• As mamma

Kan någon lista alla juridiska fördelar med att vara gift framför att vara sambo?

Skulle gärna vilja veta alla juridiska fördelar med att vara gift framför att vara sambo. Undrar också vad som går att göra lika som sambo med avtal osv. och vad som aldrig kommer gå att uppnå som sambo, som man får som gift?

• Svar på tråden Kan någon lista alla juridiska fördelar med att vara gift framför att vara sambo?
  • Pirum

Arvsrätten är det viktigaste. Så länge ingen av er har barn kan ni skriva testamentera rubbet till den andre men har ni barn så går det inte att testamentera bort allt utan barnet ärver en del. Detta blir väl mest relevant om ni äger er bostad eftersom den efterlevande sambon kan behöva lösa ut barnen. Detta kan avhjälpas med t ex en livförsäkring med sambon som förmånstagare. 

Sedan skiljer det sig ifall ni skulle gå isär som sambo respektive som gifta. Kortfattat så (om inte annat är skrivet tex genom äktenskapsförord) är ni sambo så delar ni bohag plus bostad som ni köpt för gemensamt bruk. Som gifta ska allt som inte uttryckligen undantagits i äktenskapsförord delas. 

• As mamma
    Pirum skrev 2011-10-29 00:50:52 följande:
    Arvsrätten är det viktigaste. Så länge ingen av er har barn kan ni skriva testamentera rubbet till den andre men har ni barn så går det inte att testamentera bort allt utan barnet ärver en del. Detta blir väl mest relevant om ni äger er bostad eftersom den efterlevande sambon kan behöva lösa ut barnen. Detta kan avhjälpas med t ex en livförsäkring med sambon som förmånstagare. 

Sedan skiljer det sig ifall ni skulle gå isär som sambo respektive som gifta. Kortfattat så (om inte annat är skrivet tex genom äktenskapsförord) är ni sambo så delar ni bohag plus bostad som ni köpt för gemensamt bruk. Som gifta ska allt som inte uttryckligen undantagits i äktenskapsförord delas. 
    Det är det jag har hört/läst också. Om man skriver ett testamente som sambor, är det alltså omöjligt att testamentera allt till sambon, så att barnen ärver när båda gått bort? Det är bara så det är om man är gift?
  • As mamma

En fråga till.. om du har lust att svara :) Vad betyder det i praktiken?? Alltså, om min sambo skulle dö och vår son ärver halva lägenheten, eller en miljon kronor eller vad tusan det nu skulle kunna vara, är det inte jag som vårdnadshavare som blir ansvarig för det då? Hur påverkar det egentligen att han ärver det, och inte jag?

(Måste veta vad jag ska säga till sambon, haha)

• Pirum

Grejen är att du får inte förvalta en så stor summa pengar för din sons räkning utan det kommer komma in en överförmyndare som ser till barnets bästa. ofta sammanfaller väl barnets bästa med familjens bästa, men inte alltid och då  kan överförmyndaren tvinga dig att lösa ut barnet ur bostaden. 

Överlag verkar det så meckigt helt i onödan - när man nu kan undvika det genom två minuter på rådhuset - att behöva blanda in en utomstående i sin och barnets ekonomi.  

• As mamma
    Pirum skrev 2011-10-29 10:47:40 följande:
    Grejen är att du får inte förvalta en så stor summa pengar för din sons räkning utan det kommer komma in en överförmyndare som ser till barnets bästa. ofta sammanfaller väl barnets bästa med familjens bästa, men inte alltid och då  kan överförmyndaren tvinga dig att lösa ut barnet ur bostaden. 

Överlag verkar det så meckigt helt i onödan - när man nu kan undvika det genom två minuter på rådhuset - att behöva blanda in en utomstående i sin och barnets ekonomi.  
    Jo jag tycker också det :P Känns smartare att bara gifta sig nu på en gång.. det är därför jag undrar allt det här.
Svar på tråden Kan någon lista alla juridiska fördelar med att vara gift framför att vara sambo?