• Kjuutipaij

Åldersgräns på bio

Hej..
    Jag skulle veta om någon vet hur hårt det är på åldersgräns på bio.
    Det kommer snart ut en film som min lilla syster och jag skulle gå och så. men det är bara det att det är 15 års åldersgräns, och hon är 14år snart 15 om några månader.. Får då hon gå in på bion när jag förljer med med en vuxens tillstånd..  jag vet inte alls hur det är med åldersgränsarna..

vill ha svar snarast

M.V.H Kjuutipaij

• Svar på tråden Åldersgräns på bio
  • Spader7

När filmen är tillåten från 7 år så får barn under 7 år följa med i vuxens sällskap.
    Vid 11 års gräns får barn som har fyllt 7 år följa med i vuxens sällskap. Med vuxen avses en person som fyllt 18 år.
    15-års gränsen är absolut. Man måste ha fyllt 15 år för att få se filmen på biograf, även i vuxens sällskap. En foajévärd eller annan biografanställd har som uppgift att kontrollera att åldersgränserna följs. Biografpersonalen kontrollerar därför legitimation i vissa fall, varför man bör vara beredd att visa legitimation (pass går också bra) vid anmodan.

Detta är taget från sf.se.

• Mannagrynsgröt

Nej, just 15-års gränsen är absolut även om man har målsman med sig. Biografen har rätt att kräva ID för att fastställa åldern, utan ID riskerar man alltså att bli portad från bioföreställningen, släpper biografen in personer under 15 år när en film har 15-årsgräns så begår de ett lagbrott.

http://www.svenskabio.se/index.php?id=4

• Kjuutipaij

okej tack så mycket då vet jag.. för det är ju svårt att veta alla säger ju helt olika saker så man kan ju inte veta vilka som stämmer.

Svar på tråden Åldersgräns på bio