Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Bortglömda pojknamn på E - vilket gillar du bäst?

Får det lov att vara några bortglömda pojknamn på E

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på E - vilket gillar du bäst?
  • spöke
    huxflux skrev 2011-10-28 21:25:30 följande:
    Espen och Esaias gillar jag jättemycket. Flera av dessa namn är för mig förstörda av äckelsnuskgubbar från min tid i hemtjänsten... (Såna som ville att man skulle böja sig ned och ta upp saker från golvet...) De hade av någon anledning alltid namn på E. Förutom en som hette Malte. Oj, OT. Sorry.
    Hihi, okej...
  • spöke
    LillaFlingan skrev 2011-10-28 21:34:12 följande:
    varför har du inte med namnet Elvin?!

är ett gaaammalt namn och väldigt få som heter det!;)))
    en av dessa är våran 1½åring ;:) 
    Elvin var det namn som ökade näst mest av alla pojknamn under förra året. 
  • spöke
    ViolinaX skrev 2011-10-28 21:41:11 följande:
    Fast Erasmus är ju bara Rasmus med ett E framför, inget fult egentligen, bara konstigt. Själv asocierar jag till nått stipendie man kunde söka när man var student, visste inte att det var ett namn.
    Erasmusprogrammet (alltså plugga utomlands under ett år under universitetsutbildningen) har fått namnet efter en lärd man vid namn Erasmus.
  • spöke
    aud skrev 2011-10-29 11:56:52 följande:
    Gillade: Eldor (röst), Elver
    Ogillade: Allting på Ei (speciellt Eilert), Erhard, Eugen.

Första gången jag hörde namnet Eugen skrattade jag så att jag nästan gjorde på mig (jag var runt 5). Jag trodde dessutom att det hade med fotogen att göra. :)
  • spöke
    Superbia skrev 2011-10-30 21:14:50 följande:
    Egil stod högt på min namnlista länge när vi väntade nr 3, men sambon godkände inte det. Eberhard borde väl platsa på listan över bortglömda namn? Det är hur tufft som helst! Eugen är ett sånt där skojnamn för mig, fast jag uttalar det E-ugen och inte Euchén (eller hur man nu ska förklara det) som man egentligen säger.
    Ja, Eberhard hade platsat.
  • spöke
    LillaFlingan skrev 2011-10-30 21:31:40 följande:
    men hallå va?? det har ökat med knappa 100platser från förra året... svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Elvin+

nåväl jag kan inte säga att 943st i hela Sverige utgör namnet till ett särskilt vanligt namn... ju.. :D

t.ex namnet Edmund som du har i din lista så är det hela 1181st personer i hela Sverige som heter så..
    det är ju ändå  243st fler ... ;))

för att inte tala om Ernst som det är över 12000personer som heter i Sverige idag...

Nåväl, Elvin är på uppsving det ser jag ju helt klart, och ligger på topp98! (haha).. :))

Jag har inte tittat på hela folkmängden när jag valt ut namnen, utan endast på nyfödda mellan 1998 och 2010. 
  • spöke
    Kaosmamma skrev 2011-10-31 09:54:21 följande:
    Gillar också att kika in på dessa namntrådar :) om vi har en pojke i magen så blir det ett namn som börjar på E, Ebbe :) tycker det är jätte fint! Men vet inte om det är bortglömt direkt? :)
    Nej, Ebbe har ökat i popularitet de senaste åren.
  • spöke
    Mynta skrev 2011-10-31 09:49:54 följande:
    Enar tycker jag är jättefint!!

Tack för de här trådarna Spöke! Massor av inspiration till nästa barns namn!
    Kaosmamma skrev 2011-10-31 09:54:21 följande:
    Gillar också att kika in på dessa namntrådar :) om vi har en pojke i magen så blir det ett namn som börjar på E, Ebbe :) tycker det är jätte fint! Men vet inte om det är bortglömt direkt? :)
    Tack för fina ord.
  • spöke
    Kaosmamma skrev 2011-10-31 11:42:23 följande:
    Spöke: jätte bra ide!! Så klart du ska ha fina ord :) haha ante mig att Ebbe låg högt ;) men det för mig inget :) är kär i namnet och känner inte en enda Ebbe :) fortsätt med härliga trådarna!
    Jag håller med - man bör inte bry sig så mkt om populariteten. Man är ju sällan ensam om en bra idé.
  • spöke
    Veladis skrev 2011-10-31 21:10:59 följande:
    Heja Egil!

Det är också ett namn på G tror jag. Även om det går sakta uppåt är det mer populärt nu än för några år sedan.  
    Min son fick namnet 2006. 
    Det går sakta, men jag tror också att det kommer att komma tillbaka.
  • spöke
    Längtar nr 2 skrev 2011-12-10 18:44:11 följande:
    Vet inte om någon redan skrivit detta (orkar inte läsa igenom allt)
    Men Elis finns ju oxå. Det hette min farfar  
    Elis är numera för poppis för att räknas som börtglömt.
Svar på tråden Bortglömda pojknamn på E - vilket gillar du bäst?