• Ruby01

Orsaker till missfall

Jag känner mig besviken på sjukvården. Eller eg inte, för jag har blivit behandlad väldigt väl, det jag saknar är följande:

När jag har fått missfall har jag varje gång fått svaret:

1. Man vet inte varför det blir missfall, men oftast är det kroppens eget sätt att stöta ut ett foster som det är fel på, som ändå inte skulle blivit ett barn.

2. Det är väldigt vanligt med missfall.

Sist fick jag till och med ett häfte där det stod om orsaker till missfall, och mycket av det var felaktigt! Jag har haft mycket kontakt med en gynekolog som forskar om missfall och han har sagt att det tex inte beror på stress, och det stod det i det här häftet. Är det verkligen bra att lägga den bördan på mamman? Att det kanske berodde på mig att jag förlorade mitt barn? Då blir det ju sååååå mycket lättare nästa gång jag blir gravid.

Men i alla fall. Det jag istället skulle vilja att de sa är först att fråga om det är första, andra missfallet eller om det till och med är flera missfall bakom. Det har de aldrig frågat mig.

Sen skulle jag vilja se en lista på saker man kan göra, en handlingsplan, för det skulle i alla fall stärka mig, ge mig hopp. Om det istället stod på pappret som man får att man kan göra utredning här eller där, och det finns si och så många privata kliniker som gör de här och de här testerna, för det finns ju, när man letar själv på internet. Även om inte den kommunala sjukvården har råd att utföra de här testerna kan man ju ändå få se att det finns en möjlighet?

Nu tänker jag tex på saker som jag hittat på internet:

- Att missfall kan bero på för lite progesteron, eller östrogendominans (den testen gjorde de aldrig på mig under min barnlöshetsutredning)

- Att missfall kan bero på något som heter Protein S (hittade en forskningsrapport där det stod det och det testet gjorde de inte på mig)

- Att missfall kan bero på APC-resistens (det testade de mig för, men sen gjorde man inget för att på något sätt medicinera för det)

- Att missfall kan bero på för lite graviditetshormon i tidigt stadie.

- Att missfall kan bero på att kvaliteten på äggen är sämre (då kanske provrörsbefruktning skulle öka mina chanser, om de hittar ett ägg som blir ett livsdugligt foster, men då säger de istället till mig att provrörsbefruktning inte ökar chanserna för någon som fått upprepade missfall)

Nej, istället låter de mig få missfall efter missfall, som är påfrestande för mig både fysiskt och psykiskt, och det enda råd jag får är: det går säkert bra nästa gång.

Vad tycker ni, hur har ni blivit bemötta, och har ni hittat andra orsaker som det kan vara värt att kolla upp om man vill slippa gå igenom ännu ett missfall?  

• Svar på tråden Orsaker till missfall
  • Pimpinellan

P.g.a ålder,stopp för IVF och alla missfall så tänker vi gå över till embryoadoption. Sjävklart fortsätta försöka på egen hand också,men blir jag gravid spontant kommer jag vara livrädd för missfall igen och då finns inget mer att göra än just prova Innohep. Med nån annans ägg kommer jag vara nervös,men inget nervvrak. Apropå surrogat såg jag på Oprah häromdagen några som gjort IVF några gånger och bara fått m.f och sen blev hennes mamma på 61 år surrogatmamma och gick det vägen! Kvinnans ägg och hans spermier,men en annan kropp och då undrar man ju ibland om ens egen kropp är boven...?

• Ninninn
    Pimpinellan skrev 2011-10-30 18:20:47 följande:
    P.g.a ålder,stopp för IVF och alla missfall så tänker vi gå över till embryoadoption. Sjävklart fortsätta försöka på egen hand också,men blir jag gravid spontant kommer jag vara livrädd för missfall igen och då finns inget mer att göra än just prova Innohep. Med nån annans ägg kommer jag vara nervös,men inget nervvrak. Apropå surrogat såg jag på Oprah häromdagen några som gjort IVF några gånger och bara fått m.f och sen blev hennes mamma på 61 år surrogatmamma och då gick det vägen! Kvinnans ägg och hans spermier,men en annan kropp och då undrar man ju ibland om ens egen kropp är boven...?
    Säger de igen! immunologiska fel! måste vara de när våra kroppar stöter ut fostret precis hela tiden!
    Surrogat mamma har ja kolla upp lite, de e klart ett altenativ för oss då får man ju iallafall ett biologiskt barn bara att någon stackare i Indien får bära de för 40000 kr! men men va ska man göra. Måste spara ihop ca 250000 kr bara :) de kan ju ta sin lilla tid! Så jävla sjukt att vissa får betala sjuka summor för nått som e gratis att skaffa.. 
  • Ruby01

Jag vet inte om det är samma sak, men jag har faktiskt väldigt bra immunförsvar mot sjukdomar, eller är det här immunologiska något annat? Om det är så att man har en kropp som stöter ut foster lättare än andra, då verkar det inte lovande ifall man måste få en ny njure eller nått senare i livet. Får ta hand om mina organ helt enkelt.

• Mimmie81

Hej.

Jag hoppar in i tråden helt utan vidare, utan att ha läst alla inlägg.

Vi fick genomlida fyra missfall innan vi lyckades med att få vår dotter som nu är 1 år och 9 månader!
    Svensk sjukvård verkar vara lite efter vad gäller missfallsorsaker, eller så vill de inte ta tag i alla dessa problem och börja utreda missfallsorsaker direkt, eftersom det är så vanligt.. vad vet jag..

Jag åkte utomlands och gjorde min utredning efter andra missfallet, eftersom man i de flesta länder sätter igång med utredningen efter FÖRSTA missfallet, inte tredje som här.. det visade sig att jag har någon sorts kombination av två olika mutationer.. (MTHFR bland annat)

Vill inte gå in på detaljer, för det är för komplicerat, enkelt förklarat, tjockt blod ihop med kraftig medfödd B-vitaminbrist, framförallt folsyra (vitamin B9), som är livsviktig för att ett foster ska kunna utvecklas överhuvudtaget.

Min kropp tar inte upp vanliga mängden folsyra som finns i mat (såsom broccoli, spenat mm), utan jag blev ordinerad en dos som innehåller 10 gånger så mycket folsyra som en "vanlig" kvinna ska ha i sig per dag.

Fick självklart även Fragminsprutor och vitamin B6 och B12.

Läste någonstans här att svenska läkare även skriver ut Progesteron.. läkaren i Slovakien som jag var hos, trodde inte sina öron när jag berättade det.. i mitt fall, då jag har tjockt blod, ska jag varken äta p-piller eller ta några som helst andra hormoner, som kan orsaka proppar.. Progesteron är ett hormon och det gör tydligen så att Fragminsprutorna inte har samma verkan som de borde..

En annan sak som för mig verkar väldigt logisk och som är helt naturlig i de flesta andra Europeiska länder, är att har man haft så många missfall, bör man prova allt, även att ta det ytterst lugnt och allra helst inta liggläge.. jag fick en liten blödning i vecka 7, de flesta doktorer i Sverige skulle säga, lev som vanligt, du kan inte påverka det ändå.. Doktorn i Slovakien trodde jag skojade med honom när jag sa det.. har man en blödning som syns på Ultraljudet (i mitt fall tror man att det kan ha varit pga Fragminsprutorna), är det väl ganska självklart att man inte ska springa runt som en skållad råtta.. har man brutit benet och fortsätter gå på det, blir det inte direkt bättre, har man skurit sig i fingret och börjar klappa händerna direkt efter, slutar det inte blöda.. likaså kan man påverka ett växande hematom i livmodern negativt, om man lever som vanligt, cyklar till jobbet, går och bär tunga kassar från mataffären..

Jag lyckades komma till en doktor här i Sverige, som har helt annan uppfattning om det mesta.. och tyckte precis som doktorn i Slovakien att jag skulle åka hem och lägga mig och komma tillbaka om två veckor för att se om blödningen var kvar eller inte..

Efter två veckor var blödningen borta. Ett tickande hjärta och en växande bebis såg vi i magen..

Nio månader senare fick vi vår fullt friska underbara dotter! Hjärta 

• lod82

Hej tjejer!
    Vid min missfallsutredning så togs det ett prov som hade med folsyran att göra, kommer ej ihåg vad det hette men läkaren sa iallafall att det var ett prov som var standard utomlands men ej i Sverige utan det har kommit nu och ett fåtal läkare tar det provet. De flesta tar ett blodprov i serum för att få reda på om man har brist eller inte men det provet är inte pålitligt då det kan vara inom referens fast det inte är det. Det är då det här "nya" provet är bäst att ta... Ett litet tips bara, när folyranivån är så pass viktig som den är...

• Ruby01

Inressant det där med vad de säger utomlands.. Ja, jag känner som jag skrev i tråden att de inte tar en på allvar, att de säger som Mimmie81 säger att man ska leva som vanligt och att det inte finns något att göra, men jag känner ju att det måste vara något som inte stämmer! Det kan inte vara så att jag nu fått fem missfall sammanlagt och att vissa går genom livet utan ett enda! Jag får lite ångest också för en grej. Det är nämligen så att när det gäller två av mina missfall så kom blödningen redan en vecka efter utebliven mens (jag hade testat så såg att det var graviditet), när det gäller ett av "sena" missfallen i v 11 så hade jag inte varit på ultraljud, ett annat av de sena såg man att det stannat av redan i typ v 5, men nu på det senaste, så slog hjärtat i vecka 7, tror jag det var, när jag var på ultraljud, och då får jag som sagt ångest över att det kanske var något jag gjorde, något jag ändrade på, att jag fick blodförtunnande just då (för att INTE få missfall), att jag åt köttfärsbiff som kanske kanske var lite lite röd, osv. MEn som vi sett i era inlägg här kanske det kan ha immunologiska orsaker med, skulle vara så skönt att få en förklaring..

• TWH

Hej, jag är ny i detta forum men inte ny när det gäller mf. Fick precis i helgen mitt 5e ma bekräftat. Detta efter att ha sett hjärtat slå och storlek utvecklats som det ska. Plötsligt slutar hjärtat slå. De senaste tre missfallen har alla inträffat runt v 7. Jag har genomgått 2 missfallsutredningar utan att de har kunnat konstatera något konstigt. Kromosomprover är tagna och ok. I ett av de första proverna vi tog hade jag för höga värden av s-t3 så jag fick ta om provet efter några veckor. Då låg det ok inom referensvärdena. Säger verkligen dessa prover så mycket veckor efter graviditeten avslutas? Borde inte dessa värden mätas under graviditeten, någon som vet? Jag känner igen allas era beskrivningar om axelryckningar och "bättre lycka till nästa gång", det är som en smäll i ansiktet, att inte bli tagen på allvar! Vi får försöka att inte låta det påverka vår strävan. När det gäller immunologiproblematik, vilka prover ska man ta då? Någon som vet? Vilka kliniker har ni kontaktat utomlands? Jag har ju sökt på en massa men man vet ju inte vilka som är seriösa/bra, tips mottages tacksamt!

• Ninninn
    TWH skrev 2011-11-08 20:42:57 följande:
    Hej, jag är ny i detta forum men inte ny när det gäller mf. Fick precis i helgen mitt 5e ma bekräftat. Detta efter att ha sett hjärtat slå och storlek utvecklats som det ska. Plötsligt slutar hjärtat slå. De senaste tre missfallen har alla inträffat runt v 7. Jag har genomgått 2 missfallsutredningar utan att de har kunnat konstatera något konstigt. Kromosomprover är tagna och ok. I ett av de första proverna vi tog hade jag för höga värden av s-t3 så jag fick ta om provet efter några veckor. Då låg det ok inom referensvärdena. Säger verkligen dessa prover så mycket veckor efter graviditeten avslutas? Borde inte dessa värden mätas under graviditeten, någon som vet? Jag känner igen allas era beskrivningar om axelryckningar och "bättre lycka till nästa gång", det är som en smäll i ansiktet, att inte bli tagen på allvar! Vi får försöka att inte låta det påverka vår strävan. När det gäller immunologiproblematik, vilka prover ska man ta då? Någon som vet? Vilka kliniker har ni kontaktat utomlands? Jag har ju sökt på en massa men man vet ju inte vilka som är seriösa/bra, tips mottages tacksamt!
    Hit är de några tjejer från FL som åkt och dom har fått svar på immunologiska orsaker vi ska själva åka dit om de blir ett 8:e mf!! http://www.fertility-academy.co.uk/
  • Busen77
    Pimpinellan skrev 2011-10-29 19:48:52 följande:
    Ninnin: jag vet knappt heller vilka symtom man ska ha för att misstänka immunförsvaret. Finns en tråd om detta vet jag. Progesteron brukar man ju börja med som första medicin,vad märkligt att du inte fått det. Hoppas det räcker nästa gång ihop med de andra! Jag tar de jag nämnde i första inlägget. Eller tar och tar,jag har ju inte hunnit prova Innohep än,jag har ju svårt att bli gravid också plus att jag alltid får m.f när jag väl blir det...

Jag har precis samma dilemma. Vi har försökt i snart fyra år och fått fyra missfall. Alla i vecka 7+0 till 7+3, jag är säker på att det inte bara kan vara en slump att vi bara har otur. Det har vi fått höra hittills.

Jag är utredd hög och lågt invändigt och utvändigt. Min sambo har lämnat blodprov och spermaprov och allt är så bra. Men ändå går det åt helvete. Är det kanske så att vissa personer inte kan få barn tillsammans att det inte stämmer DNA mässigt?

Svar på tråden Orsaker till missfall