingen dator och bara 2 TV-kanaler. Vad gjorde man egentligen när man gjort sina läxor?? Och vad kan man föreslå en 14-åring idag att han/hon ska göra istället för dator /TV??

Vad gjorde ni när ni var 14 och vad gör era barn??

• Svar på tråden Att "roa" sig som 14-åring, utan dator och TV
  • Toppen9

Jag läste mycket böcker och umgicks med kompisar antingen hos mig, hos dem eller utomhus.

• Kimona

Kan tipsa om att införskaffa Alfapet. Det är ju "inne" igen tack vare Wordfeud och då kan man bjuda hem kompisar och ha lite spelmys.

Vad tycker hon om att göra? Finns ju mycket på Panduro att pilla med :)

Fast jag har heller inget att göra utan tv eller dator om jag inte får hem nån rolig katalog att titta i.

• misplacedname

Jag var 14 2004 så inte speciellt längesen, och inte mycket har förändrats sen dess heller (bara spelet). Jag spelade Sims dagarna i ända.

• tjej87

Spela spel ihop, umgås, ta en promenad, ägna sig åt någon sport/instrument eller något annat intresse som pysslande... Finns en massa saker att göra :)

När jag var 14 hade jag en egen ponny så det var iaf 2 timmar/dag i stallet för att ta hand om den, rida osv. Annars umgicks jag nog med familjen mest, pratade och hade det trevligt, spelade spel och sånt...

• tjej87
    Toppen9 skrev 2011-10-28 16:32:29 följande:
    Köpte okey och satt och suktade efter backstreet boys gjorde vi med
    Haha, åh jag med! Och så ville jag vara lika cool som tjejerna i Spice Girls :P
  • Kimona

Ja just det, OKEJ och FRIDA läste jag. Mest för att man ofta fick present och en poster :P även Witch läste jag. Annars lyssnade jag mest på musik, skrev poesi eller skissade

• segikolan

Vi låg inne på rummet o läste OKEJ, FRIDA. Tittade i skolkatalogen o dregglade över vissa killar, ringde heta linjen o tjuvlyssnade o tykade oss mot andra tjejer...:)) (fan va roligt det va, vilka minnen jag får. )Vi snattade smågodis, hängde nere på "torget" o åt upp det vi snattat, tjuvrökte i källaren, var hemma hos en kille i klassen som hade video på rummet o tittade på terror på elm street, breakfast club, can.t bye me love....det var tider det....o så hånglade vi med lite killar oxå:))

• Lilith Dark

Istället för att chatta och använda Skype så umgicks vi på riktigt. Fikade, gick långa promenader där vi pratade, låg i sängen och läste.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • BuoBä

Läste, hängde med kompisar hemma hos dem eller mig, lyssnade på radio, lekte med min betydligt yngre bror, spelade spel, gjorde olika pyssel typ virkade eller sydde väskor, hjälpte mamma med städning ibland. Det var nog det jag gjorde. Spelade i två olika orkestrar gjorde jag också.

De coola hängde i busskuren, det gjorde inte jag och mina kompisar. Det hände att vi hängde vid fotbollsplanen när de något äldre killarna tränade.

Svar på tråden Att "roa" sig som 14-åring, utan dator och TV