• mave44

Får ej simma med delfiner om man är gravid, varför???

Jag undrar om det är någon som vet varför man inte får simma med delfiner om man är gravid? Vi ska resa och jag skulle vilja simma med delfiner på denna resa, men det står att man inte får göra det om man är gravid eller skulle kunna vara det. Jag vet inte för tillfället om jag är det eftersom vi försöker skaffa barn. Men inte kan det vara farligt, eller? Jag tänkte att jag skulle göra det i alla fall, det är ju inget som syns om jag hinner bli gravid innan vi ska åka. Jag kan inte se varför man inte får göra det. Är det någon som vet? Om det kan vara farligt på något sätt vill jag inte göra det, men jag kan inte se hur detta skulle kunna vara farligt.

• Svar på tråden Får ej simma med delfiner om man är gravid, varför???
  • SilverLadyG

snälla tänk nu själv lite...vad finns det för olika risker att simma med delfiner?Drömmer

• emmisss

Det är antagligen om det händer olyckor, att du blir knuffad eller "stångad" av en delfin och att dom inte kan garantera din säkerhet, plus att dom antagligen vill friskriva sig för olyckor!

Jag fick inte åka skooter när jag var och semestrade i Sälen!

• Majskolven
    emmisss skrev 2011-10-28 22:34:56 följande:
    Det är antagligen om det händer olyckor, att du blir knuffad eller "stångad" av en delfin och att dom inte kan garantera din säkerhet, plus att dom antagligen vill friskriva sig för olyckor!

Jag fick inte åka skooter när jag var och semestrade i Sälen!
    Å andra sidan har jag hört å läst att delfiner kan känna på sig om en kvinna är gravid redan innan hon själv vet om det.
    Nånstans brukade de ha det som "grav.test" men hur säkert det är lr om det ens stämmer vet jag inte.
  • mave44

Nej, jag såg inte heller att det kunde finnas ngt farligt med det. Men då kan jag inte heller fatta varför man inte får det. Visst skulle de väl kunna buffa till en i magen, men det borde väl inte vara farligt det heller? Det är ju inte direkt några aggressiva djur som anfaller i full fart mot en. Jag har aldrig sett ngn förklaring utan bara att det står att man inte får vara gravid, eller ens misstänka det. Man ska till och med fylla i att man inte är det eller ens kunna vara det. Jag fyller väl i nej och hoppas att delfinerna inte får fnatt om man nu råkar hinna bli gravid innan det (om de nu känner det kanske de reagerar konstigt då?)

• Lollo36

Varför inte fråga den som arrangerar resan?

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Omega83
    mave44 skrev 2011-10-29 13:02:31 följande:
    Nej, jag såg inte heller att det kunde finnas ngt farligt med det. Men då kan jag inte heller fatta varför man inte får det. Visst skulle de väl kunna buffa till en i magen, men det borde väl inte vara farligt det heller? Det är ju inte direkt några aggressiva djur som anfaller i full fart mot en. Jag har aldrig sett ngn förklaring utan bara att det står att man inte får vara gravid, eller ens misstänka det. Man ska till och med fylla i att man inte är det eller ens kunna vara det. Jag fyller väl i nej och hoppas att delfinerna inte får fnatt om man nu råkar hinna bli gravid innan det (om de nu känner det kanske de reagerar konstigt då?)
    Det är kraftfulla djur och en "buff" i magen kan orsaka missfall. Varför försöka bli gravid om du inte är rädd om barnet?
  • mave44
    Omega83 skrev 2011-10-29 13:27:27 följande:
    Det är kraftfulla djur och en "buff" i magen kan orsaka missfall. Varför försöka bli gravid om du inte är rädd om barnet?
    Hur stor är risken att man får en buff i magen då? Man kan ju inte sluta leva. Då skulle man inte kunna åka bil eftersom det är väldigt farligt, om man tänker så. Det är klart man är rädd om ett ev barn. Det var ju därför jag frågade! Så detta var en lite konstig kommentar. Om det är stor risk och vanligt att de buffar i magen tror jag nog inte jag vill simma med dem i alla fall (även om jag inte är gravid vill jag nog inte ha så hårda buffar i magen som skulle kunna orsaka missfall). Vad jag har föstått på läkare så ligger ett barn i magen väldigt skyddat från omvärlden. Då borde de väl varna för att simma med dem till alla, till och med barn får ju göra det, eller? Någon som vet om detta kan vara fallet?

Ja, att fråga arrangören kanske kan vara en idé :P Men jag tänkte att det var smidigt att fråga här eftersom det finns så många här :)
  • Betty Boop
    mave44 skrev 2011-10-28 22:30:55 följande:
     Om det kan vara farligt på något sätt vill jag inte göra det, men jag kan inte se hur detta skulle kunna vara farligt.
    Om det inte skulle kunna vara farligt så skulle de ju inte ha denna regel!
  • vitruviandude

Unga delfinhannar kan vara väldigt aggressiva och närgångna. "Dolphins are the skinheads of the sea". :) 

Svar på tråden Får ej simma med delfiner om man är gravid, varför???