De första 10 pappadagarna
I samband med förlossningen alltså, ska de "anmälas" hos försäkringskassan på något sätt?
I samband med förlossningen alltså, ska de "anmälas" hos försäkringskassan på något sätt?
ja, ring fk så skickar dom papper
Ja man ska anmäla till fk att man kommer att ta ut "pappadagar". Anmälan ska ske senast samma dag som man vill begära pengar för.
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/tillfallig_foraldrapenning_vid_barns_fodelse_eller_adoption
Tack. Men chansar man på att barnet kommer på BF? Tänk om man går 10 dagar över tiden, då är de pappadagarna förlorade? Kan man inte anmäla till FK dagen efter födseln då?
när jag talade med försäkrings kassan om dem dagarna var det bara att ringa när barnet var fött!
hoppas det är så annas är det kör för våran del
Bf+6 här
Försäkrings kassan:
Du måste anmäla att du vill ha tillfällig föräldrapenning den dag du vill ha ersättning för. Du kan göra anmälan och ansöka om ersättning direkt här på vår webbplats. Du kan också anmäla genom att ringa 020 524 524 eller sms:a TIODAGAR och ditt personnummer till 71020. När anmälan har kommit in till Försäkringskassan får du hem en blankett som du fyller i och skickar in till oss
Försäkringskassan brukar anordna infoträffar för blivande föräldrar. Där tar de upp allt som har med föräldrapenning att göra. Kolla på deras hemsida för att se om det är nån träff i närheten. Lycka till!
Man kan fiffigt nog skicka ett sms (info finns på hemsidan) när barnet är fött om man vill ta dem i anslutning till barnets händelse. På vårt bb fanns det tom skyltar kring hur man gjorde detta.
Rekommenderar också att gå en sådan infokurs som erbjuds. Mycket matnyttigt.
Bara läst ts. Min sambo skickade bara ett sms med sitt person nr till fk, sen fick han hem papper att fylla i efter några dagar :)
Det gjorde han förresten från bb. Tror man måste ringa eller messa samma dag eller senast dagen efter barnet är fött!
Lånar tråden lite, hoppas det är okej!
Jag undrar bara om det enbart är den biologiska pappan som kan ta ut dessa dagar eller om han kan "ge" dem till någon annan, typ någon i min familj eller så?
De 10 dagarna handlar om att man avstår från sitt arbete och har man inget eller inte jobbar vid det tillfället så kan man överlåta de dagarna till någon anhörig. Man kan ta ut dem inom 60 dagar.