• whitestar

Ska jag vara orolig?

Häromdan ville dom på sonens förskola ha möte med mig om sonen. Det visade sig dom är oroliga för att han inte kan en fröken vid namn och kallar henne för han,fastän dom påminner han hela tiden. Dom tycker även det är konstigt att han knappt reagerar fastän andra barn slår till han hårt. Han kan dock bli jättearg om han inte får som han vill. Hemma har vi aldrig upplevt det som ett problem. Han har en större bror som har ADHD och det kan vara lite livat härhemma ibland,men aldrig att vi upplevt det varit problem med den yngre förutom det som vi anser är vanlig treårstrots. Sonen är dock 4 år nu. 

Jag fattar inte vad som riktigt är problemet,är det nåt vi ska vara oroliga över?

• Svar på tråden Ska jag vara orolig?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barn beter sig ofta ganska olika hemma och på dagis. Sen är det ju också så att man som förälder oroas för andra saker än personal kan göra.
    För att utreda frågan närmare tycker jag att du eller pappa tar er tillfälle att några gånger vara med sonen på dagis och se hur han har det och reagerar där. Efteråt kan ni ta ett nytt samtal med personalen och på lite säkrare grundval veta om han uppvisar något beteende som det finns anledning att oroa sig för.
    Personalen på förskolan är ju inte mer expert på er son än vad ni som föräldrar är. Är de oroade utan anledning så kan det ändå vara värt att lugna dem genom att visa att ni tar deras funderingar på allvar.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ska jag vara orolig?